• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۷ / ۰۴:۴۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97070301460
  • خبرنگار : 71577

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

تخلیه تورم کالاهای اساسی/مسکن و خودرو همچنان درگیر تورم

تخلیه تورم کالاهای اساسی/مسکن و خودرو همچنان درگیر تورم

یک کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که تورم در کالاهای اساسی تقریبا تخلیه شده است، گفت که این تورم در حوزه خودرو و مسکن هنوز پایدار است و احتمالا به این زودی‌ها هم تخلیه نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، علی‌رغم اعلام برخی آمارهای رسمی توسط نهادهای دولتی اما مساله تورم و افزایش قیمت ها به اندازه کافی مشهود است. افزایش قیمت‌ها تقریبا اندکی بعد از صعود قیمت دلار در بازار آغاز شد. این تورم ابتدا در بازار کالاهای سرمایه‌ای مانند مسکن، سکه و طلا  آغاز شد، اما به این حوزه‌ها محدود نشد و در ادامه بازار خودرو را هم تحت تاثیر قرار داد. در آخرین مرحله از این افزایش قیمت‌ها، بازار کالاهای مصرفی هم دستخوش تغییراتی اساسی شد و افزایش قیمت‌ها به مغازه‌های خرد هم رسید!

جدا از علل بروز این تورم که برخی از کارشناسان، آن را در سه الگوی اتخاذ سیاست‌های تعدیل ساختاری از سوی دولت، تحریم‌ها و زایش حجم نقدینگی ارزیابی کرده‌اند، اما مساله اصلی این است که این تورم سرکش تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ 

در این رابطه عبدالله مشکانی - کارشناس مسایل اقتصادی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که تورم تا زمانی که اثر تورمی دلار پابرجاست ادامه خواهد داشت، گفت: واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار، خود را با دلار تطبیق می دهند و تا زمانی که قیمت دلار بالا برود اجناس نیز متناسب با آن گران‌تر خواهد شد.

وی با بیان این‌که قیمت واقعی دلار در حدود ۱۰ هزار تومان است، اظهار کرد: دلار حدود ۴۰ درصد حباب تورمی دارد که این حباب ممکن است وارد بازارهای خودرو و مسکن هم شود.

به گفته او تورم در کالاهای اساسی تقریبا تخلیه شده، اما این تورم در حوزه خودرو و مسکن هنوز وجود دارد و احتمالا به این زودی‌ها هم تخلیه نخواهد شد.

مشکانی همچنین با اشاره به افزایش حجم نقدینگی اظهار کرد: بعد از مساله دلار، نقدینگی یک مساله اساسی است که باعث ایجاد تورم می‌شود. برای مواجه با مساله‌ی نقدینگی باید به فرآیندهایی که باعث ایجاد نقدینگی می‌شود پرداخته و آنها را کنترل کرد. کسری بودجه و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مسائلی هستند که می‌توانند باعث ایجاد نقدینگی شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که برای مواجهه با مساله نقدینگی باید برنامه‌ای بلندمدت داشت، ادامه داد: اقداماتی مانند افزایش سود سپرده‌های بانکی تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث کنترل حجم نقدینگی شود، اما در بلندمدت باید چاره‌ای اساسی برای این مساله اندیشیده شود.

به گزارش ایسنا، در زمانی که تورم در چنین ابعادی ایجاد می‌شود، تمام دغدغه سرمایه‌داران به حفظ ارزش سرمایه‌شان معطوف می‌شود که به همین خاطر هم سرمایه‌ها به سمت بازار کالاهای سرمایه‌ای مانند طلا، سکه و حتی دلار می رود. با این حال اما اگر این بازارها کفاف سرمایه‌های در گردش را ندهند، آنگاه بازارهای کالایی هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. از این جهت است که انبارهای احتکار کالا به مساله‌ای جدی برای کشور تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۶:۱۰

یه کم از همون واقعیش به ما بده پس

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۸:۴۵

قیمت واقعی دلار را شما کارشناس تعیین میکنید یا بازار؟ وقتی یک کالای معتبر جهانشمول در کشوری عرضه محدود دارد، و تقاضای نامحدود، بنظرتان قیمت واقعی آن چقدر میتواند باشد؟ خودتان را فریب ندهید، دلار یک پول بین المللی است و امروز کشور ما بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارد، پس خیالتان را به مرگ دلار خوش نکنید، فکر های خلاقانه برای مدیریت اقتصاد ارائه بدهید!

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۹:۲۳

دیروز که میگفتین 7تا8هزار حالا شد 10تا خدا به داد فردا وپس فردا برسه

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۹:۲۷

آقای کارشناس اقتصادی شما بهتره از دانشت زمانی استفاده میکردی که جهانگیری دلارو 4200 اعلام کرد به قول دوستمون اگه راست میگی یکم ازون واقعیش به ما بده

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۹:۴۵

اگر بازار مسکن به تحرک در نیاد وقوع بحران اقتصادی قطعی است ارز وطلا موجود کفاف غول نقدینگی سرگردان را نخواهد کرد

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۹:۴۷

قیمت دلار یه چیزی بین 2 تا 4 هزار تومنه الکی جو ندین و هر روز برای پر کردن جیب دولت مردم رو بیچاره تر نکنید .

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۰۹:۵۶

تا عید 100 هزار خواهد شد همین کارشناس هم کلی خریده قول میدم

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۰:۱۵

مسئولان یک کاری کنند دلار را کلا از سیستم مالی بتدریج جایگزین کنند. حالا که امریکا اینقدر مغرض است. چرا باید تورم دلارش را مردم ما پرداخت کنند. امیدوارم راهکارهای برای این اقدامات وجود داشته باشد.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۰:۱۸

کارشناسان خودتان را خسته نکنید هیچ راهی جز بازار سرمایه نداریم اگر زودتر کارشناسان بفکر رونق بازار بودنند دچار چنین وضعی نبودیم هر کجا نقدینگی جز بازار سرمایه حمله کند نابود کننده است

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۰:۳۵

هر روز چرا بیشتر میگین؟ یه روز میگین ۷ تا ۸ هزار تومن، حالا میگین ۱۰ هزار تومان، لابد دلار بشه ۴۰ تومن میگین قیمت واقعی ۲۰ تومنه... میدونین خود هر دلار مساوی ۱۰ تومن خودش چه فاجعه‌ایه!!! الان که از فاجعه‌ام گذشته.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۰:۵۲

بله قیمت دلار 4200 نبود و دولت باید به مردم پاسخ دهد که این آدم هایِ به اصطلاح نابغه که درکی از اقتصاد ندارند چرا با چنین تصمیم هایی منافع یک ملتِ شریف رو با نرخ های من درآوردی به بازی گرفتن. آدم هایی که این دلارهای ارزان را گرفتند دقیقا کی هستند این پول ها کجا هستند، در کانادا و غیره چه کار میکنند، چرا قبل از فرار دزدها کاری انجام نشد؟ ا. پ. ز. را تمام کنید.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۱:۵۲

چند هفته پیش ۶ هزار بود بعد قیمت واقعی ۷ ۸ شد الانم میگن ۱۰ چند روز دیگه هم میگن 12 با هیمن روال میریم جلو.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۲:۵۸

با سلام اگر میانگین تورم را 20 درصد در نظرآن در سالهای قبل محاسبه کنید طبق فرمول زیر b=(1.2)^n-1*a ( b مساوی است با 1.2 به توان n-1ضربدر a) که n تعدادسال است یعنی سالی که قیمت می خواهید a قیمت آن سال و b قیمت اکنون است مثال سال 92 دلار 3200 =a بوده پس n=6 بنابراین طبق فرمول بالا 1.2 به توان 5=1-6ضربدر 3200تقریباً 8000 می شود پس قیمت واقعی دلار 8000 تومان است

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۳:۲۲

همین کارشناس ها با این تحلیل های آبکی وضعیت اقتصاد رو به اینجا کشوندن لطفا دیگه از نظرات این کارشناسان استفاده نکنید که مردم و دولتمردان را گمراه میکنند

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۴:۰۶

با اين ... دولت و گروه اقتصادي قيمت دلار فقط دست امريكاست نمونه اش همين افزايش بي منطق ديروز

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۴:۲۲

مقصر گرانی دلار فقط دولت است،دنبال مقصر نگردید.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۴:۲۹

والله اگه اینی ک ازش مصاحبه گرفتین فعال اقتصادی باشه اصلا.اصلا میدونه اقتصاد چیه؟؟تورم کالاهای اساسی کم شده؟؟گوجه کیلو چند؟هویج؟رب گوجه قوطی چند؟پنیر؟لوازم یدکی یه پراید معمولی چی؟آب اصلا آب معدنی چند؟اقلام اساسی از نظر شما چیه دقیقا..

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۹

این تئوری ها را ول کنید یک سری به بازار بزنید. ارز ترمز بریده اقتصاد در حال سقوط آزاد. یک فکری برای این وضع کنید.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۴:۵۸

ظاهرا تا زمانیکه حمله نظامی به منافع آمریکا صورت نگیرد , دلار پائین نخواهد آمد..

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۲۳:۲۵

این اقا کارشناسه دلار هفتا تک تومنی رو میگه ده هزارتومان .تازه اونهم قیمت واقعیشه .متاسفم

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۵ ۰۶:۰۸

قیمت واقعی دلار هزار تومان هست نه ده هزار تومان .