• شنبه / ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 97061004642
  • خبرنگار : 71569

دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره رویان مطرح کرد

ممانعت دولت آمریکا از حضور متخصصانش در جشنواره رویان/ سخنرانی ویدیویی غایبان

ممانعت دولت آمریکا از حضور متخصصانش در جشنواره رویان/ سخنرانی ویدیویی غایبان

دبیر اجرایی "نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان" با اشاره به عدم حضور دو متخصص آمریکایی دعوت شده به جشنواره رویان، گفت: سیاست‌های دولت آمریکا مانع از حضور دو سخنران آمریکایی دعوت شده در این جشنواره شد اما آن‌ها با توجه به علاقه‌مندیشان با ارسال یک ویدیوی ۷۰ دقیقه‌ای، سخنرانی خود را در این جشنواره ارائه کردند.

روح‌الله فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره عدم حضور دو نفر از سخنرانان جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان که از ششم تا نهم شهریور ماه برگزار شد، اظهار کرد: دو نفر از مدعوین جشنواره، زوج متخصصی به نام‌های پروفسور"ترزا وودراف" و پروفسور "اوهالوران" از متخصصان برجسته آمریکا در زمینه پزشکی زنان و بیوشیمی بودند. ما چهار سال تلاش کردیم آن‌ها را دعوت کنیم و سرانجام آن‌ها امسال پذیرفتند که در جشنواره شرکت کنند، اما حدود پنج روز قبل از شروع جشنواره اعلام کردند به خاطر محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت آمریکا امکان حضور در جشنواره را ندارند.

وی افزود: آن‌ها در ویدیویی یک دقیقه‌ای به خاطر عدم حضورشان عذرخواهی کردند و به خاطر علاقه‌ای که برای شرکت در جشنواره داشتند، با ارسال ویدیویی ۷۰ دقیقه‌ای سخنرانی خود را ارائه دادند که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان یادآور شد: این مسئله نشان‌دهنده این است که پژوهشگاه رویان به عنوان یک مرکز علمی که در عرصه ملی و بین المللی شناخته شده است، تمام تلاش خود را می‌کند که در هر شرایطی ارتباطات علمی خود را با متخصصان خارجی و سایر کشورها حفظ کند.

فتحی تاکید کرد: ما سعی می‌کنیم با نگاه علمی تمام عوارضی که از تصمیم گیری‌های سیاسی به بحث علم می رسد را کاهش دهیم، به همین دلیل هم سخنرانی دو متخصص آمریکایی با توجه به علاقه‌مندیشان پخش شد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از تصمیم گیری‌های سیاسی روی مراودات خارجی یا کشورهایی مثل ایران اثر گذار است، با این وجود خوشبختانه بیش از ۹۰ درصد مدعوین پژوهشگاه رویان در این جشنواره شرکت کردند.

دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان افزود: رویکرد ما در این جشنواره ارائه آخرین دستاوردهای علمی هم  در عرصه ملی و هم بین المللی توسط محققان داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: این جشنواره بستری برای تبادل تجربیات و ارائه آخرین یافته‌های علمی در حوزه تولید مثل و سلول های بنیادی است.

دبیر اجرایی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان یادآور شد: رویکرد ما در این جشنواره ارائه سخنرانی‌ها توسط محققان و استادان هر حوزه است، بنابراین در بخش‌های مختلف کمتر می‌بینیم ارائه پروژه‌ها توسط دانشجویان صورت بگیرد، پایه اصلی کنگره رویان ارائه تحقیقات توسط متخصصان است، تا کارهای دانشجویی. کارهای دانشجویی توسط پوستر ارائه می‌شود، البته ممکن است طرحی که به صورت پوستر پذیرفته می‌شود ارزش بیشتری از سخنرانی‌ها داشته باشد و به صورت کلی پوستر در کنگره رویان اهمیت بالایی دارد.

وی درباره تعداد پروژه‌های ارائه شده در کنگره‌های "تولید مثل" و "سلول‌های بنیادی" گفت: از کشورهای خارجی ۷۰ پروژه و از داخل کشور ۳۸۰ پروژه و جمعا حدود ۴۵۰ پروژه به کنگره بین‌المللی رویان ارسال شد. در کنگره تولید مثل چیزی حدود ۱۷۰ پروژه به صورت پوستر و در سلول‌های بنیادی حدود ۷۰ پروژه به صورت پوستر پذیرفته شد.

فتحی ادامه داد: در کنار کنگره های تولید مثل و سلول های بنیادی، "سمپوزیوم پرستاری و مامایی" نیز به زبان فارسی برگزار شد که در این سمپوزیوم نیز ۳۱ مقاله و ۲۰ پوستر ارائه شد.

معاون آموزشی پژوهشگاه رویان افزود: امسال ۱۹۱ پروژه نیز برای بخش "جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان" ارسال شد که در پنج گروه پروژه‌های برتر به عنوان برنده معرفی و تقدیر شد.

وی افزود: برای این کنگره سخنران‌هایی هم از میان متخصصان داخلی و هم خارجی دعوت شدند تمام سخنرانی‌ها به صورت تخصصی برگزار شد و علاوه بر ۲۲ سخنرانان مدعو، سه مهمان عراقی نیز به عنوان مهمانان پژوهشگاه رویان شرکت کردند. در کل بیش از ۳۰ مهمان خارجی داشتیم که در کنگره رویان کارشان ارائه شد.

فتحی درباره میزان استقبال از جشنواره توضیح داد: با وجود اینکه زمان برگزاری این جشنواره مصادف با عید غدیر بود، استقبال بسیار خوبی از جشنواره صورت گرفت و نزدیک به ۱۸۰۰ نفر برای شرکت در کنگره ثبت نام کردند.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در پایان تاکید کرد: تبادلات علمی خوبی در این جشنواره صورت گرفت و امیدواریم متخصصان، دانشجویان و پزشکان ما بتوانند از حضور متخصصان خارجی استفاده لازم را ببرند و تبادلات علمی انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha