• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97061909691
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۱۹ شهریور بخوانید؛

بررسی مشکل ستاره‌دارها در دولت/پاسخ وزارت خارجه به انتقادات/تایید پایندی ایران به توافق هسته‌ای

بررسی مشکل ستاره‌دارها در دولت/پاسخ وزارت خارجه به انتقادات/تایید پایندی ایران به توافق هسته‌ای

ورود قانونی معاونت حقوقی ریاست جمهوری به حلّ مشکل دانشجویان ستاره‌دار، ۲۱ روز تا پایان مهلت FATF باقی مانده، آخرین اخبار از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، جزئیات جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، معرفی الیاس حضرتی از سوی کروبی برای برگزاری انتخابات شورای مرکزی اعتماد ملی، تلاش ترامپ برای امتیازگیری از "مذاکره با ایران" پیش از انتخابات کنگره، برگزاری مانور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، تعیین سقف خروج ارز از عراق و ورود ارز به ایران، واکنش کدخدایی به مقایسه کروبی با هاشمی شاهرودی، پاسخ وزارت خارجه به برخی انتقادات و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز دوشنبه، نوزدهم شهریورماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، با ورود قانونی معاونت حقوقی ریاست جمهوری به حلّ مشکل دانشجویان ستاره‌دار "لایحه الحاق یک تبصره به ماده (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور - مصوب سال ۱۳۹۲-" از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با بیان اینکه به هر میزانی که امید مردم به آینده را افزایش دهیم، دوره شرایط سخت امروز کاهش می‌یابد، اظهار کرد: اگر در زمینه افزایش امید مردم به آینده به خوبی عمل کنیم، شرایط سخت در همین سال ۹۷ پایان می‌یابد.

همچنین غلامرضا مصباحی مقدم در نشست تخصصی "جمهوری اسلامی ایران – سرمایه‌ها و چالش‌ها" گفت: دولت با اجرای دولت الکترونیک جلوی فساد در اقتصاد همچون امضاهای طلایی را بگیرد؛ دولت می‌تواند از طریق سهیم کردن مردم در سود نفت نقدینگی‌های سرگردان را جذب کند.

اول اکتبر ۲۰۱۸ یعنی ۲۱ روز دیگر مهلت FATF به ایران برای تصویب لوایح چهارگانه و به دنبال آن خروج از لیست خاکستری و ورود به منطقه سبز ایمن مبادلات مالی و بانکی پایان می یابد اما هنوز تکلیف سه لایحه مشخص نیست و همه نگاه ها به مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام است تا تکلیف لوایح چهارگانه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو)، اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم و الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) را مشخص کند.

در همین رابطه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه رهبری اختیار تصمیم‌گیری درباره FATF را به مجلس و دولت دادند، توضیح داد: مقام معظم رهبری بعد از چندبار رد و بدل شدن نامه با دفتر ایشان در خصوص اعلام نظر درباره لوایح چهارگانه FATF اعلام کردند که در این باره مجلس و دولت نظر دهند؛ یعنی مجلس و دولت را مامور به این کار کردند.

با اشاره به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان علیرضا رحیمی، گفت: بر اساس آمار وزارت کشور با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حدود ۱۷ استاندار و بیش از ۶۰ شهردار در کلانشهر و شهرهای مهم کشور و همچنین افراد در رده‌های مهم مدیریتی، بازنشسته می‌شوند.

سخنگوی وزارت کشور در واکنش به اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره تعداد استانداران مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان، اظهار کرد این آمار دقیق و منطبق بر واقعیت نیست.

همچنین علیرضا محجوب با تاکید این که باید قانون "منع به کارگیری بازنشستگان به صورت دقیق اجرا شود" گفت: این مصوبه در مرحله بررسی مجدد شورای نگهبان قرار دارد. در صورتی که شورای نگهبان آن را تایید نهایی کند باید ظرف دو ماه بازنشستگان مشاغلشان را در هر رده‌ای تحویل دهند، لذا دیگر استانداران و شهرداران بازنشسته شامل معافیت نمی‌شوند.

میرزایی نیکو ضمن تشریح جزییات جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، از بررسی تقاضای تاسیس مجمع رفاه توسعه استان گلستان و مجمع ایثارگران متعهد پایدار استان اردبیل در این جلسه  خبر داد و بیان کرد: در جلسه امروز تقاضای تاسیس بررسی شد که در نهایت برای آنها مجوز صادر شد.

همچنین بهرام سرمست دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: دبیرکل حزب اعتماد ملی، الیاس حضرتی را به عنوان قائم مقام خود و مأمور برگزاری انتخابات شورای مرکزی این حزب اعتماد ملی معرفی کرده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در بازدید از نمایشگاه زنان و تولید ملی با اشاره به ثبت آمار و اطلاعات تمامی زنان سرپرست خانوار در سامانه ای جامع در برنامه ششم توسعه گفت: قصد داریم با شناسایی این افراد مسئله مسکن، اشتغال و تحصیل آنان را پیگیری کنیم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل هم‌زمان با عهده‌داری ریاست شورای امنیت از سوی کشورش در ماه سپتامبر چندی پیش به خبرنگاران گفت که دونالد ترامپ،‌ رییس‌جمهور آمریکا ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را برای رسیدگی به آن‌چه نقض قوانین بین‌المللی و بی‌ثباتی‌ از سوی ایران در سراسر منطقه خاورمیانه، می‌خواند بر عهده خواهد داشت. با توجه به تحولات سیاسی داخلی ایران و بین‌المللی و منطقه‌ای فضای مذاکره و گفت‌وگو را هیچ یک از کارشناسان موافق و منتقد دولت روحانی تایید نمی‌کنند و مذاکره در فضای فعلی را صرفا امتیازی برای ترامپ پیش از انتخابات کنگره عنوان کرده‌اند.

همچنین در میانه تنش ها میان مقامات ایرانی و آمریکایی بر سر تنگه هرمز، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است که ماه جاری "برای حصول اطمینان از آمادگی اش برای تضمین آزادی حمل و نقل در خلیج فارس و دریای سرخ" مانورهایی را برگزار کرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با صدور بیانیه‌ای، بار دیگر تطابق عملکرد ایران با توافق هسته‌ای را تایید کرد. بر اساس متن بیانیه یوکیا آمانو؛ ایران به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به "برجام" پایبند بوده است.

اداره کل گمرک عراق سقف مجاز خروج و ورود ارز به ایران را مشخص و  در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به دستورالعمل خرید و فروش ارز در ایران سقف مجاز ورود ارز به ایران ۱۰۰۰۰یورو و سقف مجاز خروج ارز از ایران ۵۰۰۰یورو یا معادل آن است.

روابط عمومی وزارت خارجه کشورمان هم  در واکنش به یادداشت یکی از خبرگزاری‌های داخلی با عنوان دوره‌گردی مشکوک سفرای خارجی در ایران  در بیانیه‌ای تاکید کرد : سفرهای داخلی سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم تهران در چارچوب مقررات و با اطلاع و هماهنگی قبلی انجام می‌شود.

همچنین علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشست مشترک با مدیران ارشد خودروسازی و شرکتهای اصلی قطعه سازی و انجمن های صنفی این صنعت، فرصتهای پیش رو و راهکارهای مقابله با چالش های فعلی و آتی صنعت خودروسازی را مورد بررسی قرار داد و گفت: قادریم اقتصادمان را قدرتمند سازیم. وی در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: دوران بزن در رو در عرصه جهانی پایان یافته و هر اقدام خصمانه علیه کشور را در هر عرصه ای پاسخ ده برابر می دهیم .

سخنگوی شورای نگهبان به توییت شخصی که، آیت‌الله هاشمی شاهرودی را با مهدی کروبی مقایسه کرده بود، واکنش نشان داد و نوشت:وقتی که تفاوت‌ها التفات نمی‌شود!پیشنهاد می‌کنم دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت یک دوره‌ی آموزشی را برگزار نماید تا افراد با جایگاه، اختیارات، نحوه تصمیم‌گیری‌ها و سازمان اداری آن آشنا شوند و این گونه موجبات آبروریزی برای خبرنگاران آگاه و فهیم فراهم نگردد. 

محمد حسین آقاسی در رابطه با پرونده مربوط به شکایت محمدرضا شجریان  از صدا و سیما، گفت که به رای صادره مبنی بر بی‌حقی موکلش در پرونده شکایت از صدا و سیما به دلیل پخش بدون اجازه آثار این استاد آواز ایران اعتراض خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha