• چهارشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۷ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 97071106249
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

"ترال"؛ مخرب‌ترین صید

"ترال"؛ مخرب‌ترین صید

ایسنا/سیستان و بلوچستان دریای عمان به‌وسطه اتصال مستقیم خود به اقیانوس هند منبع بسیاری از گونه‌های ماهی و به‌ویژه‌ ماهی‌های غیرماکول است که به‌دلیل ملاحظات شرعی مورد استفاده مسلمانان نیست؛ کشورهای حوزه اقیانوس هند و دریای عمان از سال‌ها پیش برنامه‌های ویژه‌ای برای صید صنعتی ماهی‌های غیرماکول اجرا کرده‌اند.

‌به گزارش ایسنا- ‌صید ترال و حضور ترالرها در خلیج فارس و دریای عمان حرف یک‌روز و دو روز نیست؛ کشتی‌های صید صنعتی ترال چه چینی باشند، چه نباشند حداقل سه ‌دهه است در دریای عمان حضور دارند و صید می‌کنند. این کشتی‌های ترالر که ملزم به رعایت محدویت‌ها و قوانین صیادی هستند در سه دهه حضور خود مرتبا از محدویت‌های صید تخطی‌ کردند و صید ترال را که می‌توانست راهی برای ارزآوری عمده برای کشور از راه ماهی‌های غیرماکول باشد، به راهی برای گرفتن امنیت شغلی و اجتماعی صیاد محلی تبدیل کرده‌اند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صیادان سیستان و بلوچستان در بازدید از اسکله های چابهار از ادامه صید آبزیان به روش ترال در آبهای کشورمان خبر داد.

سلیمان آرایش گفت: صید ترال یکی از مخرب ترین صیدها محسوب می شود که می تواند به اکوسیستم دریا و زیستگاههای آبزیان آسیب زیادی بزند.

وی افزود: در سالهای گذشته حدود 80 کشتی ترال در دریای عمان فعالیت می کردند اما اکنون حدود 7 شناور در آبهای 10 مایلی دریای عمان حضور دارند و مشغول صید هستند.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صیادان سیستان و بلوچستان افزود: شیلات‌، کشتی های ترال را در دریای عمان به ردیاب مجهز کرده و فعالیت آنها در محدوده خاصی مشخص شده است اما این کشتی ها خارج از محدوده صید می‌کنند.

رئیس اتحادیه ماهی فروشان چابهار نیز گفت: بندر چابهار قطب تولید ماهی صنعتی و غیر صنعتی در سطح کشور است اما صید بی رویه و غیر مجاز، بازار ماهی فروشان را در چابهار تحت تاثیر قرار داده است و با کمبود ماهی روبرو هستیم‌.

رحیم جدگال افزود: با توجه به کمبود ماهی در بازار قیمت ماهی بشدت بالا رفته است‌.

‌همچنین مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان نیز با بیان‌ اینکه تنها مجوز صید در آب‌های عمان از سوی سازمان شیلات اعطا می‌شود، گفت: در سال 96 بیش از هشت هزار تن ماهی غیر حلال که صید هدف ترال است، به کشورهای جنوب شرق آسیا صادر شده است‌.

هدایت الله میرمرادزهی با بیان اینکه در چابهار و کنارک کشتی‌های ترال وجود ندارد، اظهار کرد: این کشتی‌ها که از سایر سواحل کشور به عمان می‌آیند.

وی با بیان اینکه صید هدف برای ترال ها ذخایر کمتر برداشت‌ شده دریاست و تور آن‌ها هم اصلاح‌شده و کف‌روب نیست، افزود: کشتی‌های ترال در عمق 300 متری و به فاصله 10 مایل از ساحل صید می‌کنند که منافاتی با صیادان محلی و ساحلی ندارد، ضمن‌آنکه صید هدفشان ماهیان غیرماکول است که به دلیل ملاحظات شرعی مورداستفاده مسلمانان نیست، ضمن‌آنکه استفاده از کارشناسان فنی به‌عنوان ناظر بر روی کشتی‌های ترال برای نظارت بر محدوده‌، گونه و روش صید و همچنین استفاده از سیستم  جی‌پی‌اس بر روی همه ترال‌ها از اقداماتی است که برای نظارت و کنترل بیشتر بر این روش صید توسط شیلات انجام می‌شود.

میرمرادزهی هم‌چنین درباره حضور کشتی‌های ترال چینی در آب‌های چابهار و کنارک گفت: هیچ مجوزی برای ورود کشتی‌های خارجی به آب‌های استان صادر نشده است، درصورتی‌که این کشتی‌ها مشاهده شوند توسط یگان حفاظت از منابع شیلات با آن‌ها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

میرمرادزهی ادامه داد: 107 واحد صنایع شیلاتی و وجود 29 کارخانه تولید کنسرو ماهی نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان در این منطقه دارند.

همچنین نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجوزهای صید ترالرها در آب‌های ۸ تا ۱۲ مایل به‌بعد بوده و موظف بودند ماهی‌های غیرماکول را صید کنند اما طی این مدت مرتبا از محدویت‌ها عبور می‌کردند و وارد محدوه صید سنتی صیادان ما می‌شدند و حتی تا آب‌های ۳ مایل نیز می‌آمدند.

ایران نژاد افزود: ترالرها به‌دلیل تخلفات مکرر در تجاوز به حریم صیادان سنتی ما، کم کم با شکایت صیادان و پیگیری شیلات از دور خارج شدند و مجوزهایشان لغو شد، به‌طوری که هم‌اکنون فقط تعدادی محدود ترالر مشغولند که این‌ها هم تخلفات زیادی دارند و مسئولان شیلات قول داده‌اند، این چند ترالر هم کم کم از دور خارج شوند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha