• سه‌شنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ / ۰۳:۱۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97062613530
  • خبرنگار : 71577

راغفر:

آزادسازی نرخ ارز در راستای سیاست‌های شوک درمانی است

آزادسازی نرخ ارز در راستای سیاست‌های شوک درمانی است

یک اقتصاددان با اشاره به آزادسازی قیمت ارز، این مساله را در راستای سیاست‌های شوک درمانی و تعدیل ساختاری ارزیابی کرد.

حسین راغفر - عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامه اخیر خود به مسعود نیلی و دعوت او برای انجام مناظره گفت که در آن نامه از ایشان با توجه به  تاکیدشان بر گفت‌وگو درخواست کردم تا برای انجام مناظره‌ای اقتصادی گردهم جمع شویم.

او در ادامه در توصیف علل افزایش قیمت ارز به آزادسازی آن اشاره کرد و گفت: این در واقع همان سیاست شوک درمانی است که خود بخشی از سیاست‌های تعدیل ساختاری است که به صورت آزادسازی قیمت‌ها و در اینجا آزادسازی قیمت ارز خود را نشان داده است.

این اقتصاددان همچنین با اشاره به افزایش پنج درصدی حقوق کارکنان، گفت: زمانی که افراد ۶۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند چگونه می‌شود با افزایش پنج درصدی حقوق‌ها از آنها حمایت کرد؟

راغفر با بیان این‌که توزیع بسته‌های کالایی از سوی دولت در واقع بخشی از همان سیاست‌های تعدیل ساختاری است، اظهار کرد: دولت با دادن یک بسته غذایی سعی می‌کند که خود را از فشار گروه‌های کم‌درآمد برهاند. با این حال طبقاتی که از سیاست‌های تعدیل ساختاری آسیب جدی دیده‌اند با اینگونه از اقدامات اوضاع‌شان بهتر نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که هر کسی که مسئول نابه‌سامانی‌های اقتصادی است باید پاسخگو باشد، گفت: حالا که قرار شده که افزایش دستمزد در دستور کار قرار گیرد باید به تولیدکنندگان برای افزایش این دستمزدها یارانه تعلق بگیرد؛ چرا که در غیر این صورت تولیدکننده‌ای که حالا با انواع مشکلات روبه‌رو است، از این مساله هم آسیب جدی خواهد دید.

به گزارش ایسنا، منظور از شوک درمانی (Shock therapy) در علم اقتصاد آزادسازی قیمت‌ها و نظارت‌های ارزی و حذف یارانه‌های دولتی به طور ناگهانی درون یک کشور است که معمولاً به همراه خصوصی‌سازی گسترده در ذخایر دولتی رخ می‌دهد. این سیاست را میلتون فریدمن (اقتصاددان آمریکایی) باب کرد. این سیاست در راستای تحقق بازار آزاد انجام می‌شود که گاهی از آن به عنوان نئولیبرالیسم یاد می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۰۶:۲۱

چرا کانال تلگرامی شما غیرفعال شده؟اما خبرانلاین و ...روی تلگرام هستند! لطفا هرچه سریعتر کانال تلگرام خود را فعال کنید ما به اخبار موثق نیاز داریم.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۰۷:۴۲

فقط یه سوال بعد از چهل سال.کی قراره درست شه؟؟!!

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۰۸:۰۱

شوک درمانی در مورد اقتصاد بی ساختار ایران بی اثر است. کله پاچه را با شوک درمانی می توان زنده کرد؟

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۰۹:۴۸

اصلا آزادسازی اتفاق نیفتاده فقط دلار گرون شده. تموم امتیازات و رانت ها با قوت سر جای خودش هست و فقط در دست یه عده مثل قبل. نویسنده علاقه داره زورکی اتفاقات اخیر را به یه نظریه نسبت بده. اقتصاد آزاد برای همه آزاده وقتی 90 در صد اقتصاد ایران دولتیه این حرفها چه معنی داره. من فکر میکنم ایشون بیشتر نظریاتشون سیاسی هست تا کارشناسی.

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۱۰:۱۲

تورم دویست درصدی...و افزایش حقوق 5 درصدی..خنده داره لطفا دولت و رییس دولت پاسخگوی اوضاع و احوال فعلی باشد

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۱۰:۲۹

آفرین. بسیار حرف درستی است: "زمانی که افراد ۶۰ درصد از قدرت خرید خود را از دست داده‌اند چگونه می‌شود با افزایش پنج درصدی حقوق‌ها از آنها حمایت کرد؟"

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۱۰:۴۱

ببخشید، دیگه این بازی ها قدیمی شده تا حالا چندین مرتبه در سنوات گذشته همین اتفاقات افتاده و دلار چندین برابر شده و به تبع اون تورم افسار گسیخته، و بیچارگی و بدبختی ملت، ریزش قشر متوسط به پایین و فقر، و هنوز هم اقتصاد فاسد، دولتی و رانت و غیره، دست بر دارید دیگه، با این اراجیف، ملت داران زیر فشار اقتصادی له میشن، بخدا قسم که شما در آخرت از زیان کارانید

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۱۰:۵۸

کاش اقتصادی دولتی بود مثل سوئد یا اقتصاد حتی مافیایی ولی کارآمد بود مثل ایتالیا و ژاپن مسئله اینه اقتصاد ما رانتی از نوع دلالی و فساد نهادینه دولتی و ... هست و کاریش هم نمیشه کرد باید کوبید از نوع ساخت

avatar
۱۳۹۷-۰۶-۲۷ ۱۲:۰۰

با سلام از اواخر هفته بعد قیمت بنزین به 1200 تومان تغییر خواهد کرد. طی این تصمیم دیگر محصولات از قبیل گازوییل و غیره.... تغییر قیمت نخواهند داشت.