• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 97071005766
  • منبع : نمایندگی زنجان

محمد سلگی:

شکل کتاب در گذر زمان تغییر می‌کند

شکل کتاب در گذر زمان تغییر می‌کند

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اظهار کرد: شکل کتاب در گذر زمان تغییر می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمد سلگی در حاشیه نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب زنجان با حضور در غرفه این خبرگزاری با اشاره به اینکه حیات کتاب فراتر از برگزاری نمایشگاه‌های کتاب است، گفت: علی‌رغم اینکه فضای مجازی همچنان فعالیت خود را پررنگ ادامه می‌دهد اما جایگاه کتاب کاغذی همچنان محفوظ است و کتاب‌های الکترونیکی نمی‌توانند جایگاه کتاب‌های کاغذی را مخدوش کنند.

او ادامه داد: اما آنچه در اصل برای حوزه فرهنگ و هنر اهمیت پیدا می‌کند فرهنگ کتابخوانی است و دغدغه این حوزه منوط به کتاب کاغذی و الکترونیکی نیست.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته سعی شده است سالن‌هایی برای کارهای دیجیتال در نظر گرفته شود و ناشران تولیدات کتاب‌های الکترونیکی در این غرفه‌ها حضور پیدا کنند؛ امید است هر سال بر تعداد این غرفه‌ها افزوده شود.

سلگی با اشاره به اینکه شکل کتاب در گذر زمان تغییر می‌کند، گفت: کتاب‌های دیجیتالی مختلفی در حال تولید است که صوت و موسیقی پس‌زمینه دارد و در واقع چندرسانه‌ای است و قابلیت استفاده در هر موقعیتی را دارد.

او افزود: در حال حاضر از کتاب‌های گویا حمایت می‌شود و این‌گونه کتاب‌ها متناسب با سلیقه ناشر در حال افزایش است.

سلگی با اشاره به اینکه دغدغه ما باید مطالعه مردم باشد نه نوع کتاب مورد استفاده آن‌ها، گفت: در طی سال‌های گذشته کتاب‌های گویا رونق پیدا کرده‌اند و مهم افزایش سرانه مطالعه است، نه نوع کتاب مصرفی.

او در پاسخ به این‌که آینده کتاب‌های کاغذی را چگونه می‌بینید، افزود: کتاب در گذر زمان تغییر شکل می‌دهد، چنانچه پیش از این کتیبه‌های سنگی در بدو زندگی انسانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروز نیز با توجه به اینکه بریدن درخت‌ها برای تهیه کاغذ می‌تواند موجب آسیب‌های محیط زیستی شود، ممکن است نوع کاغذ آن تغییر کند؛ چنانچه امروز از بافت‌های علفی و پوشال در تهیه کاغذ استفاده می‌کنند و یا حتی ممکن است نوع رسانه‌ای آن تغییر کند و به شکل دیجیتال، کتاب PDF و یا کتاب‌های گویا دربیاید.

***

محمد سلگی همچنین در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه سراسری کتاب زنجان و سومین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های استان زنجان با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های فرهنگ و هنر و مطبوعات و سینما فعالیت دارد، گفت: یکی از حوزه‌های موثر در زمینه فرهنگ و هنر، کتاب است و کشور ما در خاورمیانه یکی از کشورهایی است که در تولید کتاب کم‌نظیر است؛ در سال 96، بالغ بر 100 هزار کتاب توسط 5000 ناشر در سطح کشور  چاپ شده است.

او با اشاره به‌ سهم زیاد تولید کتاب در تهران، ادامه داد: از همین رو سعی شده است که  این امر در همه استان‌ها  به یک امر جدی تبدیل شود، چرا که توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مورد توجه دولت قرار دارد.

مشاور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برای نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها هزینه شده است‌. طبیعتا کتاب به‌عنوان کسب و کار مشکلات خود را دارد و برگشت دیرهنگام سرمایه کتاب‌فروشان و ناشران از جمله این مشکلات است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به ناشران، تسهیلاتی را  در این زمینه پرداخت می‌کند.

سلگی با اشاره به اینکه استان زنجان به لحاظ تولید کتاب سهم زیادی ندارد، افزود: امید است شاهد رونق بیش از این در زمینه تولید کتاب در استان باشیم.

او افزود: در خصوص سایر تسهیلات هم کارهایی برای بهبود تولید انجام داده است و کارگروهی در حوزه کاغذ فعال است تا مشکلاتی که پیش رو داریم، برطرف شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha