• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 97062311422
  • خبرنگار : 71624

/بررسی دلایل اُفت ریاضیات در ایران/

ما به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نیاز نداریم/برای بهبود جایگاه این علم از "ریاضیدانان"حمایت شود

ریاضیات

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه به کمک مدل‌سازی ریاضی و کار گروهی می‌توان مشکلات جامعه را حل کرد، درباره راهکارهای بهبود موقعیت علم ریاضیات در کشور گفت: ما نیاز به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نداریم، علم ریاضی یکسری ریاضیدان می‌خواهد که عاشق ریاضیات باشند و از آن لذت ببرند، نه این‌که صرفا بخاطر وارد بازار کار شدن و بدون علاقه، ریاضی بخوانند و این رشته برایشان سخت باشد، پس بهتر است برای بهبود موقعیت این علم در کشور از "ریاضیدانان" حمایت شود.

دکتر عبادالله محمودیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که کشورهای پیشرفته به سبک خودشان برخی از مشکلات جامعه را با مدل‌سازی ریاضی حل می‌کنند؛ کار گروهی میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف مانند ریاضی، اقتصاد و جامعه‌شناسی را در ایجاد مدل‌سازی ریاضی برای حل مشکلات مؤثر دانست.

وی درباره منابع درسی و شیوه تدریس ریاضی در ایران گفت: شیوه‌ تدریس ریاضی در دانشگاه‌های ایران تفاوت چندانی با دانشگاه‌های خارج از کشور ندارد. در دوران تعطیلی دانشگاه‌ها در حدود چهل سال پیش تعدادی از استادان که از تدریس فارغ شده بودند، شروع به ترجمه‌ کتاب‌های روز دنیا در حوزه ریاضیات کردند؛ ما تعداد زیادی از ترجمه‌های کتاب‌های روز دنیا را از آن موقع داریم و این پایه‌ خوبی برای ریاضیات شد، بعد هم با گسترش فضای مجازی وضعیت خیلی بهتر شد و از لحاظ منابع درسی، فراوانی نعمت داریم.

چهره ماندگار ریاضیات ایران، سرفصل‌های دروس در مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد ریاضیات را «قابل دفاع» و «متناسب با نیازهای روز» دانست.

کم‌توجهی به علم ریاضیات و کاربردهای آن در جامعه

وی درباره کم‌توجهی به علم ریاضیات و کاربردهای آن در جامعه گفت: متأسفانه به ریاضی کم‌توجهی می‌شود مثلاً در چهل و نهمین کنفرانس انجمن ریاضی که شهریورماه جاری در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، نمایندگانی از طرف مقامات آمده بودند و درباره این صحبت می‌کردند که باید فارغ‌التحصیلان ریاضی کارآفرین شوند؛ اما به نظر من جایگاه علوم پایه باید به عنوان علوم پایه در نظر گرفته شود؛ یعنی باید آدم‌هایی تربیت شوند که بتوانند با خیال راحت مشغول به تحقیق باشند و به آن‌ها امکانات داده شود و بدون این که دغدغه مالی داشته باشند تحقیق و تدریس بکنند.

محمودیان ادامه داد: از خیلی از کاربردهای دروس در جامعه استفاده نمی‌شود، مثلاً ممکن است فردی فوق لیسانس کشاورزی داشته باشد، اما از دانش وی در کشاورزی استفاده نشود؛ این در حالی است که بر اساس قوانین موجود باید در صنعت از کاربردهای تحقیقات علوم پایه استفاده شود؛ اما چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. باید اراده‌ای وجود داشته باشد و خواهان استفاده از کاربردهای علوم پایه باشیم تا این قانون عملیاتی شود.

این استاد دانشگاه درباره مشاغلی که فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد ریاضی می‌توانند به آن‌ها ورود کنند، گفت: تعدادی از فارغ‌التحصیلان ما در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ‌ارشد در بانک‌ها کار می‌کنند و در آن‌جا خیلی هم مفید واقع می‌شوند. بعضی دیگر از فارغ‌التحصیلان وارد کارهای برنامه‌نویسی کامپیوتر شده و بعضاً از فارغ‌التحصیلان کامپیوتر هم موفق‌تر عمل کرده‌اند، چون این‌ها مباحث را مفهومی‌تر یاد گرفته‌اند. فارغ‌التحصحیلان علوم ریاضی در صنایع هم می‌توانند به عنوان تحلیل‌گر داده‌های آماری کار کنند و صنایعی هم که از حضور فارغ‌التحصیلان ریاضی بهره برده‌اند، بسیار موفق بوده‌اند.

عضو  و رییس سابق انجمن ریاضی ایران با اشاره به این‌که ارتباطات علمی بین‌المللی در حال حاضر با سختی‌هایی روبه‌رو است، افزود: ارتباطات بین‌المللی وجود دارد، اما با توجه به نرخ ارز با سختی‌های زیادی روبه‌رو است و نیاز به منابع مالی دارد که وزارت علوم باید حمایت کند. تفاهم‌نامه‌هایی هم که میان دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور منعقد می‌شود، وقتی عملیاتی می‌شوند که یک دانشمند در ایران با یک دانشمند هم‌رشته در خارج از کشور ارتباط داشته باشد و تبادلات علمی داشته باشند تا بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده از آن‌ دانشمندان حمایت کنند.

محمودیان در پایان این گفت‌وگو درباره راهکارهای بهبود موقعیت علم ریاضیات در کشور، گفت: اولاً ما نیاز به این همه فارغ‌التحصیل ریاضی نداریم، چرا که هم‌اکنون جامعه از فارغ‌التحصیلان ریاضی اشباع شده، البته من اخیرا در رادیو شنیدم که به دلیل وجود ظرفیت‌های خالی زیاد برای دانشجویانی که کنکور ریاضی می‌دهند، بعضی از دانشگاه‌ها ادغام خواهند شد. علم ریاضی یکسری ریاضیدان می‌خواهد که عاشق ریاضیات باشند و از آن لذت ببرند، نه این که صرفا بخاطر وارد بازار کار شدن و بدون علاقه، ریاضی بخوانند و این رشته برایشان سخت باشد، پس راهکار دوم این است که از ریاضیدانان حمایت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.