• جمعه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 97062311638
  • منبع : نمایندگی لرستان

حضور در سقاخانه؛ از آیین‌های محرم در بروجرد

حضور در سقاخانه؛ از آیین‌های محرم در بروجرد

ایسنا/لرستان سقاخانه‌های بروجرد یکی‌از آیین‌های سنتی این شهر است که ثبت میراث معنوی کشور شده و در ایام محرم بسیاری از بانوان در این مکان‌ها عزاداری می‌کنند.

به گزارش ایسنا، سقاخانه حضرت ابوالفضل(ع) بروجرد از آن محافلی است که همیشه به‌ویژه در ماه محرم میزبان زائرانی است که برای طلب حاجت به آن متوسل شده‌اند.

در ایام محرم دوستداران واقعی حضرت در این محیط معنوی با دعا و راز و نیاز به درگاه حق به گونه‌ای با حضرت ابوالفضل و ائمه اطهار(ع) رابطه معنوی ایجاد می‌کنند. 

این سقاخانه کوچک که دریای بیکرانی از معنویت را به روی شهروندان و حاجتمندان بروجردی گشوده با صدها چراغ و شمع زینت داده شده و بوی غربت امام حسین(ع) و یارانش از میان پارچه‌های سبز و سیاه دیوارهای آن به مشام می‌رسد.

با نگاهی به در ورودی سقاخانه هزاران پارچه گره زده و قفل‌های بسته دیده می‌شود که به نشانه بازگشایی حاجت حاجتمندان با بغض و ناله بسته شده‌اند.

این مکان معنوی که از احترام خاصی بین شهروندان بروجردی برخوردار است و هزاران راز بزرگ از حاجتمندان را در خود پنهان کرده با پرچم‌ها و شمائل و عکس‌هایی از ائمه‌اطهار(ع) توسط مردم پوشیده شده است.

تکه پارچه‌هایی مزین بنام ائمه‌اطهار(ع) توسط پولک و منجوق‌های رنگین، عروسک‌های پارچه‌ای به نشانه قنداقه حضرت علی‌اصغر(ع) در گهواره‌های چوبی توسط حاجتمندان به این سقاخانه اهدا شده است.

این مکان معنوی که در ایام محرم پُر جمعیت‌تر و روحانی‌تر از قبل دیده می‌شود محلی برای متوسل شدن گرفتاران و دل‌شکستگان است.

هر کس به اعتقاد خود چیزی از این مکان برداشته و نزد خود گرو نگه می‌دارد تا به لطف خداوند و نظر حضرت ابوالفضل(ع) حاجتش روا شود.

خواندن زیارت‌نامه عاشورا به یاد واقعه بزرگ کربلا و غربت و مظلومیت امام حسین(ع)، روشن کردن شمع، اهدای چراغ‌های کوچک و حتی تمیز کردن چراغ‌ها و نظافت سقاخانه از دیگر کارهایی است که توسط حاجتمندان و گرفتاران انجام می‌شود.

روایت است که «حسن ربانی بروجردی» یکی‌از شهروندان این شهر به‌دلیل برخی اتفاقات که سال‌های بسیار دور برایش پیش آمده و به لطف و نظر حضرت ابوالفضل(ع) زندگی دوباره‌ای یافته این مکان را تأسیس کرده و سال‌هاست که پذیرای مردم بروجرد است.

در شهرستان بروجرد آیین سقاخانه‌های بروجرد قدمت دیرینه‌ای دارد به‌طوری‌که از ابتدای محرم برخی از افراد بهترین اتاق منزل خود را کاملاً سیاهپوش کرده و در شب‌های محرم میزبان عزاداران حسینی هستند.

صاحبان این منازل بر سر درب خانه‌ها یک پرچم نصب کرده و نشان می‌دهند که در این منزل سقاخانه برپا شده است، در داخل سقاخانه بر روی دیوارها پرچم‌هایی نصب شده و در گوشه‌ای از سقاخانه یک منبر پلکانی کوچک قرار دارد و بر روی این منبر تعدادی چراغ روشن است.

برخی از عزادارانی که وارد سقاخانه می‌شوند به نیت برآورده شدن حاجت و با اجازه از صاحب‌خانه یک چراغ را می‌برند و در صورتی‌که حاجت‌روا شدند سال بعد یک چراغ به این سقاخانه اضافه می‌کنند.

در سقاخانه‌ها بوی اسفند، گلاب و صدای نوحه‌خوانی و روضه‌خوانی حال و هوایی خاص دارد، عزاداران حسینی در سقاخانه‌ها با چای و خرما پذیرایی می‌شوند و در شب‌های محرم بسیاری از بانوان بروجردی با حضور در سقاخانه‌ها ارادت و عشق خود را به امام حسین(ع) نشان می‌دهند.

حجت‌اله یارمحمدی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با بیان این‌که یکی‌از آیین‌های قدیمی ایام محرم در بروجرد سقاخانه‌ها است که این آیین در سال ۹۱ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد، اظهارکرد: برپایی سقاخانه‌ها مربوط به محله خاصی نیست بلکه در ایام محرم در جای جای این شهر شاهد برپایی سقاخانه‌هایی هستیم که بانوان با حضور در این مکان‎ها به عزاداری می‌پردازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha