• چهارشنبه / ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97062110891
  • منبع : نمایندگی همدان

آئین سنتی شیره‌پزی در «مانیزان» برگزاری می‌شود

آئین سنتی شیره‌پزی در «مانیزان» برگزاری می‌شود

ایسنا/همدان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر از برگزاری نهمین آئین سنتی شیره‌پزی مانیزان در روستای هدف گردشگری مانیزان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و جمع کثیری از مسافران و گردشگران خبر داد.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ ‌در این رابطه افزود: هر ساله این آئین در راستای پاسداشت و زنده نگهداشتن مراسم تاریخی شیره‌پزی در روستا مانیزان برگزار می‌شود که طی سال‌های اخیر با استقبال چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی مواجه شده است.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و تأکید بر لزوم حفظ حرمت این ماه، اظهارکرد: نهمین آئین سنتی شیره‌پزی مانیزان و همایش ملی انگور کشمش و جشنواره خوشه برتر ملایر همزمان با فصل برداشت محصول توسط باغداران در 4 و 5 مهرماه با هدف معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی ملایر در تولید انگور و در راستای مستندسازی برای بازرسی کارشناسان سازمان جهانی فائو به منظور ثبت جهانی «انگور دره‌جوزان ملایر» با همکاری پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر و شرکت پیمان‌گستر برگزار می‌شود و این برنامه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

جلیلی خاطرنشان کرد: برپایی نمایشگاه و غرفه‌های عرضه و فروش محصولات و صنایع دستی روستای مانیزان، بازدید از کارگاه‌های سنتی شیره‌پزی، نقادی، برپایی مسابقه عکاسی با موضوع شیره‌پزی و طبیعت بکر مانیزان، برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی کلاسیک، تئاتر عاشورایی و سخنرانی از برنامه‌های جنبی نهمین آئین سنتی شیره‌پزی مانیزان به شمار می‌رود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از برپایی تورهای یک روزه گردشگری برای مسافران و گردشگران در روستای مانیزان توسط دفاتر خدمات مسافرتی در 5 مهرماه خبر داد و گفت: با توجه به آن که برداشت محصول انگور آغاز شده و از آنجایی که روستای دره‌جوزان ملایر به عنوان یکی از مهمترین محورهای گردشگری مطرح است بنابراین پیشنهاد می‌شود تورهای گردشگری فقط ویژه مانیزان و مراسم شیره‌پزی نباشد.

جلیلی ادامه داد: این روزها باغداران و اهالی روستای دره‌جوزان ملایر در حال برداشت انگور، حمل محصول از باغ، سبزه‌ریزی و تیزاب زدن هستند و این روند تا اواسط مهرماه ادامه دارد و زمینه بسیار خوبی برای بازدید کردشگری فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت مستندسازی جایگاه شاخص و پتانسیل و ظرفیت ملایر در تولید و برداشت انگور و تولید محصولات جانبی و فرآوری آنها، بازدید از روستای دره‌جوزان ملایر می‌تواند ضمن معرفی این روستا مستندی ماندگار برای کارشناسان فائو باشد که به طور قطع نقش مهمی در روند ثبت جهانی انگور ملایر ایفا می‌کند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: چندین سال است که آئین سنتی شیره‌پزی در روستای مانیزان برگزار می‌شود و همین عامل باعث شده تا مسافران و علاقمندان برای حضور در این آئین در روستا حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به پروژه ساخت محل جایگاه آئین شیره‌پزی افزود: محور توسعه استان را استاندار موضوع گردشگری قرار داده و ما نیز همه تلاشمان این است که گردشگران بیشتری در شهرستان حضور پیدا کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر با بیان اینکه برای آسفالت ورودی روستای مانیزان و محل برگزاری جشنواره و امکانات مربوط به این پروژه حدود 6 میلیارد ریال از محل اعتبارات گردشگری تا کنون هزینه شده است، افزود: حضور گردشگر باعث رونق و توسعه منطقه و شهرستان شده و این توسعه اشتغالزایی را به دنبال دارد.

جلیلی با اشاره به اینکه در 25 مهرماه کارشناسان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل از منطقه دره‌جوزان ملایر بازدید می‌کنند، خاطرنشان کرد: پس از بازدید و تأیید کارشناسان فائو از منطقه شاهد ثبت جهانی انگور ملایر در منطقه دره‌جوزان هستیم.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha