• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97062512528
  • خبرنگار : 71516

کردها باید تکلیف پست ریاست‌جمهوری و معاون دوم رئیس‌ پارلمان عراق را مشخص کنند

کردها باید تکلیف پست ریاست‌جمهوری و معاون دوم رئیس‌ پارلمان عراق را مشخص کنند

در ادامه تلاش‌ها برای تعیین رئیس‌جمهوری آتی عراق اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز نامزد خود را برای پست ریاست‌جمهوری این کشور تعیین می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، در حالی که رئیس پارلمان عراق روز شنبه تعیین شد و امروز یکشنبه پرسه هیئت رئیسه پارلمان با تعیین معاون دوم رئیس پارلمان تکمیل می‌شود نوبت به بحث داغ تعیین رئیس‌جمهوری عراق می‌رسد.

بعد از تعیین رئیس پارلمان و تعیین دو معاونش رئیس پارلمان باب نامزدی برای منصب ریاست‌جمهوری را باز می‌کند و سه روز مهلت می‌دهد تا اسامی نامزدهای این پست را تحویل بگیرد و به دادگاه فدرال بفرستد و بعد از تایید اسامی از سوی دادگاه رئیس پارلمان سه روز دیگر فرصت می‌دهد تا اعتراضی اگر به اسامی وجود دارد، مطرح شود. سپس با تعیین رئیس‌جمهوری فراکسیون اکثریت مامور تعیین نخست وزیر می‌شود که دولت آینده را تشکیل خواهد داد.

سعدی احمد بیره، عضو دفتر سیاسی و سخنگوی رسمی اتحادیه میهنی کردستان گفت: نشست امروز دفتر سیاسی برای بررسی مسائل داخلی این حزب و چگونگی نهایی کردن موضوع پست رئیس جمهوری با شریکمان حزب دموکرات کردستان (به رهبری مسعودی بارزانی) است. برهم صالح عضو اتحادیه میهنی نیست در نتیجه موضوع نامزدی‌اش از سوی این اتحادیه تاکنون مطرح نشده است. دو حزب حاکم در اقلیم تاکنون نامزدشان را برای پست ریاست‌جمهوری تعیین نکرده‌اند.

وی گفت: در نشست امروز به شکل نهایی نامزدمان را اعلام خواهیم کرد.

از سوی دیگر، محمد سرکلویی، از رهبران ائتلاف به خاطر دموکراسی و عدالت وابسته به صالح گفت: پست ریاست‌جمهوری به موجب قوانین و توافق‌های سیاسی سهم کردهاست. قبلا نیز براساس توافق میان حزب دموکرات و حزب اتحادیه میهنی نامزدی از میان اتحادیه میهنی انتخاب شد. در نتیجه تعیین نامزد باید براساس توافق میان دو حزب اصلی باشد.

وی توافق با اتحادیه میهنی درباره بازگشت صالح و ائتلافش به حزب را تکذیب کرد و گفت: دو طرف تنها با فعالیت سیاسی دوجانبه و مشترک با بقیه گروه‌های کرد برای حل مشکلات و معضلات سیاسی و عادی‌سازی اوضاع در اقلیم توافق کردند.

پیشتر جعفر ایمنکی، عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان گفته بود که پست ریاست جمهوری سهم حزب وی است اما این حزب آماده است نامزد دیگری را نیز قبول کند.

پیشتر سومریه نیوز عراق نیز از اسامی چهار تن به عنوان نامزد پست ریاست‌جمهوری عراق پرده برداشته بود. یک منبع در داخل حزب اتحادیه میهنی کردستان ضمن اعلام اسامی چهار نامزد برای این پست گفته بود حزب همچنان منتظر مشخص شدن مواضع بقیه فراکسیون‌های کرد در خصوص پست‌های متعلق به اقلیم و دولت فدرال است.

او افزود: در نشست دفتر سیاسی اتحادیه میهنی اسامی چهار نفر برای پست ریاست‌جمهوری بحث شد اما توافقی درباره هیچ یک از اسامی ایجاد نشد.

این منبع تاکید کرد: اتحادیه میهنی منتظر مشخص شدن مواضع بقیه گروه‌های کرد برای دیگر پست‌ها در قالب کابینه جدید و معاون رئیس پارلمان عراق است و نیاز به مذاکرات عمیق‌تر وجود دارد تا قبل از رفتن به بغداد موضع تمام کردها یکپارچه باشد.

یک منبع سیاسی عراقی نیز روز شنبه از مشخص نشدن وضعیت نامزد احتمالی کردها برای ریاست‌جمهوری و معاون رئیس پارلمان پرده برداشت و گفت: حزب دموکرات کردستان عراق خواهان ارائه نامزدی برای پست ریاست‌جمهوری است در حالی که اتحادیه میهنی کردستان نیز به رهبری هیرو احمد همسر جلال طالبانی،‌ رئیس فقید حزب خواهان این پست است.

این منبع افزود: اختلافات گسترده‌تر حول پست معاون رئیس پارلمان می‌چرخد که رقابتی بر سر آن بین سه حزب اصلی یعنی حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی و حزب تغییر وجود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha