• جمعه / ۹ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97060904302
  • خبرنگار : 71415

سازمان ملل از چین خواست اویغورها را از اردوگاه‌های بازداشت آزاد کند

سازمان ملل از چین خواست اویغورها را از اردوگاه‌های بازداشت آزاد کند

کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل نسبت به سیاست‌های دولت چین در قبال اقلیت مسلمان اویغور از جمله اقدام اخیر این کشور در برپایی کمپ‌های بازآموزشی برای این مسلمانان، هشدار داده و خواهان آزادی فوری آن دسته از کسانی شده که به بهانه مبارزه با تروریسم دستگیر شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یک کمیته حقوق بشری سازمان ملل به نام کمیته نابودی تبعیض نژادی به یکسری برآوردها استناد کرد که براساس آنها بالغ بر یک میلیون تن از اعضای قوم اویغور به شکلی ناخواسته در اردوگاه‌های بازداشت فراقانونی بازپروری در استان سین‌کیانگ واقع در بخش غربی چین قرار گرفته‌اند.

یافته‌های این کمیته بعد از دو روز بررسی و تحلیل سوابق مربوط به چین در اوایل ماه جاری میلادی منتشر می‌شود و این نخستین بار از سال 2009 تاکنون اتفاق افتاده است.

وزارت خارجه چین در آن زمان این اتهامات را رد کرده و گفت: نیروهای ضد چین عامل انتقادها از سیاست‌های پکن در سین‌کیانگ هستند.

این کشور تاکنون هرگز به شکل رسمی وجود این مراکز بازداشت را در آنجا تایید نکرده است.

این کمیته تعریف کلی چین از تروریسم و اشاره مبهم این کشور به افراط گری و تعریف نامشخص آن از جدایی طلبی در قوانین چین را محکوم کرد.

به گفته کارشناسان این کمیته این ابهام‌ها در عین حال می‌تواند باعث برخورد با کسانی شوند که صرفا به استفاده صلح آمیز از حقوقشان می‌پردازند و همچنین منجر به تسهیل پرونده سازی مجرمانه علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی نظیر اویغورها، مغول‌ها و تبتی‌های بودایی می‌شود.

این کمیته در پایان از بابت گزارش‌های متعدد بازداشت تعداد انبوهی از اعضای اقلیت ایغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان اغلب برای مدتی طولانی بدون هیچگونه طرح اتهام یا محاکمه و قطع تمامی ارتباطات آنها به بهانه مقابله با تروریسم و افراط گری مذهبی هشدار می‌دهد.

نیکولاس ماروگان، یک عضو این کمیته به رویترز گفت: ما به چین توصیه می‌کنیم که اگر این رویه وجود دارد آن را متوقف کند. ما از چین تقاضا می‌کنیم اگر این افراد پایه و اساس قانونی برای بازداشتشان ندارند،‌ آنها را آزاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha