• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97062412091
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۴ شهریور بخوانید؛

واکنشها به دیدارهای کری باظریف/ثبت‌نام اربعین از هفته آینده/واکنش کدخدایی به اظهارات یک نماینده

واکنشها به دیدارهای کری باظریف/ثبت‌نام اربعین از هفته آینده/واکنش کدخدایی به اظهارات یک نماینده

آغاز ثبت‌نام سفر اربعین تا هفته آینده، تضمین حقوق ایران؛ شرط پذیرش بسته اروپا، ادامه واکنشها به دیدار های کری با ظریف، نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی، پیام تسلیت رهبری در پی درگذشت شیخ اشرفی شاهرودی، واکنش کدخدایی به اظهارت یک نماینده در مورد نظارت استصوابی، توضیحاتی درباره فیلتر برخی سایت‌های غیر مجاز فروش بلیط هواپیما و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، بیست و چهارم شهریورماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالم جلیل حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی را تسلیت گفتند.

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه  نیز طی سخنانی در حسینیه اعظم  شهرستان مهدی‌شهر  با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران رفتارهای نظامی آمریکا را رصد می‌کند، اظهار کرد: گزینه جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران منتفی است؛ چراکه آمریکا نه شرایط سیاسی جنگ را دارد و نه کشوری با او متحد می‌شود و بنابراین می‌داند که هر جنگی با ایران آغاز کند بازنده این جنگ خودش خواهد بود. جانشین فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه این تمام فشار دشمن است که به ما وارد کرده است، ادامه داد: سختی‌ها گذراست و می‌گذرد و حتی بخشی از مشکلات امروز کشور مربوط به دشمن هم نیست و اگر ما کارکردهای خود را تقویت کرده و همت و تلاش مضاعف و شبانه‌روزی را بستر کار خود قرار دهیم، ظرفیت‌های عظیمی برای حل مشکلات خواهیم داشت و بر این مشکلات غلبه خواهیم کرد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت از آغاز ثبت‌نام سفر اربعین تا هفته آینده خبر داد و گفت: زائران اربعین نگران تامین ارز نباشند، هزینه‌های این سفر حتی ویزا، ریالی محاسبه و دریافت می‌شود.

همچنین حشمت‌الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه «رشد سرمایه‌گذاری ترکیه در عراق نسبت به ایران پیشی گرفته است»، گفت: ترکیه در عراق ۲۲ رایزن اقتصادی دارد که در مقابل ایران تنها یک رایزن اقتصادی را در عراق دارد. موضوع رایزن‌های اقتصادی را ما در کمیسیون امنیت ملی به صورت جدی پیگیری می‌کنیم.

داود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه روحانی باید از جلسه شورای امنیت به عنوان فرصت استفاده کند، گفت: به نظر می‌رسد ایران باید توپ را در زمین آمریکا بیاندازد و او را متهم کند به این که تعهدات بین‌المللی را نادیده گرفته و قانون‌شکنی می‌کند.

هچنین کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در رابطه با وضعیت بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: با اروپائیان مذاکرات متعددی صورت گرفته و این مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم با بسته‌ای که اروپا ارائه می‌دهد حقوق ایران تضمین شود.

در همین ارتباط روزنامه‌ فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: قدرت‌های اروپایی در حال رایزنی برای ایجاد کانال نقل‌ و انتقالات مالی به منظور ادامه تجارت با ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا هستند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه اروپا باید تصمیم بگیرد می‌خواهد در برابر آمریکا تسلیم شود یا نه، از کشورهای اروپایی خواست تا در برابر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بایستند و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را جبران کنند. ظریف گفت: اروپا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد تسلیم آمریکا شود یا در مقابل آن بایستد. اگر اروپا همچنان درخصوص خروج آمریکا از توافق هسته‌ای منفعل عمل کند، ایران می‌تواند غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش دهد.

سید حسین موسویان نیز در در کنفرانسی با عنوان "تغییر پارادیم‌های امنیتی درغرب آسیا و نقش بازیگران منطقه‌ای و بین المللی" با تاکید بر انتخاب مسیر صلح و همکاری از سوی ایران و عربستان گفت: در مسیر پیش روی  عربستان و ایران گزینه اول استمرار دشمنی‌های جاری که موجب استمرار و گسترش بی‌ثباتی و فرقه گرایی، عدم مهار تروریسم و حتی احتمال بروز تقابل نظامی می‌شود. گزینه دوم مسیر همکاری است. عملی شدن این گزینه مستلزم این است که دو طرف صمیمانه نگرانی‌ها و تهدیدات امنیتی یکدیگر را درک کرده و برای رفع آن روی راه‌حل مرضی الطرفین توافق کنند.

همچنین بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تعرض به سفارت کشورمان در پاریس ضمن تایید این خبر اظهار داشت: بعد از ظهر دیروز تعداد اندکی از افراد معاند ضد ایرانی قصد تعرض و آسیب رساندن به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس را  داشتند که  البته موفق به این کار نشدند.

ادامه واکنشها به دیدار های کری با ظریف

به دنبال اظهارات و انتقادات مقامات آمریکایی که در پی صحبت‌های جان کری درباره توافق هسته‌ای ایران و دیدار با محمد جواد ظریف مطرح شد، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پیامی توییتری به دونالد ترامپ گفت که اگر می‌خواهد چیزی درباره توافق هسته‌ای یادبگیرد، کتاب جدیدش را خریداری و مطالعه کند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات جان کری مبنی بر دیدار با محمدجواد ظریف، همتای پیشین خود را برای رفتار "نامناسب و بی سابقه" مورد انتقاد قرار دارد و گفت: این کار فراتر از نامناسب است.

سخنگوی جان کری در پاسخ به این اظهارات پمپئو تصریح کرد که کری درباره دیدار با مقامات ایرانی به پمپئو اطلاع داده بوده است و پمپئو از دیدار کری با ایرانی‌ها مطلع بود.

همچنین سارا پیلین، فرمانده پیشین آلاسکا در پیامی توییتری با خیانتکار خطاب کردن جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا، وی را به همکاری با ایران برای تضعیف دولت ترامپ متهم کرد.

در ادامه این انتقادات مارکو روبیو، سناتور فلوریدا در پیامی توییتری به وزیر امور خارجه پیشین آمریکا تاخت و گفت: امیدوارم ایران، کری را به عنوان مذاکره‌کننده اصلی‌اش استخدام کند.

رئیس اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی نیز به صحبت‌های سخنگوی جان کری واکنش نشان داد و تصریح کرد: جان کری تعمدا در حال تضعیف سیاست دولت ترامپ است.

وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه پیشین آمریکا و سرپرست تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا به اظهارات وزیر امورخارجه کشورش درباره دیدار ظریف و کری واکنش نشان داد و گفت که او پس از برجام، به تنهایی با وزیر امورخارجه ایران دیدار داشته است.

***

سخنگوی شورای نگهبان در در واکنش به اظهار نظر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه "مردم به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان مجبور به انتخاب ما نمایندگان هستند"، گفت: نماینده‌ای که خود را شایسته انتخاب نمی‌بیند کناره‌گیری کند. چرا خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهد؟

همچنین عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی با انتشار مطلبی در پیام رسان سروش درباره فیلتر برخی سایت‌های غیر مجاز فروش بلیط هواپیمانوشت: درخواست فیلتر سایت‌های فاقد مجوز از ناحیه سازمان هواپیمایی کشوری در چارچوب وظایف قانونی آن سازمان بعمل آمده است.

نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات حمید باقری درمنی متهم فساد اقتصادی برگزار شد و قاضی صلواتی در ابتدای این جلسه ضمن اعلام علنی بودن دادگاه، از نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد و اگر توضیحاتی دارد ارائه دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha