• چهارشنبه / ۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97060703730
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی هفتم شهریور بخوانید؛

ادامه واکنشها به سوال از رییس جمهور/ادعایی درمورد پلاکارد حاشیه ساز/دومین دادگاه مفاسد اقتصادی

ادامه واکنشها به سوال از رییس جمهور/ادعایی درمورد پلاکارد حاشیه ساز/دومین دادگاه مفاسد اقتصادی

پاسخ دفتر آیت‎الله مکارم به اظهارات ازغدی، دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب، نصب نشان «نصر» بر سینه امیر سرتیپ خلبان شاه‌صفی، ابطال یک مصوبه دولتی، پرسش‌های مشاور رئیس‌جمهوری از مجلس، سومین روز جلسه بررسی شکایت ایران از آمریکا، واکنش بعیدی‌نژاد به اعطای جایزه بنیاد دفاع از دموکراسی به هیلی و هوک، درخواست ایران از عراق برای اخذ ریال به جای دلار برای صدور ویزای اربعین، احتمال حضور ناو هواپیمابر ترومن در خلیج فارس، دومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه متهم به اخلال در نظام اقتصادی و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز چهارشنبه، هفتم شهریور ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، فرمانده معظم کل قوا در راستای اجرای مأموریت‌های متعدد در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به پاس سال‌ها خدمت صادقانه، مخلصانه و شجاعاعانه این نیرو، نشان «نصر»را به امیر سرتیپ خلبان حسن شاه‌صفی اعطاء فرمودند.

هم‌زمان با هفته‌ی دولت و در آستانه‌ی سالروز شهادت شهیدان رجائی و باهنر نیز  رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، پیش از ظهر امروز  با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. رهبر انقلاب در این دیدار شاخص‌های حکومت علوی یعنی عدالت، پارسایی، مردمی و پاک‌دامن بودن را معیار ارزیابی مسئولان برشمردند و با بیان نکات مهمی درباره مسائل اقتصادی سیاست خارجی و اتحاد و انسجام داخلی تأکید کردند: در زمینه اقتصاد باید قوی، پرحجم و باکیفیت کارکرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات باید شب و روز نشناسند.

پیرامون گردهمائی مدرسه فیضیه قم، سوالاتی از سوی برخی مخاطبین پایگاه اطلاع رسانی دفتر این مرجع تقلید مطرح شد و پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید در پاسخ به اظهارات رحیم پورازغدی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: مایل نبودیم این مسائل تلخ بازگو شود اما اصرار جمعی از پرسشگران سایت ما، ما را وادار کرد. ما این گوینده را هرگز متهم به سوء نیت نمی کنیم، ولیسخنان مزبور برخلاف واقعیات است. خداوند عاقبت امر همه ما را ختم به خیر کند.

با اشاره به پلاکارد حاشیه‌ساز در تجمع اخیر طلاب، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با طرح ادعاهایی درباره نوسانات قیمت ارز، قتل‌های زنجیره‌ای و پلاکارد حاشیه‌ساز تجمع اخیر مدرسه فیضیه قم گفت که تحلیلش این است که خانواده هاشمی رفسنجانی برای مظلوم‌نمایی و به صورت غیر مستقیم اقدام به این کار کرده‌اند.

در واکنش به این ادعای کریمی قدوسی، برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره حواشی مطرح شده درباره خانواده‌اش گفت: خانواده هاشمی به رسایی و منصور ارضی گفته بود علیه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صحبت کنند؟ این‌ها خودشان خودشان را رسوا می‌کنند. محمدهاشمی افزود: دست از سر مرده هاشمی هم برنمی‌دارید؟

ادامه واکنشها به سوال از رییس جمهور

«سوال از رئیس جمهور صراحت استنکاف یا نقض قانون ندارد» جمله‌ای که امروز سه بار از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی در خلال جلسه علنی شنیده شد.

محمود صادقی هم در مطلبی در صفحه توییتر خود تاکید کرد که ارسال سوال از رئیس جمهوری به قوه قضاییه موضوعیت ندارد چون موضوع سوال‌ها استنکاف از قانون نبوده است.

در همین رابطه علی اصغر یوسف نژاد با تشریح اینکه سوال از رییس جمهوری در چه صورتی به قوه قضاییه ارجاع می‌شود گفت: در صورتی که متقاضیان سوال از رییس جمهور موارد نقض یا استنکاف از قانون را مشخص کنند و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی هم آن را تایید کند این موضوع به قوه قضاییه به عنوان لایحه معتبر و مستند ارجاع خواهد شد.

با اشاره به پاسخ‌های رییس‌جمهور به نمایندگان رحیمی جهان‌آبادی گفت: پیام «روحانی» این بود؛ حاضرم خودم آسیب ببینم اما به نظام آسیب نرسد

همچنین نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه سوال از رییس‌جمهور چراغ سبز به دشمنان نظام بود گفت: در طرح سوال از رییس‌جمهور به آثار تورمی و تشدید نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از پیامی که از این سوال به جهان مخابره شد، هیچ توجهی نشد.

محمدرضا عارف هم در صفحه توییتر شخصی خود نوشت:  انتظار اصلاح‌طلبان از روحانی بیش از عملکرد فعلی‌اش بود که امیدواریم در سال دوم به بعد شتاب فعالیت‌های دولت بیشتر شود. وزرای دولت متاسفانه احساس مسئولیت مشترک نسبت به رفتار یکدیگر ندارند و این یکی از ضعف‌های دولت است که حتما رئیس‌جمهور باید برای آن چاره‌اندیشی کند.

حمید ابوطالبی، مشاور رئیس جمهوری با اشاره به جلسه طرح پرسش نمایندگان مجلس از حسن روحانی، خواستار پاسخگویی مجلس به ۶ پرسش‌ جهت اثبات عملکرد قانونی مجلس در جلسه روز سه‌شنبه شد.

***

سومین روز جلسه بررسی شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه برگزار شد. بر اساس اعلام قبلی امروز  نوبت دور دوم استماع شفاهی ایران بود.

در همین راستا عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه، شکایت ایران علیه آمریکا به دادگاه لاهه را در راستای اثبات حقانیت جمهوری اسلامی عنوان کرد وافزود: آمریکا هجمه جدیدی را آغاز کرده و ما هم باید هجمه‌ای را در مقابل شروع و مقاومت کنیم تا از دور جدید فشارها عبور کنیم و بنده مطمئن هستم که چنین خواهد شد؛ اگر انسجام داخلی خود را همچون گذشته حفظ کنیم.

همچینین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزاری دادگاه لاهه برای بررسی شکایت ایران از آمریکا درباره‌ برجام را اقدام مثبت وزارت خارجه دانست و گفت: بر اساس استدلال‌های ایران این احتمال وجود دارد که رای لاهه به نفع ما تمام شود.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در " بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها" در واشنگتن اظهار کرد، هیچ گاه تصور نمی کند که مشکل توافق هسته‌ای ایران حل شود. وی افزود: ایران می‌تواند کره شمالی بعدی باشد.

در واکنش بهاعطای جایزه بنیاد دفاع از دموکراسی به نیکی هیلی و برایان هوک، حمید بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود نوشت: این درحالی است که هدف دولت ترامپ قرار دادن ایران بر سر دوراهی فروپاشی یا حصول توافق با آمریکاست؛ که در آن ایران از جمله برنامه غنی‌سازی اورانیوم، تولید اورانیوم طبیعی، ساخت رآکتور اراک و برنامه موشکی را تعطیل کند.

به دنبال بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که عراق هیاتی را به آمریکا خواهد فرستاد تا برسر تعاملات مالی با ایران، با واشنگتن به توافقی دست یابد.

این درحالیست که محمد السعدون، نماینده پیشین ائتلاف دولت قانون عراق ضمن مخالف با سفر یک هیات عراقی به واشنگتن برای طلب معافیت از تحریم ها گفت :پایبندی عراق به تحریم های تحمیلی آمریکا علیه ایران سیاست اشتباهی است .

همچنین در دیدار ایرج مسجدی سفیر فوق العاده ایران در عراق با ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق ، راههای گسترش و تعمیق بیش از پیش روابط دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و درخواست ایران از عراق برای اخذ ریال به جای دلار برای صدور ویزای اربعین مطرح شد.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که ناو هواپیمابر هری. اس ترومن پس از توقف یک ماهه در بندر نورفولک، فعالیت خود را از سر گرفت. این در حالی است که برخی کارشناسان دفاعی احتمال حضور ترومن درخلیج فارس را پیش‌بینی کرده‌اند.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات سه تن از متهمان به اخلال در نظام اقتصادی از طریق واردات تلفن همراه با ارز دولتی صبح امروز (چهارشنبه) در شعبه اول ویژه رسیدگی به اتهامات اخلالگران در نظام اقتصادی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی موحدبرگزار شد.

همچنین ششمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم به فساد اقتصادی، یک شنبه ۱۱ شهریور برگزار می‌شود.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخشی از یک مصوبه دولت که عدم اجرای آرای مراجع قضایی را تجویز می‌کرد را به دلیل مغایرت با قانون ابطال کرد.

همچنین رییس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس‌جمهور بخشی از آیین‌نامه اجرایی آموزشگاه‌های رانندگی مصوب ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ هیات وزیران را مغایر قانون اعلام کرد.

* مهمترین اخبار، مصوبات و دستور کارهای  امروز (چهارشنبه) هفتم شهریور ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را نیز می‌توانید اینجا دنبال کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha