• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97061306650
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

گردشگری سلامت در کشورهای مختلف

گردشگری سلامت در کشورهای مختلف

گردشگری سلامت، بخش مهمی در گردشگری محسوب می‌شود. افراد بسیاری برای درمان به مناطق دیگر می‌روند و درآمد حاصل از این نوع گردشگری روز به روز در حال افزایش است. هر ساله هفت میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل مسائل پزشکی سفر می‌کنند و این سفرها، گردش مالی صد میلیاردی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، گردشگری پزشکی یا توریسم پزشکی، شاخه‌ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص از کشور خود به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد در مراکز درمانی بهره‌مند شود. در اغلب موارد، هدف از توریسم پزشکی بهره‌مندی از قیمت پایین خدمات پزشکی یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

توریسم پزشکی با سفرهای معمولی پزشکی متفاوت است. در سفرهای معمول، شخص از کشوری کمتر توسعه یافته برای دریافت خدمات پزشکی به کشورهای پیشرفته می‌رود و دلیل آن نبود خدمات مشابه در کشورش است. در حالی که در توریسم پزشکی خدمات مشابه ارائه می‌شود ولی توریست کشور دیگر را عمدتا به دلیل هزینه پایین‌تر ترجیح می‌دهد.

محققان اظهار کرده‌اند: مقاصد اصلی گردشگری سلامت اروپا عبارتند از: بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا.

نسل‌های قدیمی‌تر بیشتر برای درمانهای ضروری به کشور دیگری می‌رفتند و این در حالی است که نسل جدید برای درمان‌های زیبایی هم سفر می‌کنند.

هر ساله هفت میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل پزشکی سفر می‌کنند و این سفرها، گردش مالی صد میلیاردی ایجاد می‌کنند که انتظار می‌رود در سال 2018 این رقم به 150 میلیارد دلار افزایش یابد.

کارشناسان معتقند: درآمد حاصل از گردشگری سلامت در اروپا به حدود 12 میلیارد یورو می‌رسد.

گردشگران سلامت مقاصد خود را چطور انتخاب می‌کنند؟

افراد تحت تاثیر متغیرهای بسیاری مقصد گردشگری سلامت را انتخاب می‌کنند که شامل حرفه‌ای بودن، کیفیت امکانات و خدمات، زمینه فرهنگی و هزینه‌ها می‌شود.

در حال حاضر، ایتالیا 17 درصد از سهم گردشگری سلامت اروپا را از آن خود کرده است که در حال حاضر نزدیک به دو میلیارد یورو است.

کارشناسان گردشگری سلامت می‌دانند که ایتالیا توان بالقوه بسیاری در زمینه گردشگری سلامت دارد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که 53 درصد از اروپایی‌ها  تمایل دارند که در سایر کشورهای اتحادیه اروپا مراقبت‌های بهداشتی را دنبال کنند.

ایتالیا ارائه‌دهنده خدمات ویژه در خصوص نورولوژی، جراحی قلب، انکولوژی، بارداری و ارتوپدی است.

کشور ترکیه توانسته در زمینه گردشگری سلامت در کاشت مو موفق باشد. بر اساس گزارشی در سال 2017، این کشور حدود 700 هزار گردشگر سلامت در این بخش داشته است. گردشگری پزشکی در ترکیه حدود 10 برابر افزایش داشته است و تخمین زده شده که  به 850 هزار نفر برسد.

بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده اولین جایگاه را از آن خود کرده است.

در لیست مقاصد برتر برای اهداف گردشگری پزشکی کره جنوبی؛ رتبه دوم،  ترکیه؛ رتبه سوم،  تایلند؛ رتبه چهارم و آلمان؛ رتبه پنجم را دارد.

کره جنوبی، مالزی و دبی از جمله کشورهایی هستند که برای جذب بیمار خارجی با ایجاد مراکز پزشکی در حال سرمایه‌گذاری هستند.

لازم است بدانیم که مهمترین مزیت گردشگری پزشکی، ارزان بودن خدمات  نسبت  به دیگر کشورها است.

در ذیل مقصدهای دیگری برای گردشگری پزشکی در جهان معرفی می‌شوند:

 ایران

در حال حاضر هند پیشرو در ارائه ارزان‌ترین خدمات است که با ورود ایران به توریسم پزشکی و با توجه به امکانات ایران و البته جاذبه‌های توریستی بسیار بیشتر، توانایی جذب توریست‌های بیشتری نسبت به هند وجود دارد.

آب درمانی

 جاذبه مهم دیگر ایران، آب درمانی است که در توریسم سلامت بسیار مورد توجه است. طبق آمارها حدود ۴۵ میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه خود استفاده می‌کنند که ایران با دارا بودن بیش از ۱۰۰۰ چشمه آب معدنی شناخته شده توانایی جذب سهم بالایی در این حوزه را دارد.

لجن درمانی

 لجن درمانی در توریسم سلامت از جایگاه خوبی برخوردار است و ایران نیز با دارا بودن مناططقی همچون سواحل دریاچه ارومیه یا دامنه‌های کوه تفتان، آمادگی دارد تا در این زمینه نیز جاذبه توریستی باشد.

نمک درمانی

 یکی از جاذبه‌ها که به تازگی مورد توجه توریست‌های بین‌المللی قرار گرفته غار درمانی و نمک درمانی است. ایران با داشتن چندین گنبد نمکی می‌تواند در این خصوص نیز به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی تبدیل شود.

طب سنتی

 جاذبه دیگری که در چندوقت اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته و حتی رشته‌های دانشگاهی آن در حال جذب دانشجو هستند، طب سنتی ایرانی است.

از آنجا که هزینه‌های پزشکی در ایالات متحده همچنان افزایش می‌یابد، بسیاری از گردشگران پزشکی در جستجوی مقاصد دیگر برای این هدف هستند تا خدمات پزشکی را با کیفیت مشابه و نرخ بسیار کمتر دریافت کنند. 

هند

هند یکی از کشورهای کلیدی در صنعت گردشگری پزشکی است و برای ارائه خدمات سلامتی و درمان با تکنولوژی‌های پیشرفته تلاش می‌کند. هزینه‌های مقرون به صرفه برای بیماران، یکی از مهمترین گزینه‌ها برای انتخاب این کشور است.

علاوه بر کیفیت و مقرون به صرفه بودن خدمات بهداشتی و سلامتی در این کشور، مناظر زیبا و معماری چشم‌انداز در توسعه صنعت گردشگری پزشکی موثر هستند.

محققان اظهار کردند: زمان انتظار در بخش سلامت، نزدیک به صفر است، زیرا برنامه‌ریزی خدمات در این بخش به سرعت بعد از تشخیص انجام می‌شود.

هزینه‌‎های درمانی در این کشور در مقایسه با ایالات متحده، 65 تا 90 درصد کمتر است.

برزیل

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد: برزیل در رده بهترین کشورهای ارائه دهنده خدمات درمانی در امریکای لاتین است و بعضی از مشهورترین جراحان جهان در این کشور هستند.

این کشور مرکز بزرگ پزشکی زیبایی و پلاستیک است و سومین کشور بعد از ایالات متحده و چین در این زمینه محسوب می‌شود. خدمات جراحی زیبایی و پلاستیک مقرون به صرفه از موارد مهم در جذب گردشگران سلامت است.

هزینه‌های پزشکی در برزیل در مقایسه با ایالات متحده، 20 تا 30 درصد کمتر است.

مالزی

مالزی در سال‌های 2015 و 2016 جایزه اول مجله پزشکی بین‌المللی سفر پزشکی برای « مقصد گردشگری بهداشت و درمان سال » را به دست آورد. مالزی یکی از بهترین ارائه‌دهندگان مراقبت های بهداشتی در آسیای جنوب شرقی است.

گردشگران سلامت، هزینه‌های درمانی در این کشور را 65 تا 80 درصد کمتر در مقایسه با هزینه‌های درمانی در ایالات متحده دریافت می‌کنند.

یکی از مهمترین موارد برای گردشگران سلامت در این کشور، راحتی بیمار است.

اتاق‌های بیمارستان‌های مالزی شبیه به سوئیت‌های هتل است، علاوه بر این، در فرودگاه به گردشگران سلامت خدمات ویژه ارائه می‌شود.

ترکیه

ترکیه از کشورهای قوی در بازار گردشگری پزشکی است. زمان انتظار در این کشور صفر است و خدمات پزشکی بسیار مقرون به صرفه و با کیفیت است.

این کشور به طور خاص در زمینه پیوند اعضا، پرتو درمانی برای سرطان، جراحی ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب و ژنوم فعالیت می‌کند.

هواپیمایی این کشور به گردشگران پزشکی تخفیف‌های ویژه ارائه می‌دهد.

هزینه‌های درمانی در این کشور، 50 تا 65 درصد کمتر از خدمات مشابه در ایالات متحده است.

مکزیک

مکزیک به دلیل فرهنگ غنی و غذاهای خوشمزه، مقصد مهمی در زمینه هنر است و در حال حاضر مقصدی برای گردشگری سلامت محسوب می‌شود. این کشور بیشتر در زمینه دندانپزشکی و جراحی زیبایی شهرت دارد.

تایوان

تایوان در سال‌های اخیر در زمینه گردشگری پزشکی رشد کرده است. این کشور در زمینه درمان بیماری‌های قلبی و ارتوپدی در آستانه تبدیل شدن به  یک قطب است.

تایوان اولین کشوری است که اولین پیوند کبد کودکان در آن انجام شده است.

کره جنوبی

کره جنوبی یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته در جهان را در زمینه خدمات پزشکی داراست.

این کشور پیشرو در جراحی ستون فقرات است و سالانه بیش از 20 هزار جراحی در این زمینه انجام می‌دهد. بیمارستان‌های این کشور محل اقامت  مناسبی برای بیمار و همراه او ارائه می‌دهد.

یکی از مهمترین دلایل جذب گردشگر پزشکی به کره جنوبی، پوشش بیمه‌ای است که به گردشگران پزشکی ارائه می‌شود.

این بیمه شامل آسیب، اختلالات استرسی و مرگ بیمار است. هزینه درمان در مقایسه با امریکا، 30 تا 45 درصد کمتر است.

سنگاپور

سنگاپور یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان است.

هزینه خدمات در این کشور در مقایسه با خدمات پزشکی مشابه در ایالات متحده، 25 تا 40 درصد کمتر است.

لتونی

لتونی یکی از سبزترین کشورهای اروپایی در امتداد خط ساحلی دریای بالتیک است. هر ساله هزاران نفر از اسکاندیناوی، روسیه و اروپای غربی به لتونی می‌آیند تا سلامت و زیبایی خود را به دست آورند. آب‌وهوای معتدل، کادر حرفه‌ای و مجرب، و دسترسی به تکنولوژی مدرن، درمان و بازاریابی موفق را در این کشور تضمین می‌کند.

هزینه درمان در این کشور، دو تا  10 برابر کمتر از کشورهای اروپای غربی است.

آیا گردشگری سلامت نیاز به تبلیغات دارد؟

 بروشور، سی دی و دیگر موارد تبلیغاتی برای ترویج گردشگری سلامت می‌تواند برای بازارهای هدف مورد استفاده قرار گیرد.

پیشرفت در زمینه گردشگری سلامت، نه تنها برای بیمار، بلکه برای سایر بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، محیطی، تجاری و پزشکی آن کشور تاثیر دارد.

افرادی که گردشگر پزشکی هستند، هدفشان فقط درمان یا جراحی نیست، آنها همچنین قصد دارند از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یک کشور بازدید کنند. این روند در حال افزایش است، زیرا گردشگران تمایل دارند تا در زمان گردشگری پزشکی، تفریح هم داشته باشند، پس این حوزه درآمد قابل توجهی برای صنعت گردشگری فراهم می‌سازد.

گردشگری سلامت منجر به توسعه روابط سیاسی کشورها نیز می‌شود.

کشورهایی که در صنعت گردشگری سلامت و درمان موفق هستند، کمتر با پدیده فرار مغزها مواجه می‌شوند، چرا که معمولا افراد حرفه‌ای و آموزش دیده از کشور خود به کشوری خارجی که فرصت شغلی و مالی بهتری دارد، مهاجرت می‌کنند.

کشورهایی که در زمینه گردشگری پزشکی موفق  هستند باید موارد بسیاری را رعایت کنند که از جمله آنها نوآوری در زمینه پزشکی، افزایش تعداد پزشکان حرفه‌ای و مجرب و افزایش استانداردهای بین‌المللی در این زمینه است.

تاثیرات مثبت و منفی گردشگری پزشکی در بخش‌های پزشکی،  اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست، فرصت‌ها و چالش‌هایی را برای این صنعت در حال رشد ایجاد می‌کند که نیازمند همکاری متقابل بین بخش‌های مختلف است.

منابع:

www.wikipedia.org

www.medicaltourismmag.com

www.tourism-review.com

http://startupnewsdigest.com

www.hticonference.com

www.clements.com

www.medicaltourismmag.com


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha