• جمعه / ۱۳ مهر ۱۳۹۷ / ۰۵:۱۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 97071307138
  • خبرنگار : 71219

مدیر تالار سنگلج مطرح کرد:

از اجحاف تا غیراصولی بودن یک «امضا» برای مدیران تماشاخانه‌ها

از اجحاف تا غیراصولی بودن یک «امضا» برای مدیران تماشاخانه‌ها

مدیر تالار «سنگلج» تاکید کرد:‌ واگذاری هرگونه امر نظارتی برای اجرای نمایش‌ به مدیران سالن‌های تئاتری غیراصولی است.

پریسا مقتدی درگفت‌وگویی با ایسنا درباره بخشنامه اداره کل هنرهای نمایشی به مدیران سالن‌های تئاتر که مسئولیت‌ آن‌ها را در قبال آثار نمایشی روی صحنه بیشتر می‌کند، بیان کرد: واقعیت این است که من در موقعیت آقای کرمی و آقای امیری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیر شورای نظارت نیستم و از دیدگاه آن‌ها نمی‌توانم به ماجرا نگاه کنم اما از دیدگاه یک مدیر سالن شخصا معتقدم این مسئولیت که در بخشنامه ذکر شده در شورای نظارت می‌گنجد و به لحاظ قانونی هم اطمینان دارم که «نظارت» در حوزه تئاتر زیر نظر شورای نظارت و ارزشیابی است و تفویض آن‌ به سالن‌ها، اتفاقی غیر اصولی است.

او که سابقه مدیریت تئاتر شهر را هم در کارنامه کاری خود دارد، افزود: بنابراین فارغ از اینکه چنین اتفاقی اجحاف در حق مدیران هم هست، معتقدم مدیر سالن تئاتر به اندازه‌ کارشناسان شورای نظارت اشراف به این حوزه ندارد. هرچند اگر منظور از بخشنامه این باشد که آنچه در زمان بازبینی به گروه‌ها گفته می‌شود حتماً توسط مدیران سالن‌ها چک شود، فکر می‌کنم این یک نوع تقلیل دادن جایگاه مدیر سالن به کنترل کننده باشد و شک ندارم آقای کرمی هم  چنین دیدگاهی به مدیر سالن ندارند.

وی ادامه داد:‌ از طرف دیگر دوستان هنرمند در بعضی موارد در زمان اجرا تغییراتی را نسبت به بازبینی در نمایش خود می‌دهند که حتی به نوعی تکمیل کننده اجراست و این هم به دلیل ماهیت تئاتر است چون تئاتر یک هنر زنده است. البته این مسئله به آن معنا نیست که می‌توان هر شب یک اجرای متفاوت با تغییرات زیادی داشت ولی نباید فراموش کرد که حُسن و لطف تئاتر به همین زنده بودن است. با این حال این بخشی از وظیفه کارگردان نمایش است که تغییرات نمایش نسبت به بازبینی در کنترلش باشد و این مسئله باید به نوعی میان شورای نظارت و کارگردان  در جریان باشد به همین دلیل انتقال این مسئولیت به مدیر سالن را غیر اصولی می‌دانم.

مقتدی در پایان به دیدار خود با مدیر کل هنرهای نمایشی و صحبت در این مورد اشاره کرد و گفت: آقای کرمی هم در توضیحاتی گفتند که قصدی برای تفویض این امور ندارند و اگر لازم باشد آیین‌نامه را دوباره بررسی می‌کنند تا تغییر کند یا تبصره‌ای به آن اضافه شود.

به گزارش ایسنا، پس از حاشیه‌هایی که برای نمایش «رویای شب تابستان» به کارگردانی مریم کاظی به وجود آمد و در پی پخش یک تیزر بدون مجوز در شبکه‌های مجازی کارگردان و مدیر تئاتر شهر بازداشت شدند، خبرهایی رسید مبنی براینکه اداره کل هنرهای نمایشی سخت‌گیری بیشتری را برای صدور مجوز نمایش‌ها درپیش گرفته و از آن جمله ابلاغیه‌ای است که وظایف و تعهدات مدیر سالن را سنگین‌تر می‌کند و آن‌ها هستند که باید پاسخگوی هر اتفاقی که در رابطه با نمایش اجرا شده در آن سالن‌ها رخ می‌دهد، باشند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha