• یکشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97070804479
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز هشتم مهر ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز هشتم مهر ماه

سوال نمایندگان از وزیر علوم، مخالفت فراکسیون ولایی با تصویب CFT در مجلس، تکلیف مجلس به وزارت صنعت برای راه‌اندازی «سامانه مقررات تجاری»، اعلام وصول طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (یک شنبه) هشتم مهرماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و در این جلسه انتخاب دو تن از نمایندگان مجلس به پیشنهاد کمیسیون اقتصادی برنامه و بودجه به عنوان ناظر در شورای پول و اعتبار، سوال از وزیر علوم و ... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

سید حسین نقوی حسینی در توضیح جلسه صبح امروز فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار کرد: اعضای فراکسیون صبح امروز و قبل از آغاز جلسه علنی به بررسی لایحه CFT پرداختند. در نهایت بعد از بحث و بررسی فراکسیون اعلام کرد که مخالف تصویب این لایحه در مجلس است.

در همین ارتباط  امروز جمعی از جوانان هم  با تجمع مقابل مجلس خواستار مخالفت مجلس با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (‌CFT) شدند.

همچنین سخنگوی هیات رییسه مجلس تشریح جلسه غیرعلنی امروز گفت: معتقدیم امروز پیشانی کار دولت است و همه باید با تفاهم و وفاق کار را پیش ببریم. بهروز نعمتیبا اشاره به اینکه این جلسه بدون مهمان برگزار شد و کسی از دولت حضور پیدا نکرد، گفت: بنا بر این جلسه قرار شد کمیسیون‌های تخصصی به همراه فراکسیون‌ها فعال‌تر شوند. همچنین تاکید شد همه کمیسیون‌ها تخصصی درباره مسائلی مانند ارز، بازار و موضوعات مترادف با این موضوع نگرانی‌های مردم فعالتر عمل کنند و امیدواریم هر چه زودتر نتایج به صحن علنی ارائه شود و جاهایی که نیاز است به صورت فورس‌ماژور کار انجام شود در جلسه سران قوه مطرح خواهد شد تا کار سریع‌تر انجام شود.

ناطقین امروز مجلس

فلاحت پیشه:مسئولان دولت، شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت در مجلس FATF را شفاف‌سازی کنند

یک عضو فراکسیون ولایی: چرا به فکر حل بحران اقتصادی نیستیم؟

درازهی: عدالت اجتماعی در حوزه اقوام و مذاهب محقق نشده است

مازنی: درصد سهم عوامل تاثیرگذار در بحران اقتصادی مشخص شود

حسینی: یکی از عوامل شکل‌گیری وضعیت امروز ناکارآمدی مجلس است

***

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای وزارت صنعت را مکلف کردند «سامانه مقررات تجاری» را به منظور ابلاغ مقررات تجاری راه‌اندازی و بهره‌برداری کند.

همچنین محمدجواد جمالی با بیان اینکه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حال پیگیری شکایت ۲۱ نماینده از ۲ نماینده تهران به دلیل نطقشان است، گفت: هیات نظارت یک شکایت از یک نماینده را به قوه قضاییه ارجاع داد و در حال بررسی ادعاهای مطرح شده در استیضاح آقای ربیعی است. وی در توضیح شکایت معاونت حقوقی رئیس جمهور از یکی از نمایندگان نیز گفت: یکی از نمایندگان مصاحبه‌ای داشته مبنی بر این که وزرا ساعت ۹ یا ۱۰ سر کار می‌آیند همچنین راجع به خانواده رئیس جمهور مطالبی مطرح کردند. از آنجایی که خانواده رئیس جمهور شخصیتی حقیقی است لذا آنها می‌توانند جداگانه صحبت کنند اما درمورد وزرا مقرر شد که نماینده مستنداتش را به هیات نظارت ارائه دهد.

نادر قاضی‌پور در سوال از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با طرح این سوال که چرا کاری کردید که دانشگاه‌ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می‌گیرند؟ فت: مگر قرار نبود با منطقه‌بندی دانشگاه‌ها خودِ مناطق تصمیم بگیرند.

محمدرضا صباغیان هم در توضیح سوالش از وزیر علوم درباره علت گسترش بی رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف گفت: دانشگاه تبدیل به ماشین صدور مدرک شده است.

درپاسخ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه وزارت علوم در دادن رشته و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های محلی و منطقه‌ای محدودیتی ندارد، گفت: از نمایندگان مجلس درخواست داریم در بودجه سال آینده اعتبارات لازم برای حمایت از دانشگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های در حال توسعه و جوان را اختصاص دهند. وی افزود: محلی تعریف‌کردن دانشگاه به معنای عدم پذیرش دانشجو در سراسر کشور نیست.

منصور غلامی همچنین در پاسخ به سوال صباغیان گفت که وزارتخانه متبوعش در پنج سال گذشته تلاش زیادی برای مهار توسعه کمی مراکز آموزشی داشته و ارتقاء کیفیت این مراکز را در برنامه‌های خود مورد توجه قرار داده است.

پس از توضیحات وزیر و سخنان نادر قاضی‌پور، نماینده سوال کننده توضیحات غلامی را قانع کننده ندانست و خواستار به  رای گذاشته شدن توضیحات وزیر شد. سپس مجلس وارد رای‌گیری شد و نمایندگان با ۵۳ رای موافق، ۱۳۲ رای منفی و  ۸ رای ممتنع از ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه توضیحات وزیر علوم را قانع کننده تشخیص ندادند.

نمایندگان مجلس امروز دو کارت زرد به وزیر علوم تحقیقات و فناوری دادند که دومین کارت زرد به دلیل قانع نشدن از پاسخ‌های وزیر درخصوص دلیل گسترش بی رویه دانشگاه‌ها بود.

همچنین در جلسه علنی امروز احمد امیرآبادی  طرحاصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های و مراکز آموزش عالی کشور اصلاحیه مصوب ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و لایحه میزان و نحوه جریمه نقدی و توقف دارندگان وسایل نقلیه و واحدهای مشمول متمرد موضوع تبصره یک ماده سه قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ را اعلام وصول کرد.

در ادامه نمایندگان، ناظران مجلس در شورای پول و اعتبار، پذیرش دانشجو و چاپ اوراق بهادار را تعیین کردند.

 مجلس با صدور بیانیه‌ای از کامیون‌داران بین شهری در امور حمل و نقل کشور حمایت وخواستار رفع مشکلات آنها شد. این بیانیه که به امضای بیش از ۱۵۳ نفر از نمایندگان رسیده و توسط اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس قرائت شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۸ ۱۲:۵۵

مجلس معافیت دوبرادری را تصویب کند