• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۷ / ۰۵:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 97070905491
  • خبرنگار : 71186

خودروسازی را به سرنوشت نساجی دچار نکنیم

خط تولید سواری

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: این بیم وجود دارد که شورای رقابت با سیاست‌گذاری نادرست و سرکوب قیمتی، صنعت خودرو را به سرنوشت صنایع از بین‌ رفته‌ای همچون کفش و نساجی دچار کند.

امرالله امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی صنعت نساجی در ایران جزو صنایع موفق و پیشرو بود و صادرات قابل توجهی نیز داشت.

وی با بیان اینکه اما سیاست‌گذاری صنعتی و اقتصادی نادرست باعث نابودی این صنعت شد، خاطرنشان کرد:‌ سیل بی‌رویه واردات باعث شد صنایع نساجی داخلی یک به یک تعطیل شده و از بین بروند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در صنعت کفش نیز همین اتفاق افتاد و صنعت کفش ایران که زمانی در منطقه شاخص بود با سیاست‌گذاری‌های نادرست از بین رفت.

وی افزود: در حال حاضر نیز صنعت خودرو به عنوان یکی از معدود صنایع پیشرو کشور در معرض خطرات ناشی از سیاست‌گذاری‌های نادرست قرار گرفته و این بیم می‌رود که صنعت خودرو نیز به سرنوشت صنایع کفش و نساجی دچار شود.

امینی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو باعث شده که خودروسازان به اجبار محصولاتشان را به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام شده بفروشند، تصریح کرد: در چنین شرایطی خودروسازان و قطعه‌سازان روزبه‌روز نحیف‌تر و ضعیف‌تر شده و دیگر توانی برای تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید نخواهند داشت.

وی ادامه داد: درواقع نمی‌توان از صنعت خودرو انتظار داشت که از یک سو محصولات خود را با زیان تولید کرده و بفروشد و از سوی دیگر در حوزه انتقال تکنولوژی و توسعه محصول و تولید خودروهای جدید، سرمایه‌گذاری کند.

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: امیدواریم پیش از آنکه دیر شود نهادهایی همچون شورای رقابت از سیاست نادرست سرکوب قیمتی صنعت خودرو دست بردارند تا این صنعت از شرایط جنگ برای بقا، به مرحله توسعه و شکوفایی وارد شود. درواقع به‌روز شدن صنعت خودرو و تولید خودروهای جدید و با کیفیت در گروی آن است که صنعت خودرو محصولاتش را با قیمت واقعی و مناسب بفروشد تا بتواند از محل سود فعالیت‌های تولیدی خود اقدام به توسعه کمی و کیفی محصولات کند.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۰ ۱۲:۰۴

چگونه صنعت نساجی و صنت کفش را صنعت حلبی سازی ایران ( صنعت خودرو) مقایسه می کند؟ ؟؟؟ صنعت نساجی و صنعت کفش که واقعا صنعت بودند باعث کشت و کشتار در جاده ها نشدند!!! حلبی ساز ها در طی 40 سال یارانه گرفتند و آخر نتوانستند حتی پراید را خود تولید کنند! به محض اینکه بوی تحریم می آید قیمت پراید و سمند و دیگر حلبی ها رو سه برابر می کنند و می گویند قطعه وارد نمی شود‍! اما سوال این است که شما چطور اسم خود را خودرو ساز گذاشته ای که حتی قطعات پراید را نمی توانی خود تولید کنی؟ فقط دنبال پول مفت و رانت می گردیی؟ کم جیب خود را با خون مردم که در جاده ها و تصادفات ریختی پر کردی؟ دولت به هیچ وجه نباید صنعت حلبی سازی را کمک کند. چرا که خیانت به ملت و پر کردن جیب دلالان است. .

avatar
۱۳۹۷-۰۷-۱۱ ۰۸:۲۳

صنعت خودرو سازی!!!?صنعتی که نمیتونه رو پای خودش وایسه که اسمش نمیشه بزاری صنعت صنعتی که چند ۱۰ساله نتونسته خودرو با کیفیت و ایمن بسازه همش دولت جورش کشیده که صنعت نیست عزیز من,ایسنا جان این بحثای غیر کارشناسی نذارید لطفا