• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97063115177
  • خبرنگار : 71574

گفت‌وگو با بهروز بهزادی ـ روزنامه‌نگار پیشکسوت

وظیفه رسانه در حوادث تروریستی چیست؟

وظیفه رسانه در حوادث تروریستی چیست؟
عکس: رژه نیروهای مسلح در اهواز

صبح امروز چند عنصر مسلح وابسته به جریان «الاحوازیه»، حاضران در مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز را به گلوله بستند که طبق آخرین اخبار، این حمله باعث شهادت ۱۲ نفر و مجروح شدن بیش از ۶۰ نفر شده است. در همین راستا یک روزنامه‌نگار پیشکسوت با اشاره به وظایف رسانه‌ها در چنین حوادثی، معتقد است که بزرگترین وظیفه یک رسانه خبررسانی درست و دقیق است.

بهروز بهزادی در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: بزرگترین وظیفه یک رسانه خبررسانی درست و دقیق است. گاهی در کشورمان به دلیل مصلحت‌سنجی اینگونه گفته می‌شود که رسانه‌ها برخی وظایف را دارند و برخی ملاحظات را رعایت کنند اما بعد از مدتی همین مصلحت‌سنجی علیه ما رسانه‌ها به کار می‌رود. به عقیده من رسانه باید خبر اول از یک حادثه را دقیق و درست ارائه دهد و اگر می‌خواهند مصلحت‌سنجی را اعمال کنند، بهتر است که در یادداشت‌ها، گفت‌وگوها و گزارش‌های بعدی خود این کار را انجام دهند.

او درباره انتشار عکس از حوادث تروریستی بیان کرد: درباره منتشر شدن عکس دو نظر وجود دارد. عده‌ای از دانشمندان علم رسانه که افراد قدرتمندی در دنیا هستند، می‌گویند که رسانه وظیفه دارد خبر را  آنگونه که واقعیت است، منتشر کند. اما عده‌ دیگری می‌گویند نباید خشونت را منتشر کرد به دلیل اینکه ممکن است حال عده‌ای را بد کند. به نظرم گاهی باید خشونت لخت را هم به جامعه نشان دهیم که این مساله خود نشانگر آن است که جامعه باید از خشونت فاصله بگیرد. رسانه باید خیلی خوب وارد این فضاها شود، آن را بشکافد و مطالب را تشریح کند تا  بتواند به خواننده بگوید که چه اتفاقی افتاده است.

حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز

رییس شورای سیاست‌گذاری روزنامه «اعتماد» در پایان درباره سرعت عمل رسانه‌ها در انعکاس اخبار گفت: ممکن است در سرعت عمل رسانه‌ها اشتباهی رخ دهد اما رسانه می‌تواند اشتباه را به سرعت تصحیح کند. به نظرم نباید همه چیز را فدای سرعت کرد اما چه مقدار سرعت؟ این مساله در رقابت با رسانه‌ها مشخص است؛ بسیاری از رسانه‌ها در رقابت خود از سرعت‌هایی حرف می‌زنند که حدود یک دقیقه و ۳۰ ثانیه است. به نظرم می‌شود با سرعت هم اخبار درست را منتشر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha