• دوشنبه / ۲ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97070201248
  • خبرنگار : 71191

"نورمهال" هنوز درگیر لودرهاست

"نورمهال" هنوز درگیر لودرهاست

با وجود دستور استاندار برای جلوگیری از ساخت‌وساز، خاکبرداری در باغ «نورمهال» با قطع درخت در این باغ آغاز شده و به نظر می‌رسد مالک بنا عزم خود را برای رسیدن به نتیجه‌ای در این زمینه جزم کرده است.

به گزارش ایسنا، با وجود هشدارها و نامه‌نگاری‌های انجام شده برای ساخت مجتمع‌ِ  دو قلو در عرصه عمارت «امریکایی‌ها» - نورمهال-  در همدان از حدود ۴۰ روز پیش و با وجود قول‌هایی که برخی مسئولان فرهنگی و شهری مبنی بر دادن زمین معوض و تبدیل فضای اطراف عمارت امریکایی‌ها به فضای سبز مطرح کرده بودند در اعلام‌های مکرر و تکراری برخی مسئولان مبنی بر پیگیری این اتفاق، به نظر می‌رسد صبر مالک و پیمانکار این باغ به پایان رسیده و قصد دارد پروژه‌ی خود را اجرائی کند.

از سوی دیگر نامه‌ای که پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان دو سینماگر خطاب به محمدناصر نیکبخت استاندار، عباس صوفی شهردار، علی مالمیر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پیمان ترکمانه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان همدان نوشتند و درخواست کردند تا ساخت‌وساز در عرصه این بنای تاریخی متوقف و دستور داده شود تا از این اثر تاریخی و جاذبه گردشگری مهم حفاظت شود، در طول پنج روز گذشته هنوز به دست مسئولان اعلام شده، نرسیده است. این ادعا در برنامه‌ی رادیویی کافه هنر در رادیو سراسریِ یک هفته گذشته و به نقل از مجریان این برنامه بیان شدند.

حتی بعد از آن حدود ۴۵۰ نفر از فعالان فرهنگی همدان در نامه‌ای سرگشاده از اقدام این دو سینماگر  حمایت کردند و از سوی دیگر تعدادی از فعالان مدنی همدان در مقابل این عمارت و با هدف حفاظت از آن زنجیره‌ی انسانی بستند.

اما اکنون و بعد از گذشت این اتفاقات و در شرایطی که کمیته امداد امام خمینی (ره) همدان تا کنون سکوت اختیار کرده و معاونان میراثی و شهرداری و نه مسئولان رده بالای آن‌ها قول پیگیری می‌دهند، یکی از همسایگان عمارت نورمهال در تماس با خبرگزاری ایسنا، از آغاز دوباره‌ی پروژه توسط پیمانکار پروژه در حریم این عمارت تاریخی خبر می‌دهد.

امضای ایران، برج‌هایی است که می‌خواهیم به دنیا نشان دهیم

دبیر فرهنگ و هنر یکی از دبیرستان‌های همدان به ایسنا می‌گوید: عمارت تاریخی نورمهال از اول تابستان درگیر این اتفاق شده است، پیمانکار با آوردن مصالح و ساخت خانه نگهبانی در چند متری این بنای تاریخی، نخستین کارها برای ساخت مجتمع‌ها را آغاز کردند.

وی با اشاره به انجام نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌هایی که دوستداران میراث فرهنگی برای جلوگیری از این اتفاق انجام داده بودند، می‌افزاید:‌ با این وجود زمین خالی باغ نورمهال در حال دستخوش و ساخت و ساز است، حتی به گفته‌ی برخی کارشناسان اگر گودبرداری در نزدیکی این عمارت انجام شود، ممکن است با ریزش احتمالی این بنا مواجه شویم.

او با بیان این‌که  کشورهای دیگر برای داشتن تاریخ و تمدن آن را جعل می‌کنند، آن وقت ما تیشه به ریشه خود می‌زنیم، به اقداماتی که درطول سال‌های گذشته برای تخریب بناهای تاریخی همدان انجام شده، اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته در روز درختکاری بسیاری از درخت‌های محوطه تاریخی هگمتانه را قطع کردند و روی آن را آسفالت کشیدند تا به پارکینگ ماشین تبدیل شود، امروز تقریبا چیز دیگری از عمارت بدیع‌الحکما نمانده است. می‌توان گفت همه فضاهای تاریخی در همدان از گزند لودرهای زمین‌خواران در امان نیست.

این کارشناس فرهنگی ادامه می‌دهد: نخست اعلام می‌کنند فاصله ۱۰ متری با عمارت آمریکایی‌ها را رعایت می‌کنند اما بعد از مدتی می‌گویند این یک حریم تاریخی نیست. نباید هر کس بتواند به این راحتی در چنین مواردی اظهار نظر کند. اگر هر مدیر و مسئولی با دغدغه و تعصب روی پست خود کار می‌کرد، قطعا شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.

وی اضافه می‌کند: در پیگیری‌هایی که برای این اتفاق انجام شده، می‌گویند نامه‌نگاری می‌شود. این تنها جمله‌ای است که همه آن را مطرح می‌کنند و وقتی پیگیر آن نامه‌نگاری‌ها می‌شویم می‌گویند در دست بررسی است.

او با بیان این‌که تمدن هر کشور امضای آن کشور است، ادامه می‌دهد: اما به نظر می‌رسد امضای کشور ما برج‌هایی است که می‌خواهیم آن‌ها را به دنیا نشان دهیم و برای سر پا نگه داشتن تاریخ کشورمان پیگیری‌هایش را مدام پاس‌کاری می‌کنیم.

بهترین راهکار دادن زمین معوض به مالک زمین است

حسین زندی، فعال میراث‌فرهنگی همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: پیمانکار پروژه امروز برای شروع کار اقدام به قطع یک درخت کرد که خوشبختانه با سر رسیدن شهرداری و میراث‌فرهنگی کار متوقف شد، از سوی دیگر درخواست کمیته امداد برای دادن زمین معوض به جاست و باید به مالک بنا نیز در این زمینه کمک شود.

او با بیان این‌که داستان عمارت نورمهال در حال تبدیل شدن به یک داستان مجهول المعامله است، ادامه می‌دهد: در نامه به کمیسیون ماده ۵، دستور کار دادند چون می‌گویند مجوز را کمیسیون ماده ۵ صادر کرده است، همچنین استاندار هم نامه هنرمندان را به این کمیسیون ارجاع داده و قصد دارند در روز پنج‌شنبه با برگزاری جلسه‌ای این وضعیت را مشخص کنند.

وی می‌گوید: به نظر می‌رسد کمیته امداد نیزمایل است تا این قضیه ختم به خیر شود و از انجام عملیات تهاتر و دادن زمین معوض این اتفاقات تمام شود، اما این رویکرد باید از طرف شهرداری باشد، بهتر است منافع مالک نیز در نظر گرفته شود و شهرداری زمینی را با همان مجوز در اختیار آن‌ها قرار دهد تا اقدام خیرخواهانه آن‌ها نیز انجام شود.

زندی اضافه می‌کند: از سوی دیگر یکی از مسایلی که بین مردم مطرح می‌شود این است که هدف کمیته امداد این بوده تا برای فقرا سرپناه بسازد نه این‌که برای کارکنانش برج بسازد، این صحبت‌ها در اعتراض‌ها و تجمع‌هایی که صورت گرفته بود شنیده می‌شود، زمزمه‌هایی  نیز مطرح شده که به ضرر کمیته امداد است،امیدواریم این اتفاقات باعث نشود تا مردم از ان‌ها فاصله بگیرند.

وی همچنین از پیگیری‌های محمد حسن طالیبان، معاون میراث فرهنگی کشور در این زمینه خبر می‌دهد و می‌گوید:‌ این رویکرد مثبت از طرف شهرداری و استانداری می‌تواند باشد، باید یک نفر فداکاری کند و پیشنهاد اصلی را به کمیته امداد بدهد.

بعد از نامه‌نگاری و درخواست پرویز پرستویی و امیر شهاب رضویان، دو سینماگر همدانی خطاب به استاندار و نامه ۴۵۰ فعال فرهنگی همدان برای حمایت از این دو سینماگر، استاندار همدان در دستوری به میراث فرهنگی و شهرداری، دستور توقف هر نوع عملیات عمرانی در حریم عمارت آمریکایی‌ها را مطرح کرد و حتی دستور پیگیری‌هایی را داد اما به نظر می‌رسد این پیگیری‌ها تا امروز به نتیجه‌ای که باید نرسیده است، براساس صحبت‌های مطرح شده به نظر می‌رسد بهترین راهکار برای برطرف کردن این مشکل دادن زمین معوض به پیمانکار پروژه است تا برای همیشه این بحث‌ها پایان گیرد.

پیگیری خبرنگار ایسنا از کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان نیز منجر به این شد که  کمیته امداد فعلا تصمیم گرفته تا در این زمینه اظهارنظری نداشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha