• جمعه / ۶ مهر ۱۳۹۷ / ۰۲:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97070603262
  • خبرنگار : 71623

فروش کالا گران‌تر از قیمت درج شده روی آن

فروش کالا گران‌تر از قیمت درج شده روی آن

افزایش قیمت محصولات از سوی کارخانه‌ها باعث شده است سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ برخی کالاها را بدون توجه به قیمت درج شده روی آن‌ها عرضه کنند که طبق قانون تعزیرات حکومتی این کار تخلف است، اما نایب رئیس اتاق اصناف ایران معتقد است در شرایط کنونی این کار تخلف محسوب نمی‌شود، چون کارخانه‌ها گران‌تر از نرخ درج شده، کالا را به واحدهای صنفی می‌فروشند و آنها هم مجبور به تغییر قیمت هستند.

به گزارش ایسنا، مشاهدات در بازار نشان می‌دهد برخی سوپرمارکت‌ها برچسب جدید قیمت روی کالاها درج می‌کنند که پیش‌تر رئیس اتحادیه سوپرمارکت داران تهران، در این باره گفته بود که طبق قانون، درج قیمت جدید روی محصولات تخلف محسوب می‌شود و در دادگاه قابل پیگیری است.

اما موضوع به سوپرمارکت‌ها ختم نشد. برخی خریداران از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ هم گزارش دادند که "در مواردی نه تنها تخفیف‌های وعده داده شده در فروش کالاها برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است، بلکه برخی کالاها گران‌تر از قیمتی که روی آن درج شده به فروش ‌رسیده است".

این درحالی است که طبق قانون تعزیرات حکومتی، گران فروشی یعنی عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین شده توسط مراجع رسمی بطور علی الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود که جریمه آن بر اساس میزان گران ­فروشی توسط دادگاه تعیین می‌­شود.

در این باره محمود هاشمی - نائب رئیس اتاق اصناف ایران، با تاکید بر این که از نظر اتاق اصناف درج قیمت جدید روی کالاها تخلف نیست، گفت:‌ برخی کارخانه‌ها جنسی را که هنوز روی خط تولید دارند، گران‌تر از قیمت درج شده به مغازه‌داران می‌فروشند؛ بنابراین مغازه‌داران نیز مجبورند آن‌ها را به قیمت روز بفروشند و این کار تخلف محسوب نمی‌شود.

این که بگوییم کالاها حتما باید به قیمت قدیم فروخته شوند، ‌جوسازی است!

وی با بیان این که مردم باید به هم اعتماد کنند، تصریح کرد: وقتی مغازه‌دار فاکتور کارخانه را به مردم نشان می‌دهد، بهتر است خریدار نیز آن را بپذیرد، چراکه مردم باید به هم اعتماد کنند. این که بگوییم کالاها حتما باید به قیمت قدیم فروخته شوند، ‌ جوسازی است. باید علم اقتصاد را باور کنیم، چراکه دنیا این حرف‌ها را نمی‌پذیرد.

نائب رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به این که در عرضه هیچ کالایی مشکلی وجود ندارد، گفت:‌ خرید ارز از جانب مردم جنبه روانی دارد و با ادامه این روند عاقبت، برخی باید به زیان سنگینی تن دهند.

وی با بیان این که کم و زیاد شدن عرضه کالاها جنبه روانی دارد، گفت: اگر در حال حاضر از فرصت‌ها استفاده کنیم و نقطه‌ ضعف‌ها را پیدا کنیم، دشمنان دیگر نمی‌توانند شرایط را دشوار کنند.

به گزارش ایسنا، پیگیری‌های فراوان از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره چرایی تغییر قیمت کالاها در مغازه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بی‌نتیجه ماند و این سازمان اعم از مدیران مربوطه و حتی سخنگوی سازمان پاسخی ندادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۰

یک نکته مهمی که در مورد شغل کاسبی هست این است بر عکس چیزی که خیلی ها فکر می کنند این شغل خیلی سخت است چرا ؟ چون مانند شمشیر دو لب است کاسب یا حبیب الله می شود یا در حال جنگ با خدا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!پس انهایی که قیمتها را بالا می برند حواسشان باشد!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۶ ۱۱:۳۸

اکثر مغازه دارها و سوپر مارکتیها به قیمت ارزون جنسو خریدن و اومدن برچسب زدن چند هزار تومن قیمتها را الکی بردن بالا.

avatar
۱۴۰۰-۱۲-۲۱ ۰۲:۴۴

فروشگاه ماهان، بستنی بیست تومنی رو بیست و پنج میفروشه و وقتی اعتراض کردیم میگه این قیمت‌ها الکیه ... خب اگه الکیه پیشنهاد من اینه ک برچسبهای دولتی تهیه و قیمت جدید ولی قانونی روی محصول بزنید وگرنه این اوج سو استفاده هست