• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97062110623
  • خبرنگار : 71290

سفیر کشورمان در بلاروس در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد

پیگیری مشکلات ارزی دانشجویان ایرانی در بلاروس/انتقال فناوری تولید اتوبوس‌های برقی به ایران

پیگیری مشکلات ارزی دانشجویان ایرانی در بلاروس/انتقال فناوری تولید اتوبوس‌های برقی به ایران

سفیر کشورمان در بلاروس با تشریح نتایج و تفاهم‌های انجام شده در جریان سفر رئیس مجلس به این کشور، از پی‌گیری‌ها برای در نظر گرفتن تسهیلات مربوط به ارز دانشجویی خبر داد.

مصطفی اویسی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توافقات اولیه طرف ایرانی و بلاروسی برای تولید اتوبوس‌های هیبریدی و برقی در ایران در جریان سفر رئیس مجلس به این کشور گفت:‌ در این زمینه مقرر شده تا خط تولید و فناوری اتوبوس‌های برقی برای تولید آن‌ها با باتری‌های ابرخازنی توسط کارخانه بلکامون ماش به ایران منتقل شود و انتظار می‌رود تولید این اتوبوس‌ها بتواند به حل مشکل آلودگی هوای تهران کمک کند.

وی تصریح کرد: شرایط قرارداد، ‌کیفیت،‌ استانداردها، ‌مسائل تکنولوژی، فنی و مالی و ... در زمینه تولید اتوبوس‌های برقی به هیات ایرانی توضیح داده شد و در نمایشگاهی هم که ماه آینده در تهران برگزار می‌شود،‌ شرکت بلاروسی حضور خواهد داشت.
سفیر کشورمان در بلاروس همچنین در مورد دیدارها و تفاهم‌هایی که در جریان سفر هیات پارلمانی انجام شد، ‌گفت: رئیس مجلس شورای اسلامی با روسای مجالس بلاروس، وزیر خارجه و رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو داشت که علاوه بر این دیدارها،‌ اعضاء و رئیس ایرانی گروه دوستی-پارلمانی نشست جداگانه‌ای را با همتایان خود برگزار کردند که در نهایت سندی نیز برای توسعه و تعمیق همکاری‌های پارلمانی تهیه و به امضاء روسای گروه های دوستی پارلمانی دو طرف رسید.

به گفته وی، همچنین اعضا و رئیس گروه دوستی –پارلمانی کشورمان از همتایان خود دعوت کردند تا نشست بعدی برای پی‌گیری تفاهم‌ها را در تهران برگزار کنند .

 اویسی درباره بازدید هیات پارلمانی کشورمان از خط تولید داروهای پیشرفته شرکت داروسازی "بل مد پریپاراتی " اظهار کرد: نمایندگانی از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت علاوه بر نمایندگان هیات پارلمانی کشورمان در این بازدید حضور داشتند، ‌امیدواریم که طرفین بتوانند به صورت متقابل نیازمندی‌های دارویی و درمانی خود را با ظرفیت‌هایی که دارند تامین کنند.

سفیر کشورمان در بلاروس در ادامه در مورد پی‌گیری‌ها برای خرید گوشت گوساله نیز گفت:‌ یکی از موضوعاتی که در راستای مسائل اقتصادی و صنعتی پی‌گیری شد، خرید گوشت گوساله از بلاروس بود که چندین دور مسئولین وزارت جهاد کشاورزی که در این سفر حضور داشتند، با طرف بلاروسی مذاکره کردند تا آنچه مورد نیاز است تامین شود. البته از قبل سندهایی امضا شده بود که سندهای مکمل هم به امضا رسید.
اویسی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره پی‌گیری‌های به عمل آمده نسبت به مسائل و مطالبات دانشجویان مشغول به تحصیل در بلاروس نیز اظهار کرد: نمایندگان دانشجویان و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در بلاروس طی دیداری که با رئیس مجلس داشتند، به نمایندگی از تمام دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در این کشور مشکلات مربوط به خرید، حواله و قیمت ارز را مطرح کردند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بالغ بر 90 درصد دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در رشته‌ دندانپزشکی و پزشکی مشغول به تحصیل هستند، متناسب با آن، مسائل و مشکلات دانشجویان در این موارد را مطرح کردند و رئیس مجلس کشورمان نیز با وزرای علوم،‌ تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی صحبت کرده و نتیجه پی‌گیری‌ها از طریق دو وزارت‌خانه مربوطه و در نظر گرفتن تسهیلاتی برای قیمت ارز دانشجویی را به نمایندگان دانشجویان اعلام کرد.

سفیر کشورمان در بلاروس در پایان با اشاره به این‌که ملاقات و گفت‌وگوهایی با تجار و صاحبان صنایع انجام شد، اظهار کرد: مباحثی در مورد ظرفیت صادراتی ایران در حوزه مرکبات، میوه و تره‌بار و خشکبار صورت گرفت که در آینده پی‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha