• پنجشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۰
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 97060804038
  • خبرنگار : 71421

نصب بیش از ۷۵۰ تانکر آب در سیستان بلوچستان

نصب بیش از ۷۵۰ تانکر آب در سیستان بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان گفت: در نذر آب ۱۲۶۰ تانکر با ظرفیت‌های دو، سه و پنج هزار لیتری توسط جمعیت هلال احمر تهیه شد و تا کنون ۱۰۵۳ تانکر تحویل آب و فاضلاب روستایی استان شده که از این تعداد ۱۰۰۲ تانکر به شهرستان‌ها رفته و ۷۸۸ تانکر به بهره برداری رسیده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به سیستان و بلوچستان، رسول راشکی در حاشیه اجرای طرح «نذر آب» در سیستان بلوچستان که با حضور مدیرعامل جمعیت هلال احمر برگزار شد، در مورد جزئیات اجرای این طرح اظهار کرد: وضعیت استان امسال خیلی خاص تر از گذشته شده است و طوفان‌های شن بسیار شدیدتر و شن‌های روان وحشتناک‌تر شده است و دلیلش هم خشکسالی ۱۸-۱۹ ساله‌ای است که استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و چون دریاچه هامون خشک شده است، خاک بلند می‌شود و این اتفاق،‌ مشکلات تنفسی را هم برای مردم ایجاد می‌کند. در دوره‌ای وقتی بادهای ۱۲۰ روزه می‌آمد لذت بخش بود و وقتی طوفان از روی دریا رد می‌شد، مثل یک کولر طبیعی عمل می‌کرد؛ اما حالا این طور نیست.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان در ادامه اضافه کرد:‌ ما این شرایط را برای رئیس جمعیت هلال احمر تشریح کردیم و او هم در استان حضور پیدا کرد و شهرستان ‌های هیرمند و زهک را از نزدیک دید. با مساعدتی که آقای پیوندی برای استان داشت، سه محور را باید دنبال کنیم. بحث معیشت و تأمین آب شرب بهداشتی برای مردم منطقه و موضوعات سلامت محور.

وی در ادامه با اشاره به حضور ۱۹ کاروان سلامت از ۱۹ استان کشور در استان گفت: همزمان با آغاز طرح نذر آب‌ ۶۵۴ پزشک آمدند و خدمات خوبی را ارائه کردند. ۱۲ هزار و ۶۱۵ نفر از روستائیان توسط پزشکان متخصص، ۲۴۷۲ نفر در بخش دندان پزشکی و ۱۳ هزار و ۹۶۶ نفر نیز توسط پزشکان عمومی ویزیت شدند. ۱۵ هزار و ۶۳۱ نفر هم خدمات پیراپزشکی دریافت کردند و ۳۳۹ مورد هم اعمال جراحی انجام شد.

راشکی همچنین گفت: علاوه بر توزیع بسته‌های بهداشتی از سوی تیم‌هایی که به منطقه آمدند بحث حمایت های روانی توسط تیم‌های سحر سازمان جوانان نیز مد نظر قرار گرفت و با برگزاری موسیقی‌های خاص و محلی شرایط خوبی در منطقه از لحاظ روحی و روانی ایجاد شد و همچنین تعدادی اقلام لوازم التحریر نیز توزیع شد.

وی ادامه داد: همزمان در بحث نذر آب قول داده شد که در روستاهایی که آبرسانی به صورت سقایی انجام می‌شود تانکرها نصب شوند. در همین راستا با آماری که از  اداره آب و فاضلاب به ما داده شد، قرار شد برای ۵۰۲ روستا ۱۲۶۰ تانکر خریداری و آب شرب تأمین شود. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از مشکلاتی که در آبرسانی وجود داشت این بود که تانکرهای آب رسان که وارد روستا می‌شدند از صبح تا ظهر باید می‌ماندند؛ اما الان فضایی ایجاد شد که بتوان آب را در روستا ذخیره کرد، در طول این مدت به جای یک روستا، می‌توان در همان مدت به پنج روستا آبرسانی کرد. بنابراین کار با قدرت و کیفیت شروع شد و دوستان ما در اداره آب و فاضلاب نیز همکاری کردند.

راشکی در مورد بخش معیشتی که در کنار طرح نذر آب مورد توجه قرار گرفت نیز افزود: در این بخش دکتر پیوندی قول تامین ۵۰ هزار سبد غذایی را داد و همزمان با شروع کار در سطح استان این سهمیه برای خانواده‌هایی که در شرایط قرمز بودند اختصاص داده شد و در حال توزیع است.

وی در مورد جزئیات توزیع تانکرهای آب نیز افزود: در نذر آب ۱۲۶۰ تانکر با ظرفیت‌های ۲،۳ و ۵ هزار لیتری توسط جمعیت تهیه شد و تا کنون ۱۰۵۳ تانکر تحویل آب و فاضلاب روستایی استان شده که از این تعداد ۱۰۰۲ تانکر به شهرستان‌ها رفته و ۷۸۸ تانکر به بهره برداری رسیده است.

راشکی افزود: این ۵۰۲ روستا ۵۲ هزار و ۲۱۵ خانوار روستایی دارند و جمعیت آنها ۱۹۹ هزار و ۶۶۶ نفر است که از آب شرب بهداشتی در طرح نذر آب بهره مند می‌شوند.

وی در مورد مشکلات آبی در استان نیز اظهار کرد: استان نزدیک به ۱۸ سال است که با مشکلات آبی دست و پنجه نرم می‌کند. با خشک شدن رودخانه هیرمند کشاورزی را از دست داده اند و در بحث صیادی نیز که به دریاچه هامون وابستگی داشت، این مسئله از دست رفته است. خیلی از قایق‌ها در کف دریاچه و کنار خانه‌ها بر عکس افتاده و مردم امید دارند که با آمدن آب، منطقه دوباره جان بگیرد. در این شرایط این کاری که جمعیت انجام داده است و آب شرب بهداشتی را تامین کرده است کار بسیار زیبایی است که رضایت جمعی مردم را هم در پی داشته است.

راشکی در مورد اینکه در زمان طوفان شن چه کارهایی برای مردم انجام می‌شود گفت: این اتفاق بیشتر در بخش شمالی استان در شهرستان‌های نیمروز، هیرمند و زابل رخ می‌دهد و هنوز هم ادامه دارد و در این شرایط میان مردم ماسک توزیع می کنیم که حداقل کاری است که انجام می‌شود و در بعضی از روستاها نیز وقتی طوفان می‌آید ، راه‌های مواصلاتی مسدود می‌شود و در این زمان جمعیت هلال احمر سبدهای غذایی که تهیه کرده را در اختیار خانواده ها می‌گذارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان سیستان و بلوچستان، در مورد مشارکت مردم بومی در این طرح نیز گفت: از زمانی که کار اجرا شد خود دهیاران و شوراها و مردم هم همکاری کردند و در بخش‌هایی که قرار بود تانکر نصب شود خودشان سکو را ساختند و یا وسیله انتقال را بعضی ها خودشان تامین کردند.

وی در مورد اینکه این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد داشت افزود: بر اساس قول رئیس جمعیت، ۵۰۲ روستا در برنامه است اما علاوه بر این روستاها تا زمانی که کمک خوبی از سوی مردم جمع آوری شود در خدمت مردم منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha