• شنبه / ۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 97070703725
  • خبرنگار : 99999

برای ارائه راهکارهای علمی جهت درمان اختلالات شناختی؛

"کلینیک بازی‌درمانی" در دانشگاه اصفهان ایجاد می‌شود

بازی درمانی

به‌منظور ارائه راهکارهای علمی و تخصصی برای درمان اختلالات شناختی و جسمی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، "کلینیک بازی‌درمانی" در دانشگاه اصفهان ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر جواد راستی، استادیار دانشکده مهندسی و مدیر مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان در این باره گفت: هدف از اجرای این برنامه، تولید و ساخت بازی‌های هدفمند به‌منظور ارائه راهکارهای علمی و تخصصی برای درمان اختلالات شناختی و جسمی است.

وی با اشاره به اینکه این ستاد در چارچوب انعقاد قرارداد حمایتی از توسعه فناوری‌ها در حوزه‌های شناختی در دانشگاه اصفهان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند، افزود: بازی‌های رایانه‌ای یک زمینه چند رشته‌ای است و تخصص‌های مختلف از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی، حقوق، مدیریت، مهندسی کامپیوتر، فناوری اطلاعات و هنر در آن ایفای نقش دارند.

رشته "بازی‌سازی" با همکاری کره جنوبی در دانشگاه اصفهان دایر می‌شود

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان همچنین اعلام کرد: با هدف بررسی شناختی بازی‌های رایانه‌ای  و تجزیه و تحلیل داده‌های علمی این بخش از فناوری‌های شناختی، رشته تحصیلی دوره کارشناسی ارشد "بازی‌سازی" با همکاری مشترک دانشگاه "کیم یانگ"کره جنوبی، در دانشگاه اصفهان دایر و فعالیت آموزشی این رشته با پذیرش دانشجو از مهرماه امسال آغاز می‌شود.

وی گفت: دانشجویان این رشته، دوره تحصیلی خود را به مدت دو ترم در دانشگاه "کیم‌یانگ " و  یک ترم آن را دانشگاه اصفهان طی می‌کنند و پایان‌نامه تحصیلی را در حوزه بازی‌سازی رایانه‌ای ارائه خواهند کرد.

دکتر راستی با اشاره به اینکه دانشگاه اصفهان به‌عنوان یک دانشگاه جامع با ‌هدف ایفای رسالت دانشگاهی خود در توسعه زیرساخت‌های آموزش و پژوهش در حوزه‌ ساخت و تحلیل بازی‌های رایانه‌ای، از مرداد سال 92 با راه‌اندازی کارگروه بازی‌های رایانه‌ای متشکل از اعضای هیئت علمی علاقه‌مند از گروه‌های آموزشی مختلف به‌صورت جدی وارد این حوزه شد، تصریح کرد: با حمایت نهادهای مختلف از جمله ستاد توسعه علوم شناختی، مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دو سال پیش در این دانشگاه با هدف ارائه آموزش‌های تخصصی، اشتغال‌زایی و نیز روزآمد کردن فرایندهای تولید و تحلیل محتوا در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای راه‌اندازی شد و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی اضافه کرد: این مرکز می‌تواند کانونی برای تحلیل روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای باشد و متخصصان علوم انسانی را به ورود فعال به این حوزه‌ راهبردی ترغیب کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان یادآور شد: جامعه کاربران بازی‌های رایانه‌ای در داخل کشور به لحاظ تعداد و سن در حال افزایش است و این موضوع نگرانی‌هایی در خصوص آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای و نیز اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای به وجود آورده است.

وی گفت: بازی‌های جدی (Serious Games)  شامل تولید و تحلیل بازی‌های درمانی در حوزه‌های روانشناسی، روان‌پزشکی، توان‌بخشی، مهندسی پزشکی،  آموزشی، تبلیغی و بازی‌های ورزشی، یکی از حوزه‌های پرطرفدار و مورد توجه در عرصه‌ بازی‌های رایانه‌ای است.

ضرورت تشکیل انجمن علمی بازی‌های رایانه‌ای ایران

بر اساس اعلام ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، وی خاطرنشان کرد: تشکیل انجمن علمی بازی‌های رایانه‌ای ایران می‌تواند به‌عنوان نقطه‌ عطفی در حوزه‌ پژوهش‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای باشد و تحقق این امر نیازمند حمایت گسترده مراکز و نهادهای آموزشی و علمی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.