• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 97070402471
  • منبع : مطبوعات

علت تاخیر در عرضه بنزین سوپر چیست؟

بنزین یورو 4

اگر تاخیری در عرضه بنزین سوپر پیش آمده، به دلیل ذخیره‌سازی بنزین یورو۴ است.

به گزارش ایسنا، خبرآنلاین این جمله را از رییس هیات مدیره سندیکای جایگاه‌های تک و دومنظوره سوخت سراسر کشور نقل کرد و نوشت: در هفته‌های گذشته صف‌های طولانی مقابل برخی جایگاه‌های عرضه سوخت در بعضی از استان‌ها،‌ شهرستان‌ها و حتی تهران تشکیل و این مساله موجب بروز شایعه‌هایی همچون کمبود سوخت،‌ نداشتن توان تولید،‌ زمین گیر شدن حمل و نقل زمینی به دلیل اعتصاب کامیونداران و... شده است. درباره مشکلات توزیع و عرضه سوخت با بیژن حاج محمدرضا به گفت‌و گو نشستیم. 

او درباره چرایی بروز این مشکل گفت: مشکلی در زمینه توزیع سوخت نداریم و خوشبختانه بنزین فراوانی ذخیره‌سازی  شده است. با توجه به میزان بنزین ذخیره شده هیچ کمبودی وجود ندارد و مشکلات به وجود آمده در برخی استان‌ها و شهرها به دلیل توزیع است که معمولا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این موارد برطرف می‌شود. 

ذخیره‌سازی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین

حاج‌محمدرضا تصریح کرد: در هیچ مقطع تاریخی چه زمان پیش از انقلاب و چه سال‌های پس از انقلاب به این حجم و میزان دارای بنزین ذخیره نبوده‌ایم. خوشبختانه اکنون حداقل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین در کشور ذخیره شده که در صورت بروز هرگونه مشکل، توانایی تامین نیاز حداقل ۵تا ۶ ماه این سوخت را در کشور داریم و می‌توانیم بدون محدودیت بنزین را عرضه کنیم. باید گفت همچنان در حال ذخیره‌سازی بنزین تولید داخل هستیم. اکنون توان عرضه بدون محدودیت بنزین یورو۴ را داریم و پالایشگاه ستاره خلیج فارس به عنوان تولیدکننده بنزین یورو۴، شرایطی را فراهم کرده تا ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر مازاد تولید داشته باشیم. 

علت تاخیر در عرضه بنزین سوپر

وی درباره علت تاخیر در عرضه بنزین سوپر بیان کرد: اگر تاخیری در عرضه بنزین سوپر پیش آمده، به دلیل ذخیره‌سازی بنزین یورو۴ است. معمولا هر سال و با آغاز سال تحصیلی و همچنین پایان مدارس و آغاز تعطیلات تابستانی میزان مصرف بنزین در کشور اوج می‌گیرد و پس از چند روز کم‌کم فروکش می‌کند که باید گفت در تابستان ۹۷ میزان مصرف بنزین معمولا بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون لیتر در روز بود که نسبت به سال گذشته آمارها کمی افزایش نشان می‌دهند. 

دلایل تشکیل صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌ها

حاج‌محمدرضا درباره سهیمه جایگاه‌های عرضه سوخت و علت تشکیل صف‌های طولانی در برخی شهرها برای دریافت بنزین توضیح داد: سهیمه جایگاه‌ها حداقل در ۴۸ساعت فروخته می‌شوند و جایگاه‌داران به صورت نسیه، بار را تحویل می‌گیرند و پس از آن نسبت به تسویه حساب اقدام می‌کنند. پس کمبودی نمی‌تواند وجود داشته باشد. میزان فروش هر جایگاه در اصل سهیمه اختصاص یافته را تعیین می‌کند و هیچ محدودیتی برای عرضه بنزین وجود ندارد. برای نمونه میزان فروش یک جایگاه ۵۰ هزار و یا ۲۵۰ هزار لیتر باشد، بر همان اساس سهیمه دریافت می‌کند. 

وی درباره مقابله با تخلفات احتمالی در جایگاه‌ها سوخت توضیح داد:‌ اصولا فرآورده‌ای که امروز از سوی جایگاه‌ها گرفته می شود، از قبل تعیین شده است. یعتی مناطق،‌ دوایر و نواحی شرکت پخش اطلاع دارند که هر جایگاه چه میزان مصرف دارد. برای نمونه اطلاع دارند بنده  ۳۰ میلیون لیتر بنزین می‌فروشم و یا ۵۰ میلیون لیتر، بنابراین از جانب جایگاه‌ها نمی‌تواند قصوری صورت گیرد؛ مگر اینکه ۳۰ لیتر،‌ ۵۰ لیتر،‌ ۱۰ لیتر به عنوان تخلف در نظر گرفته شود که بنده بحثی ندارم. اگر تخلف در مصارف آن چنانی باشد و از مرزها خارج شود، باید آن را در انبارها جستجو کرد و قبلا هم گفته‌ام ما تا بن دندان آماده کمک درباره این مساله هستیم. 

وی درباره خروج روزانه چند هزار لیتر بنزین از مرزها نیز توضیح داد:‌ این موضوع داستان زیادی دارد و سال‌هاست که ما در این باره گفته ایم و در طول این سال‌ها افراد مختلف به جرم خارج و وارد کردن سوخت دستگیر می‌شوند، اما هنوز برخورد جدی صورت نگرفته است و این مساله جزو مسوولیت ما نیست و با این وجود برای همکاری در این حوزه اعلام آمادگی می‌کنیم. 

تاثیر اعتصاب کامیون‌داران در نحوه توزیع سوخت

وی درباره تاثیر اعتصاب برخی کامیون‌داران نیز گفت: در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها شیطنت‌هایی می‌شود که شاید همین مساله باعث تاخیر در توزیع سوخت شود، اما در مقابل راننده کامیون‌های قسم خورده داریم که این عزیزان به صورت شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی هستند که باید از آن قدردانی کرد. همان طور که ذکر شد این شیطنت‌ها تاثیر منفی نداشته و فقط منجر به بروز تاخیر در توزیع شده که حداکثر ظرف ۲۴ساعت شکسته شده و نسبت به توزیع اقدام شده است. ۴۰سال است که در کار پخش و توزیع فرآورده‌ها هستیم و هیچ مقطعی مشکلی در زمینه توزیع نداشته‌ایم و خوشبختانه در این مسیر مردم با ما همراه بوده‌اند، زیرا سوخت به عنوان یک فرآورده اصلی مورد احتیاج همه اقشار جامعه است، ولی بعضی از کامیون‌داران به اصطلاح خود را لوس می‌کنند که شناخته شده هستند. 

کارت‌های فعلی بنزین حتی یک ریال ارز ندارد

وی درباره خرید و فروش کارت سوخت از سوی کارگران برخی جایگاه‌ها گفت:‌ این کارت‌های سوخت قدیمی است و حتی یک ریال ارزش ندارد، اما کارگران بی اطلاع هستند و اگر دقت کرده‌ باشید، شرکت ملی پخش درصدد عوض کردن کارت‌های سوخت و تغییر نحوه سوخت‌رسانی است، بنابراین این کارت‌ها اصلا کارایی نخواهند داشت و این کارگران با این امید کارت‌ها را می خرند که شاید روزی به کار آید و استفاده شود. 

تغییرات در نحوه عرضه سوخت

حاج‌محمدرضا درباره زمان فراگیر شدن تعویض کارت‌های سوخت و تغییر دستگاه‌ها و نحوه سوخت ‌رسانی بیان کرد:‌ در مورد این موضوع تابع شرکت ملی پخش هستیم و هر مقطعی که صلاح است، این طرح را اجرایی خواهد کرد، اما به جای یک کارت در این طرح ۲کارت در نظر گرفته شده که یک کارت برای پرداخت وجوه است و در دستگاه پوز قرار می‌گیرد و وجه بنزین دریافتی از طریق آن پرداخت می‌شود و کارت دیگر مربوط به سهمیه است که در دستگاه قرار گرفته و سهیمه هر خودرو را مشخص می‌کند که در این زمینه هنوز دستورالعملی به ما نرسیده است. 

وی درباره نتایج طرح پایلوت طرح جدید ارایه بنزین در برخی جایگاه‌های غرب تهران توضیح داد: این طرح موفقیت آمیز بوده است و اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد، به احتمال زیاد این طرح تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۴:۳۰

متاسفانه مسئولین کشور بنزین سوپر رو یک فراورده ی تجملی میدانند. در حالی که خیلی از خودروهای خارجی و حتی بعضی از خودروهای داخلی توربودار (سمند و دنا) نیاز مبرم به این سوخت دارند.

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۴ ۱۶:۵۴

تنها راه کنترل میزان مصرف، جلوگیری از قاچاق بنزین و ایجاد عدالت در توزیع منابع برای همه ایرانیان داخل کشور: 1- واقعی( جهانی) کردن قیمت بنزین؛ 2- اختصاص سهیمه سرانه ای روزانه براساس نصف تولید بنزین بر جمعیت کشور 3- واریز کردن معادل ارزش پولی سهمیه سرانه ای روزانه به حساب همه ایرانیان داخل کشور به حالت یارانه است. تنها با این فرآیند سه مرحله ای است که هم مصرف بهینه می شود و هم قاچاق کم و کمتر و عدالت در استفاده از این منبع خدادی بنزین هم تا حد زیادی رعایت می شود. در ضمن دولت می تواند نصف دیگر تولید روزانه بنزین را به کشورهای همسایه صادر و یک منبع در آمد ارزی قوی باشد. با این طرح آلودگی هوای شهر بسیار کمتر و معیار سلامتی و تندرستی جامعه حالت افزایشی و قاچاق بنیزین حداقل می شود. کاش! فقط وفقط این طرح مطرح و نقایص و ضعف های آن به گوش نگارنده برسد. با تشکر - مهرداد رجبی - دکترای تبدیل انرژی