• سه‌شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 97061306695
  • خبرنگار : 71503

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر: موضوع محرمانه‌ای نداریم

مدیر عامل صندوق اعتباری هنر: موضوع محرمانه‌ای نداریم

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر بیان کرد: ما موضوع محرمانه‌ای نداریم و آمادگی داریم که از پاییز ۹۷ اطلاعات وام‌گیرندگان و کسانی را که از صندوق کمک دریافت کرده‌اند، روی سایت بارگذاری کنیم.

سید حسین سیدزاده در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر شفافیت‌سازی عملکرد این صندوق، توضیح داد: انتشار ریز کمک‌های صندوق مستلزم این است که من با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انتشار اسامی هنرمندان و حفظ حریم خصوصی آنها اجازه بگیرم، تا در این زمینه مشکلی به وجود نیاید. ما موضوع محرمانه‌ای نداریم و آمادگی داریم که از پاییز ۹۷ اطلاعات وام‌گیرندگان و کسانی را که از صندوق کمک دریافت کرده‌اند، روی سایت بارگذاری کنیم.

او همچنین درباره اینکه وعده‌های داده شده در سفرهای استانی این صندوق تا چه اندازه عملی شده است، توضیح داد: در سفر به سیستان و بلوچستان، شاید به اندازه کل عمر صندوق اعتباری هنر، هنرمندان را بیمه کرده‌ایم. ما مصوبات سفرها را واقعا پیگیری می‌کنیم و به صورت مستقیم با هنرمندان در ارتباط هستیم. رابطه ما با هنرمندان به یک رابطه دوستانه تبدیل شده و این مراوده برای ما خوشایند است. شاید لازم باشد گزارشی از سفرهایی که تاکنون انجام شده، اعلام کنیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ادامه داد: ما در هر سفری که داشته‌ایم به وعده‌هایمان عمل کرده‌ایم. حتی در سفر اخیری که به کرمانشاه و سر پل ذهاب داشتیم، مدیرکل ارشاد، فرماندار و مسئولان محلی این موضوع را اذعان کردند که صندوق هر وعده‌ای که در سفر قبلی داده، عملی شده است. ما تلاش کردیم به سراغ هنرمندان نیازمند برویم و اگر وعده‌ای داده‌ایم، عمل کنیم. حتی هزینه عضویت بسیاری از هنرمندان را که توانایی پرداخت ندارند، خودمان پرداخت کرده‌ایم.

می‌پذیرم که در پاسخگویی نقص وجود دارد

سیدزاده همچنین درباره گله هنرمندان از پاسخگو نبودن شماره تلفن‌های صندوق اظهار کرد: ۳۰ خط تلفن و ۳۰ پرسنل در صندوق اعتباری هنر فعالیت می‌کنند اما توجه داشته باشید که این صندوق ۵۴ هزار عضو دارد و پاسخگویی به همه‌ی آنها کار دشواری است. اما با این حال می‌پذیرم که در پاسخگویی نقص وجود دارد اما تلاش کردیم همه چیز را به فضای مجازی ببریم و گردش کار را به صورت هوشمند انجام دهیم.

او درباره بیمه‌های صورت گرفته از سوی این صندوق اعلام کرد سال گذشته ۲۹ هزار نفر را در حوزه بیمه تکمیلی پوشش دادیم. امسال نیز این تعداد را با ۳۰ هزار نفر جلو می‌بریم. سهم پرداخت صندوق در سال ۹۷ بابت حق بیمه ماهانه هنرمندان بیش از ۴۲ میلیارد تومان است. همچنین بیش از ۲۶۰ هزار سند خسارت درمانی در سایت صندوق بارگذاری شده که به بیمه ارجاع داده‌ایم. سامانه‌ای اجرا کرده‌ایم تا هر کدام از اعضا که نزد ما بیمه می‌شوند، قبل از آنکه مدارک را به دفاتر بیمه ارائه کنند، عکس‌های آن را روی سایت بارگذاری کرده تا ما نقص‌های آن را برطرف کنیم، سپس برای ارائه اصل مدارک به صندوق مراجعه کنند. البته این روال اجباری نیست و هنرمندان می‌توانند هر بار که دوست دارند به صندوق مراجعه کنند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر که صبح روز ۱۳ شهریورماه در نشستی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، اظهار کرد: بیش از ۱۲ هزار نفر در صندوق، بیمه عمر شده‌اند و همچنین میانگین زمان بازپرداخت بیمه‌های خسارت از سوی بیمه‌های مکمل بین ۲۰ تا ۲۵ روز بوده است.

سیدزاده درباره اینکه صندوق اعتباری هنر تا چه سقفی از حق بیمه هنرمندان را پرداخت می‌کند، گفت: بیمه تامین اجتماعی برای اعضای صندوق اعتباری هنر ۱۸ درصد از مبلغ پایه را دریافت می‌کند که ما ۱۰ درصد آن را پرداخت می‌کنیم و ۸ درصد آن نیز از سوی بیمه شده پرداخت می‌شود.

ردیف بودجه مصوب دولتی نداریم

او همچنین درباره بودجه صندوق اعتباری هنر اعلام کرد: ما نهاد حمایتی هستیم و به طور مستقیم ردیف بودجه دولتی نداریم و بودجه لازم را از سازمان‌های دولتی به صورت کمک دریافت می‌کنیم. اما بودجه دولتی مصوب نداریم. این مبلغ از سوی وزارت ارشاد و نهادهای دیگر تامین می‌شود به این صورت که ما سرفصل برنامه‌های خود را ارائه می‌کنیم و مبلغ کمک را دریافت می‌کنیم. سعی کردیم کمک‌های این صندوق توسعه پیدا کند و روش‌هایی پیدا کرده‌ایم تا بودجه صندوق را افزایش دهیم.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با بیان اینکه امسال توانستیم ۹ میلیارد تومان فراهم کنیم، گفت: با مدیریت مجموع بودجه‌ها توانستیم سه میلیارد تومان را در صندوق مهر ایران سپرده کنیم تا دو برابر مجموع سقف تعهدات برآورده شود.

سیدزاده همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر داشتن نشان درجه هنری برای حق عضویت در صندوق، توضیح داد: ما کسانی را داریم که نشان درجه یک هنری دارند اما صاحب سبک نیستند و شامل طرح ما نمی‌شوند. ما به دنبال این نیستیم که تفاوتی بین هنرمندان قائل شویم اما به دلیل منابع محدودی که داریم مجبوریم از برخی از آنها قدردانی کنیم. در واقع طرح تکریم نشان‌دهنده سپاس ما از هنرمندان است. اعطای نشان درجه هنری به منظور طرح دریافت تکریم نیست و این نشان را شورای ارزشیابی به هنرمندان اعطا می‌کنند. این نشان را نمی‌دهیم که به هنرمندان بگوییم مستمری بگیرند. زیرا این امر پایین آوردن شأن هنرمندان است. ما منتظر نمی‌مانیم آنها نشان هنری بگیرند و سپس کمک‌شان کنیم اما جزو قوانین است که هر کس این نشان را داشت به اضافه مدارک دیگر مبلغ کمک مستمری به آنها تعلق بگیرد.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد: در مجموع نزدیک به ۳۰۰۰ نفر ماهانه از سوی صندوق اعتباری هنر مستمری دریافت می‌کنند که در قالب طرح تکریم و کمک مستمری انجام می‌شود. طرح تکریم به شکل کوچک‌تری است و حدود ۳۸۰ نفر ماهانه در سال‌های گذشته مبلغ ۲۰۰ هزار تومان دریافت کردند. این مبلغ پس از ارائه اسامی افراد توسط شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرمندان واجد شرایط به مبلغ ۸۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. گرچه این مبلغ ناچیز است و ما در بسیاری از مواقع شرمنده هنرمندان بودیم. اما این مبلغ فقط به بهانه قدرشناسی پرداخت شده است.

او ادامه داد: طرح کمک‌مستمری بیش از ۲۵۰۰ عضو صندوق را که مجموعه‌ی پویا و در حال افزایش است، شامل می‌شود. این اعضا تا مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را ماهانه دریافت می‌کردند اما از چند ماه پیش احساس کردیم این مبلغ نیاز به بازنگری دارد و با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر این شد که این مبلغ را به ۲۵۰ هزار تومان افزایش دهیم. همچنین میزان پرداخت طرح تکریم تا چهار برابر افزایش داشته است که این نوع افزایش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سابقه نداشته است. بنابراین مبلغ آن از ۲۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. گرچه همچنان معتقدیم این مبلغ ناچیز است اما به قدر توان صندوق حداکثر برنامه‌ریزی را انجام داده‌ایم.

سیدزاده درباره عضویت در این صندوق نیز اعلام کرد: عضویت در طرح تکر یم نیازمند سابقه بیش از ۳۰ سال در یک حوزه و داشتن نشان درجه یک هنری و سوابق دیگر است. یکی از افتخارات ما این است که در طرح تکریم ۴۵۰ نفر  را پوشش داده‌ایم. همچنین تلاش کرده‌ایم که توزیع منابع را از تهران به شهرستان‌ها ببریم. پیش از این ۸۰ درصد منابع در  تهران و ۲۰ درصد در شهرستان‌ها توزیع می‌شد اما امروز این تسهیلات در تهران و شهرستان‌ها به ۵۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر در حال افزایش است و به حدود ۵۵ هزار نفر رسیده و فکر می‌کنم ما کامل‌ترین بانک اطلاعات هنرمندان، اصحاب رسانه و فرهنگ را در کشور خواهیم داشت. همچنین ۶۰ درصد به تعداد بیمه‌شدگان اضافه شده و این تعداد را از ۱۹ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر رسیده است. امیدواریم این تعداد را به ۳۲ هزار نفر برسانیم. زیرا بیمه تامین اجتماعی برای بسیاری از اعضای ما حیاتی است. همچنین پوشش بیمه تکمیلی را نیز افزایش داده‌ایم و تعداد بیمه شده در سال ۹۷ به تعداد ۳۰ هزار نفر رسیده است.

همچنین منصور وحیدی‌فر -معاون اعضاء صندوق - نیز اعلام کرد: هنرمندان فاقد عضویت برای عضویت در صندوق اعتباری هنر با شماره‌ تماس‌های ۴۲۷۱۳۶۰۴ و ۴۲۷۱۳۱۴۵ می‌توانند تماس بگیرند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha