• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97062010227
  • خبرنگار : 71214

"مالیات" سکه را گران می‌کند یا ارزان؟

"مالیات" سکه را گران می‌کند یا ارزان؟

در پی اعلام در نظر گرفتن مالیات برای خرید بیش از ۲۵ سکه، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: این اقدام حباب قیمت سکه را می‌شکند و عدالت برای خرید آن برقرار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در پی نوسانات بازار سکه و ارز صبح امروز تقوی‌نژاد - رییس سازمان امور مالیاتی - اعلام کرد که در مورد خرید سکه تا ۲۵ عدد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آنها مشخص شده است؛ به طوریکه برای ۱۰۰۰ سکه می‌توانیم تا ۳۵ درصد مالیات بگیریم.

در این راستا محمد کشتی آرای - عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر - درباره تاثیرگذاری این تصمیم بر بازار سکه به ایسنا، گفت: این اقدام می‌تواند حباب قیمت سکه را بشکند و ارزانی آن را در پی داشته باشد، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند با پول‌های باد آورده تعداد زیادی سکه بخرد و با قیمت و بازار آن بازی کند.

وی افزود: گرچه تصمیمات اتخاذ شده در شرایط اصلاح وضعیت اقتصادی که امروز نیز در آن قرار داریم ممکن است تلاش برای سعی و خطا کردن روش‌ها و راهکارهای گوناگون باشد اما باید منتظر باشیم و ببینیم که تاثیر واقعی این اقدام که البته پیش از این نیز اعلام شده بود بر بازار سکه چیست؟

کشتی آرای گفت: آنچه مسلم است اینکه عدالت در بازار سکه رعایت می‌شود و همه مردم می‌توانند به عنوان متقاضی در این بازار اقدام به خرید و فروش کنند، چراکه دیگر کسی نمی‌تواند ۳۵ هزار سکه بخرد و به کس دیگری حتی یک سکه هم نرسد. البته از سوی دیگر نیز با توجه به شفاف شدن خرید و فروش معاملات در بازار سکه می‌تواند تاثیر مثبتی روی این حوزه بگذارد و امیدوار باشیم که قیمت سکه با این سیاستگذاری متعادل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۱۴:۵۳

با کمال احترام ؛ اگر مثل الان که قیمت طلا از وزنش بیشتر شده و درست عمل شود قیمتش می افتد هر چند در کشورهای اروپایی بر موارد مثل طلا و ماشین و ارز زمانی که سود اتفاقی به آن تعلق میگیرد ؛ به دولتشان اجازه می دهند که تا 90 درصد سود آن سرمایه گذاری را از سرمایه گذار یا دولتی مثل آقای مظلومین و بابک زنجانی و یا غیر دولتی مثل کسانی که سکه و... را می خرند ؛ مالیات اخذ و قیمت اصلی سکه و ارز و خودرو را با 10 درصد سود را به سرمایه گذار می دهند متشکرم .

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۲۳:۵۸

این سود نیست بلکه تورم هست چون سود معنی دیگری دارد الان شما اگر ۱بسته پوشک یا ۱گوشی تلفن یا ۱لوازم منزل و... را در نظر بگیرید هم همین اندازه رشد کرده است پس خریداران سکه سود نکردن و فقط ارزش پولشون حفظ شده

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۰۷:۱۳

آقای کارمند اینی که می گی در اقتصادهای بدون سقوط ارزش پول هست. یعنی قیمت طلا زیاد شود و قیمت سایر کالاها زیاد نشود این می شود سود. که شامل مالیات می شود نه در ایران که ریال در حال کاهش ارزش است.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۱۶:۴۰

از چی سکه مالیات میخان بگیرن طرف همون سکه ای رو داره که داشته حالا دولت بی عرضه بوده نتونسته ارزش پول ملی رو حفظ کنه باید اونی که سکه داشته تاوان بی عرضگی مسوولان اقتصادی رو بده. فقط هم دارنده سکه مسوول این گندکاری اقتصادیه؟ اونی که خونه و ماشین میلیاردی داره مسوول نیست؟من نمیفهمم مملکت مگه مجلس نداره که قانون مالیاتی بذاره که اون هم باید قبل از پیش فروش سکه میذاشت. اگه دولت میخاد به سبک داروغه ناتینگهام مالیات بگیره بگید که مردم حساب کار خودشون رو بکنن.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۰ ۱۶:۴۳

روی برگ پیش خرید شما دقیقا چی نوشته شده است؟ این سوال همراه با تعجب کارشناس بانک مرکزی در پاسخ سوال من بود که پرسیدم آیا به سکه های پیش فروش شده مالیات تعلق می گیرد؟ البته این کارشناس محترم منتظر پاسخ من نماید و خودش پاسخ خودش را داد و گفت پیش فروش قطعی سکه، یعنی شما مالیاتی پرداخت نخواهید کرد. که البته این موضوع بارها از طرف مسئولان وقت بانک مرکزی تایید شد. به نظر می رسد یکی از دلایل وضعیت حاد اقتصادی فعلی، بی اعتمادی است؛ که حاصل تصمیم گیریی همچون تصمیم فعلی سازمان مالیاتی مبنی بر اخذ مالیات از پیش خریدکنندگان سکه است. تصمیاتی که ناشی از تفکر کوتاه مدت بوده و به دنبال بزرگنمایی عملکرد شخص یا سازمانی خاص می باشد. حال دیگر اهمیتی ندارد که در بلند مدت اثرات تصمیم مذکور بر اعتماد عمومی و اقتصاد چه خواهد بود. مسلما با چنین تصمیمی، بانک مرکزی همانطور که سپرده گذاران ارزی را از دست داد، یکی دیگر از ابزارهای تنظیمی و نظارتی خود یعنی پیش فروش سکه را نیز از دست خواهد داد. سوال اینجاست که اگر بعد از گذشت چند ماه قیمت سکه کاهش پیدا می کرد و مردم برای دریافت وجوه خود به بانکها مراجعه می کرند(اتفاقی که چند سال پیش حادث شد)دولت، بانک مرکزی و یا سازمان امورمالیاتی کشور! بایت هزینه فرصت از دست رفته (حداقل سود بانکی) پیش خرید کنندگان مبلغی به آنها پرداخت می کرد؟!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۰۸:۰۲

با این روشی که شما در پیش گرفته اید دیگر حتی یک نفر از مردم عادی هم راغب به سرمایه گذاری در طرح های نظام نخواهد بود! این روش شما یعنی غش در معامله یعنی دبه کردن یعنی خیانت در امانت!!!! هم بر خلاف اخلاق و عرف بین الملل است و هم بر خلاف شرع اسلام و شیعه !!! طرح پیش فروش سکه از ابتدا غلط بود ! باید همان اول جلوی آن را می گرفتید ! نه الان !!! این قبیل طرح های مالیات یا عدم واگذاری سکه فاتحه ی اعتماد عمومی به حتی نظام حاکم را می خواند !! فاتحه ی اقتصاد را می خواند!!! آقا تو این مملکت واقعا فرد عاقلی نیست که جلوی این افراد بی تخصص را بگیرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۱۲:۱۰

اخذ مالیات از سودهای کلان کار خوبی است البته نه از کسانی که مثلا 10-20 تا سکه خریدن، باید از همه کسانی که تعداد زیاد سکه خریدن و سبب بهم خوردن بازار شدن مالیات حتی تا 90% گرفته شود. فراموش نشود که التهاب بازار از ارز و سکه شروع شد و بعد به سایر اقلام زندگی رسید. یعنی مسبب این اختلال و افسارگریختگی قیمتی همین افزایش غیرمنطقی قیمت سکه و طلا بود.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۱۲:۳۳

اولا از کسانی که سکه ها را یک ماهه و 3 ماهه تحویل گرفتن مالیاتی اخذ نشد پس از بقیه هم که نوبتشون نرسیده نباید اخذ شود. ثانیا این آقای تقوی نژاد پس باید یه خودی هم نشان بده تا به اصطلاح بگه ما هم هستیم ! ثالثا قرآن درباره شکستن عهد و میثاق می فرماید : وَ الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ : و کسانى که عهدشان را پس از بستن آن مى شکنند و آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده است مى گسلند، و با انجام کارهاى ناشایسته در زمین فساد مى کنند، براى آنان دورى از رحمت خدا خواهد بود و ناگوارى این سرا را خواهند داشت. رابعا پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلم: حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم دوامی نخواهد داشت. خامسا : طبق قانون اساسی قانون عطف به ما سبق نمی-شود.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۱۵:۳۵

آقای کشتی آرای زورت به دولت برای مالیات بر زیورآلات نرسید حالا برای سکه حرف از عدالت میزنی؟ فکر مردمی یا طلا فروشان و همکارانت؟ شما و دولت در ... از مردم شریکید

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۱ ۱۷:۱۴

اولا از کسانی که سکه ها را یک ماهه و 3 ماهه تحویل گرفتن مالیاتی اخذ نشد، پس از بقیه هم که نوبتشون نرسیده نباید اخذ شود. ثانیا این آقای تقوی نژاد سودای وزیر اقتصاد شدن در سر دارد پس باید یه خودی هم نشان بده تا به اصطلاح بگه ما هم هستیم! ثالثا قرآن درباره شکستن عهد و میثاق می فرماید : وَ الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ : و کسانى که عهدشان را پس از بستن آن مى شکنند و آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده است مى گسلند، و با انجام کارهاى ناشایسته در زمین فساد مى کنند، براى آنان دورى از رحمت خدا خواهد بود و ناگوارى این سرا را خواهند داشت. رابعا پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلم: حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم دوامی نخواهد داشت. خامسا : طبق قانون اساسی قانون عطف به ما سبق نمی شود.