• سه‌شنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۰:۳۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97060602609
  • خبرنگار : 71186

قیمت‌های تخیلی در بازار خودرو/ ناظران کجایند!؟

قیمت‌های تخیلی در بازار خودرو/ ناظران کجایند!؟

در حالی که دلالان و واسطه‌های بازار خودرو، قیمت‌های نجومی و تخیلی برای خودروهای داخلی عنوان می‌کنند خبری از سازمان‌های نظارتی و برخورد با گران‌فروشان نیست.

به گزارش ایسنا، از چند ماه پیش با آغاز نوسانات صعودی نرخ دلار، دلالان و سفته‌بازان به بازار برخی کالاها همچون سکه و خودرو هجوم آورده‌اند. نتیجه این وضعیت رشد غیرواقعی و باورنکردنی قیمت خودرو در بازار آزاد بوده است؛ به‌گونه‌ای که در روزهای اخیر قیمتهایی برای خودروهای پرتیراژ داخلی اعلام می‌شود که در نگاه اول می‌توان آنرا شوخی دلالان و واسطه‌ها با خریداران تلقی کرد.

اما مصرف‌کنندگان قربانی اصلی این نابسامانی در بازار خودرو هستند. در طرح‌های فروش اینترنتی خودروسازان به دلیل هجوم تقاضا با اهداف سفته‌بازانه، مصرف‌کنندگان واقعی کمتر موفق به خرید خودرو به قیمت‌های رسمی می‌شوند و ناچار به مراجعه به بازار آزاد هستند. در بازار آزاد نیز دلالان و واسطه‌ها شوری را از حد گذارنده و قیمت‌هایی برای خودرو اعلام می‌کنند که به دلیل پرت بودن، حتی اشاره به آنها نیز در این گزارش جایز نیست.

در این شرایط این پرسش مطرح است که مسوولان و سازمانهای نظارتی مربوطه کجا هستند؟ آیا بازار آزاد همان طور که نامیده می‌شود واقعا "آزاد" است و هیچ نظارت و کنترلی بر آن صورت نمی‌گیرد؟

آیا از نظر سازمانهای نظارتی، اینکه خودروهای عرضه شده از سوی خودروسازان توسط دلالان و واسطه‌ها و حتی مردم عادی با اهداف سفته‌بازانه خریداری شده و سر از بازار آزاد با قیمتهایی تا دو برابر قیمتهای رسمی در می‌آورند، تخلف نیست و اصولا چه سازمانی باید با چنین تخلفاتی برخورد کند؟!

این وضعیت در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو، مصرف‌کنندگان واقعی به هیچ وجه اقدام به خرید خودرو با قیمتهای فعلی از بازار آزاد نمی‌کنند. نکته قابل توجه در این بازار این است که برخی از شهروندان ناآگاه نیز با انگیزه سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو با قیمتهای نجومی از بازار آزاد کرده و به این آشفتگی و سودجویی دلالان و واسطه‌ها میدان می‌دهند.

در این زمینه یک نمایشگاه‌دار اتومبیل به ایسنا می‌گوید: در این بازار مصرف‌کننده واقعی اقدام به خرید نمی‌کند، زیرا قیمت‌ها واقعی نیست.

علیرضا پورحسنی با بیان اینکه البته برخی از شهروندان با انگیزه سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو از بازار می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: این خریداران احساسی عمل می‌کنند و اصطلاحا این کاره هم نیستند و همچون کسانی که اقدام به خرید سکه و ارز در بالاترین قیمتها می‌کردند، عمل می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که هر قیمتی که دلالان برای خودرو اعلام کنند، این افراد برای حفظ ارزش پول خود و به نیت گران‌تر شدن و سود بردن، اقدام به خرید می‌کنند.

این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: ۱۰ تا ۱۵ روزی است که بخشی از پولهای سرگردان به بازار خودرو هجوم آورده‌اند و صاحبان آنهابا انگیزه سرمایه‌گذاری اقدام به خرید می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: پولهای سرگردان همچون سونامی در گردش است و به نوبت بازارهایی همچون ارز و سکه و خودرو را ویران می‌کند. این در حالی است که قشر متوسط و کارمند در چند ماه اخیر افزایش درآمدی نداشته‌اند که قدرت خریدشان تقویت شود و بتوانند خودروی دست دوم خود را با خودروی صفرکیلومتر جدید با قیمتهای بازار آزاد جایگزین کنند.

در این شرایط به نظر می‌رسد که نبض بازار آزاد خودرو به دست دلالان و واسطه‌ها افتاده است و ورود پولهای سرگردان و انگیزه‌های سفته‌بازانه نیز بر وخامت اوضاع افزوده است. در این میان مشخص نیست سازمان‌های نظارتی مربوطه چه اقداماتی برای مهار قیمتها در بازار خودرو انجام داده یا انجام خواهند داد. فعلا نبض این بازار در دست دلالان و سفته‌بازان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۰:۴۵

ناظران در خواب هستند مثل مسولانی دولتی

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۸:۱۵

درست است

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۱:۲۰

عوام مردم بهتر از همه شرایط اینده را پیش بینی می کنند باید و روی ۹و ۱۰ هزار تومانی کف قیمت پراید ۴۰ میلیون است و اگر کسی باور ندارد خود در تخیل است

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۱:۲۷

خودت به سودجویی دامن نززززززن

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۲:۲۷

واریزسهام‌عدالت

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۷:۱۴

پراید چند روز پیش سی میلیون بود می گفتند نخرید قیمت کاذب است. نیازمندهای واقعی هم به توصیه دولتیها گوش دادند نخریدند. ولی در طرف کسانی هم هستند این تاثیر این توصیه ها را می دانند اقدام به خرید کردند در طول چند روز بیش از ده میلیون سود بردند. حالا می گویند قیمت واقعی نیست. ولی چند روز دیگر بشود 50 میلیون هم بعید نیست.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۷:۳۶

معلومه چکار می کنندنظاره یعنی همان تماشا!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۷:۵۹

بنظر من دلالان و سودجویان همان متولیان امر هستند و نظرات مردم در این سایتها هم ، باور کنید دردی دوا نمیکنه جز اینکه انرژی منفی رو در فضای مجازی گسترش بده. خواهشی که از مسولان دارم اینه که کاری نکنند چون هروقت هر چیزی رو میخوان درست کنن ( مثل پت و مت ) بدتر خرابکاری میکنن و اعتماد مردم رو از بین میبرن. مرسی از متولیان امر که زورشون به دو تا شرکت نمیرسه...

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۸:۰۵

پرسش تون خنده داره.معلومه کجایین.همون جایی که در این چهل سال بودن.یعنی فکر می کنین هنوز دست شون رو نشه؟ خودشون عامل گرونی هستن.میخان چیزی رو گرون کنن از این ترفند استفاده می کنن تا قابل انجام باشه.روش شون اینه که اول بازار رو به حال خود رها می کنن تا قیمتها به سقف بچسب.مثلا همین پراید رو گذاشتن برسه به چهل میلیون بعد میگن نه چهل تومن بازارونه بیست تومن ما بلکه سی تومن.مردم هم راضی میشن در حالیکه ده تومن گرونی کردن.به عبارتی بهرنگ میگیرن که به طب راضی بشیم. نامردی اگه منعکس نکنی

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۸:۰۶

ضمنا خوبه بپرسی خودروسازان کجایند؟! هماهنگی دارن انگار با ...

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۸:۱۸

سلام ادعایی چند سال اخیر خودکفایی صنایع خودرو پس کذب بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۸:۲۴

ناظران کجایند مگر در این مملکت ناظری هم وجود دارد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۸:۳۱

پلیس مراکز خرید وفروش خودرو راتعطیل کند چراپراید باید چهل میلیون تومان خرید و فروش شود.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۰۹:۴۵

قیمت ها در مورد سایر چیزها واقعی هست که در مورد خودرو تخیلی ؟همه چیز گرون شده دلارتونو نگاه کنید عزیزم شما که اهل استدلال هستید

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۰:۱۶

آقای شریعتمداری در توییتر گفته خودرو سازها روزانه 3000خودرو تولید و تحویل میدهند.سوال اینجاست پس کجاست آن سه هزارتا و اساساٌکجا و به چه کسانی میرسد.پس چرا ما مردم عادی نمیتوانیم موفق به دریافت خودرو شویم ؟البته اگر شرایط واقعی برای فروش باشد....3000دستگاه را نمیشود غیب کرد واقعاٌ چی میشه چرا همیشه سر از بازار آزاد و دلالها در میاره

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۰:۲۶

این هم کار دشمن هست

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۰:۵۸

دولت سریعا باید در این زمینه اقدام کند تا پول ملت به جیب دلالان ارز نرود

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۱:۱۷

با این مقدار تولید چرا تعهدهای تحویل خودرو به مردم سه ماه عقب است؟ لابد در بازار آزاد به قیمت آزاد فروخته می شود!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۲:۰۹

از قیاسش خنده آمد خلق را ......

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۲:۱۶

نکنه دشمن در داخل نفوذی دارد !!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۱۵:۲۰

نبض بازار در دست خود خودروساز است که از طریق نمایندگی بالا برده و کمی هم دست دلالان و سفته‌بازان.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۲۱:۴۶

اگر پراید ۴۰ یا حتی ۵۰ میلیون تومن خریدار دارد پس قیمتش همین است...بگذارید بخرند....چرا باید پراید ۲۵ میلیون باشد وقتی مشتری ۵۰ میلیونی دارد.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۷:۵۴

لعنت بر دلالان و سفته بازان هزاربار

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۲۲:۱۶

ناظران رفتن گل بچینند!! آقا همینه. اعتراضی دارین ؟!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۶ ۲۳:۵۲

خود دولتی ها و مجلسی ها از سهامداران شرکتهای خودرو سازند.این آشفتگی بازار به نفع اونهاست.واسه همین همه اگه ناظری هم بوده با پول وماشین خریدنشون

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۰۷ ۰۰:۰۴

آقایون میگم دلار فلان و بهمان تومانی . سوال من این است که خودروی چینی خودروسازان ایرانی چه ربطی به دلار دارد؟ چرا اینقدر دروغ می گویند و بهانه تراشی می کنند. دوستان عبدالمالک ریگی رو از آسمون به زمین آوردن ولی در برخورد با فساد اقتصادی و گرانی و دلالال بازی خودرو عاجزند. بالاخره روز انتخابات ریاست جمهوری و مجلس هم فرا می رسد!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۰ ۱۴:۵۵

با نظارت بر قیمت خودرو ودستگیری این متخلفین مشکل حل میشه

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۱۸ ۱۷:۵۲

درود من یک برلیانس می خواستم بخرم ولی هرگز پول تخیلی نمیدم به شما بازاری های دلال و طمکار شما داری گرانفروشی می کنی من ایرانیم عمرا پول بدم از شما بخرم مطمعن باشید خودرو سازان هم بیش از این حد گران کنن هرگز خودرو دیگه نخواه خرید پولمو میذارم بانک سودشو می برم و با موتور هارلی خود حال می کنم....من ایرانیم هرگز خودرو با این قیمتهای فضایی و دروغین نخواهم خرید ...

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۰۴ ۱۷:۴۹

خیلی گران هست نباید خرید