• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۲:۱۱
  • دسته‌بندی: علم و فناوری جهان
  • کد خبر: 97061206178
  • خبرنگار : 71607

توسعه یک موتور "یونی" برای فرستادن انسان به مریخ!

موتور یونی

مهندسان "ناسا" و شرکت "ایروجت راکتین"(Aerojet Rocketdyne) یک قدم بزرگ را در توسعه یک "موتور یونی رادیکالی"(radical ion engine) طراحی شده برای ارسال انسان به مریخ برداشته‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، موتور یونی رادیکالی که به عنوان "پیشرانه یونی هال" شناخته می‌شود از میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی برای یونیزه کردن گازهایی مانند "زنون" یا "گزنون"(xenon) استفاده می‌کند و یون‌ها را برای تولید پیشرانه خارج می‌کنند.

این شیوه بسیار بهتر، ایمن‌تر و کارآمدتر از موشک‌های شیمیایی سنتی است.

ناسا طی یک قرارداد سه ساله با شرکت "ایروجت راکتین" مبلغ 67 میلیون دلار را برای توسعه این سیستم موسوم به "سیستم پیش رانش الکتریکی پیشرفته"(AEPS) داده است.

این کار به طور بالقوه می‌تواند باعث افزایش 10 برابری در بهره‌وری سوخت حمل و نقل فضایی و افزایش بیش از دو برابری سرعت سیستم‌های نیروی برق فعلی شود.

از فناوری "پیشرانه یونی هال" برای مانور دادن ماهواره‌ها در مدار زمین استفاده می‌شود. به گفته شرکت "ایروجت راکتین" در حال حاضر این فناوری تست یکپارچه‌سازی سیستم اولیه برای موتور رادیکال را با موفقیت پشت سر گذاشته است. آزمایش این پیشرانه در "مرکز پژوهشی گلن"(Glenn Research Center) ناسا در ایالت اوهایو انجام گرفته است.

اکنون این شرکت در حال توسعه یک پیشرانه یونی هال 13 کیلوواتی برای ناسا است و این در حالی است که در حال حاضر تنها قدرتمندترین پیشرانه یونی هال دنیا 4.5 کیلووات است.

 "ایلین دریک"(Eileen Drake) مدیرعامل و رئیس شرکت ایروجت راکتین گفت: با توسعه و پیشرفت در فناوری پیش رانش ما نه تنها خود را برای فرستادن انسان به ماه بلکه برای فرستادن آنها به مریخ آماده می‌کنیم. "سیستم پیش رانش  الکتریکی  پیشرفته" یک فناوری نوین برای اکتشافات فضایی عمیق است.

پژوهشگران در حال حاضر به مرحله نهایی‌سازی و تایید طراحی و پیشبرد بررسی نقد طراحی(CDR) می‌پردازند که در آن یک طرح برگزیده و برای تولید نهایی آماده خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.