• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 97062412055
  • خبرنگار : 71359

سگ‌کشی همچنان ادامه دارد

سگ‌کشی همچنان ادامه دارد

دوران قتل سگ‌های ولگرد هنوز تمام نشده است. فیلم تزریق اسید به سگ‌های ولگرد این روزها کمتر منتشر می‌شود اما قتل هنوز ادامه دارد،‌ در حالی که شهرداری در برخی شهرهای ایران به بلوغ مناسبی رسیده است و جمع‌آوری و ساماندهی سگ‌های ولگرد را به سازمان‌های مردم‌نهاد سپرده، در برخی شهرها تصدی‌گری هنوز اجازه رفتار منطقی را به شهرداری‌ها نمی‌دهد.

نمونه این رفتار را می‌شود در پناهگاه سگ‌های ولگرد مشهد دید. «پردیس وفاداران» هفته‌هاست که گوشه‌ای از ذهن فعالان محیط زیست و حقوق حیوانات را اشغال کرده است؛ جایی که بیش از ۲۰۰۰ قلاده سگ به حال خود رها شده‌اند تا از گرسنگی و تشنگی بمیرند و شهرداری هر روز تعداد بیشتری سگ ولگرد را به آن اضافه می‌کند.

«پناهگاه پردیس وفاداران» مشهد تا همین سه ماه پیش در اختیار یک سازمان مردم‌نهاد بود و بیش از ۱۸۰۰ قلاده سگ در آن نگهداری می‌شد. طبق برنامه باید سگ‌ها واکسن می‌زدند،‌ عقیم می‌شدند و بعد برای واگذاری یا رهاسازی آماده می‌شدند تا اگر کسی سرپرستی آنها را قبول نکرد، دوباره به حومه شهر برگردند؛ با این تفاوت که این بار خطری برای انسان‌ها نداشتند و می‌توانستند در کنار مردم به زندگی عادی‌شان ادامه دهند. شهرداری مشهد اما بازی را به هم زد و جلوی رهاسازی سگ‌ها را گرفت. خانم دانش،‌ مسئول قبلی این پناهگاه می‌گوید: «شهرداری و سایر سازمان‌های مسئول در مشهد تا جایی که می‌توانستند سر راه ما مشکل ایجاد کردند. از تاخیر در پرداخت صورت‌حساب‌های ما گرفته تا جلوگیری از رهاسازی سگ‌ها در حومه شهر. من برای اداره این پناهگاه، خانه و ماشین خودم را فروختم و صرف این کار کردم. همین الان بعد از سه ماه شهرداری مشهد هنوز ۲۵۰ تومان به من بدهکار است و در پرداخت آن تعلل می‌کند. در مورد رهاسازی هم می‌گویند چون مشهد شهر امام رضا (ع) است نمی‌شود سگ را در اطراف آن رها کرد،‌ در صورتی که تجربه نشان داده است که انجام این کار هیچ خطری برای مردم و حیوانات ندارد. در شهری که ضامن آهو در آن ساکن است، سگ‌ها را در یک وضعیت اسفناک رها کرده‌اند تا از گرسنگی و تشنگی و بیماری بمیرند و کسی هم مسئولیت مساله را قبول نمی‌کند.»

فعالان حقوق حیوانات مشهد می‌گویند از سه ماه گذشته که مدیران قبلی پردیس وفاداران اراده آن را به شهرداری برگردانده‌اند تا به حال،‌ شهرداری سوله محل نگهداری حیوانات را به سازمان مدیریت پسماند واگذار کرده است. تلاش ایسنا برای بررسی موضوع و گفت‌وگو با مدیر سازمان پسماند شهرداری مشهد در مورد وضعیت فعلی پناهگاه وفاداران که بیش از دو هزار سگ در آن به حال خود رها شده‌اند،‌ تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

در هفته‌های گذشته خبرنگار و عکاس ایسنا در مشهد بارها تلاش کردند داخل محل فعلی پناهگاه سگ‌ها شوند و از وضعیت آنجا گزارشی تهیه کنند اما سازمان پسماند و شهرداری مشهد از ورود آنها به پناهگاه جلوگیری کرده‌اند.

نوشین قمریان،‌ از فعالان حقوق حیوانات مشهد که در حال حاضر از جمله معترضان به وضعیت فعلی پناهگاه وفاداران است، می‌گوید: «روزهاست که به این حیوانات نه آب داده‌اند، نه غذا. آنها را رها کرده‌اند تا از گرسنگی بمیرند. اجازه نمی‌دهند هیچکس وارد پناهگاه شود. مسئولان سازمان پسماند هم که مدیریت این پناهگاه را به عهده دارند از پاسخگویی خودداری می‌کنند. امروز (شنبه) ‌من به همراه چند نفر دیگر از کسانی که نگران این حیوانات هستند جلوی در سازمان پسماند تجمع کرده‌ایم تا بینیم آیا می‌توانیم با کسی در این مورد صحبت کنیم یا نه اما هنوز هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده‌ایم.»

یکی از فعالان حقوق حیوانات که بعد از مشاجره با مسئولان فعلی سوله توانسته داخل پناهگاه را ببیند، تعدادی عکس با دوربین موبایل برای ایسنا ارسال کرده است که وضعیت دلخراش این پناهگاه را نشان می‌دهد.

ایسنا پیگیری وضعیت پناهگاه سگ‌های ولگرد «پردیس وفاداران» را تا رسیدن به پاسخ ادامه خواهد داد و آماده انتشار توضیحات مسئولان در این زمینه است.

ایسنا - فاطمه کریمخان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۴ ۱۴:۵۸

بشر کی میخواد بفهمه که نگهداری درست از حیوانات ضامن بقای خودشه ...در اسلام هم بسیار بر این نکته تاکید شه

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۳:۱۰

درود بر ایسنا، امیدوام پیگر باشید

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۳:۵۵

اخی الهی

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۴:۵۶

خب بسپارید به شرکتهای خارجی زنده بگیرند و ببرند برای خودشان ! تازه یه پولی هم دست شهرداری میاد !

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۱۵:۲۶

سگ ها چندین قلو زا و بعد از 63الی65روز زایمان میکنند میتوانید آنها را پرورش داده و به کشورهائی مثل چین صادر کنیداینجوری نه تنها هیچ سگی ولگردی در کشور نخواهیم داشت بلکه برای صادرات با کمبود سگ مواجه خواهیم شد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۵ ۲۲:۲۳

شرم اوره. این شد نظر؟ اونجا هم می کشندشون. از خدا بترسید.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۶ ۱۱:۴۹

سلام و خدا قوت -خواهشا پیگیر جدی باشید چرا این کارو کردن این زبون بسته ای بی گناه رو.به کجا رسید کارشون-ممنونم

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۶ ۱۵:۵۹

آفرین ایسنا. بازم به توو...حیوان کشی را بس کنید انسان نماها

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۶ ۱۶:۰۳

بودن سگ در اطراف شهر یک امر طبیعی میباشد اگر واکسیناسیون سگها و عقیم سازی به درستی صورت بگیرد خود مانند دیوار حفاظتی اطراف شهر عمل می کند اگر سگها جمع آوری شوند حیوانات وحشی مثل روباه وشغال به شهر هجوم می آوند که خطر بیماریهای مانند هاری افزایش پیدا می کند مسئولان هم باید به این امر واقف باشند که نمی توانند سگها را از بین ببرند بهترین کار عقیم سازی واکسیناسیون و کنترل جمعیت سگهای اطراف شهر هست از طرف دیگر هم این انجمن باید بداند که به کمک نهادهای دولتی نباید حساب باز کند بهترین کار کمک مردم هست اگر انجمن تبلیع کند واز مردم کمک بگیرد حتما موفق می شود اگر هر خانواده مشهدی جداسازی مواد غذایی رو از مبدا انجام بدهد و باقی مانده مواد غذایی رو جدا برای سگها کنار بگذارد و با انجمن هماهنگ باشد مطمنا این حیوانات غذا برای خوردن خواهند داشت یکی از معضلات تهیه غذاست که با این روش حل خواهد شد و نباید از یاد برد که مهمترین کمک را شما بزرگواران رسانه با اطلاع رسانی باید انجام دهید

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۶ ۱۹:۳۱

مدیریت کردن این مسءله ساده رو هم بلد نیستیم واقعا که تاسف انگیزه