• جمعه / ۱۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 97071307270
  • خبرنگار : 71548

گزارش سفر علی‌عسکری به ترکمنستان

دیدار رییس صداوسیما با نمایندگان چین، هند و ترکمنستان

دیدار رییس صداوسیما با نمایندگان چین، هند و ترکمنستان

رییس سازمان صداوسیما که برای حضور در پنجاه و پنجمین نشست ای بی یو (اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه) به کشور ترکمنستان سفر کرده است، در دیدارهای جداگانه با برخی از مسئولان این کشور بر افزایش روابط رسانه‌ای ایران و ترکمنستان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان صداوسیما، عبدالعلی علی‌عسکری در حاشیه پنجاه و پنجمین نشست ای بی یو (اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه) در عشق آباد ترکمنستان، با روسای شبکه‌های NHK ژاپن و CCTV چین، وزیر ارتباطات ترکمنستان، رییس رادیو تلویزیون ملی ترکمنستان،‌ وزیرخارجه ترکمنستان و معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه به صورت جداگانه دیدار کرد.

گسترش روابط با صداوسیمای ایران از اولویت‌های روسای دو شبکه چینی

رئیس شبکه NHK ژاپن با بیان اینکه «یکی از مهمترین اولویت‌های ما گسترش روابط با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است»،گفت: امیدواریم این روابط به بهترین شکل ممکن گسترش یابد و بتوانیم از تجارب یکدیگر استفاده کنیم.

او همچنین از رئیس سازمان صداوسیما دعوت کرد تا در سفری به ژاپن از نزدیک با ظرفیت‌های این شبکه تلویزیونی آشنا شود.

علی‌عسکری نیز در این دیدار با بیان اینکه «صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در اختیار شبکه NHK قرار دهد»، گفت: به لطف خدا و با تلاش مدیران و کارشناسان خود توانسته‌ایم در سطح قابل قبولی در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری دست پیدا کنیم و می‌توانیم این تجربیات را در اختیار شما قرار دهیم و همچنین از ظرفیت‌های شما استفاده کنیم.

همچنین رئیس شبکه CCTV چین در دیداری جداگانه با رئیس سازمان صداوسیما، به توانایی کشور چین در عرصه ارتباطات و فضای رسانه‌ای اشاره و تاکید کرد: ما می‌توانیم با گسترش همکاری‌ها در آینده نزدیک یک قدرت رسانه‌ای اثرگذار ایجاد کنیم و طراحی‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

او با تشریح ساختار رادیو و تلویزیون‌های چینی، یادآور شد: از شما به عنوان رییس صداوسیما جمهوری اسلای ایران دعوت می‌کنیم با سفر به چین در جریان ظرفیت‌های مختلف ما در این زمینه قرار بگیرید تا بتوانید برنامه‌های خبری بهتری برای همکاری مشترک داشته باشیم.

علی‌عسکری نیز روابط با چین در عرصه رسانه‌ای را راهبردی و بسیار مهم برشمرد و گفت: باید بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شویم و با هم‌افزایی راه نفوذ رسانه‌های نظام سلطه را سد کنیم. در شرایطی که جنگ روانی و رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی از راهبردهای اصلی آمریکاست باید در عرصه‌ رسانه با هوشیاری و تدبیر شرکت کرد و از ظرفیت‌های موجود بهره برد.

گسترش روابط با ترکمنستان در حوزه فناوری ارتباطات از اولویت‌های ایران است

 علی‌عسکری در دیدار با عوض اف (وزیر ارتباطات ترکمنستان) روابط تاریخی و صلح آمیز دو کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به دانش بالایی که در بخش فیبر نوری ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای داریم، می‌توانیم تعاملات بسیار موثری با شما داشته باشیم و سازمان صداوسیمای ایران نیز با روی باز از شما استقبال می‌کند.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین ضمن بررسی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ارتباطاتی ترکمنستان راه‌های ارتقاء روابط را در این عرصه بسیار امیدوار کننده دانست.

بایرام عوض اف نیز در سخنانی با اشاره به سابقه طولانی روابط در زمینه‌های فنی و ارتباطاتی با جمهوری اسلامی ایران، گفت: نخستین خط فیبر نوری را در سال ۱۹۹۷ متخصصان جمهوری اسلامی ایران برای ما احداث کردند که از طریق آن آسیا و اروپا به هم متصل شدند و همچنان این روابط ادامه دارد.

او با بیان اینکه «بسیاری از مردم ترکمنستان دوست دارند فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی را تماشا کنند»، گفت: ما با تمام توان حاضریم با گسترش همکاری در حوزه‌های فنی و ارتباطی این موقعیت را فراهم کنیم و امیدواریم طرف ایرانی هم در این زمینه به ما کمک کند.

 وزیر ارتباطات ترکمنستان خواستار حضور شرکت‌های فنی و مهندسی حوزه ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه‌های ویژه این کشور شد و افزود: حضور شرکت‌های فناورانه ایرانی می‌تواند به انتقال تکنولوژی به شرکت‌ها و نیروهای ترکمنستانی کمک کند و سرمایه‌گذاری خوبی هم برای ایران باشد.

علی‌عسکری نیز در پایان این دیدار از وزیر ارتباطات ترکمنستان دعوت کرد تا در پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه در تهران شرکت کند.

«مفاخر مشترک ایران و ترکمنستان سرمایه‌هایی برای گسترش روابط هستند»

علی‌عسکری در دیدار با رشید مردوف (وزیر امور خارجه ترکمنستان) رابطه قدیمی دو کشور را گنجینه‌ای برای توسعه روابط دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: ترکمنستان در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و ما از این موضوع بسیار خرسندیم و پیشرفت کشور دوست و همسایه‌مان را پیشرفت خود می‌دانم و از هیچ کمکی در این مسیر دریغ نخواهیم کرد.

او با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد همانند همیشه تجارب خود را در اختیار ترکمنستان قرار دهد» و با تاکید بر ساخت مستندی مشترک برای معرفی بیشتر و بهتر جاده ابریشم ، گفت: به عنوان مثال ما در صداوسیما آمادگی داریم با کمک هم سریال، فیلم سینمایی و تلویزیونی و مستند به صورت مشترک تولید کنیم. همچنین در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص نیز دانشگاه صداوسیما آماده پذیرفتن دانشجویان ترکمنی به صورت تمام وقت یا در دوره‌های عملی کوتاه مدت است.

وزیر خارجه ترکمنستان نیز با استقبال از پیشنهاد رییس سازمان صداوسیما به دانشجویان دانشگاه روابط بین الملل این کشور اشاره کرد و گفت: ما آماده‌ایم تا برگزیدگان این دانشگاه را برای دوره‌های کوتاه مدت به دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بفرستیم تا آموزش ببینند.

رشید مردوف با بیان اینکه «رییس جمهور ترکمنستان همواره ایران را به عنوان الگویی در حوزه فیلم و سریال‌سازی مثال می‌زند»، گفت: آقای بردی محمداف همواره می گوید از ایران یاد بگیرید که چگونه هنرمندانه و تاثیرگذار فیلم و سریال می سازد و به برنامه‌های سالم برای کودکان توجه دارد.

او همچنین به روابط تاریخی دو کشور اشاره کرد و افزود: بعد از استقلال ما، جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها به ما کمک کرده و همواره حامی ما بوده است و نخستین کشوری بود که استقلال ما را تبریک گفت. ما نخستین طرح‌های بزرگ در زمینه احداث خط لوله گاز، خط راه آهن و خطوط برق را با جمهوری اسلامی ایران آغاز کردیم و این رابطه همچنان ادامه دارد.

«برای ساخت سریال تلویزیونی مشترک آماده‌ایم»

علی‌عسکری همچنین در دیدار با بهارگل عبدی وا (معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه) به گنجینه اشتراکات فرهنگی دو کشور اشاره کرد و تولید فیلم‌هاب تلویزیونی، سینمایی و مستند را از جمله راه‌های تقویت تعاملات فرهنگی دو کشور برشمرد و اظهار کرد: صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا تجارب خود را در همه زمینه‌ها از حوزه‌های فنی گرفته تا تولید فیلم و سریال،در اختیار کشور دوست و همسایه ترکمنستان قرار دهد.

او افزود: ما می‌توانیم در دانشگاه صداوسیما برای نیروی انسانی کشور ترکمنستان، دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت برگزار کنیم تا نیروهای متخصص در همه زمینه‌ها داشته باشید.

رییس سازمان صدا و سیما به جنگ رسانه ای نظام سلطه علیه فرهنگ منطقه اشاره و تاکید کرد :درست است که کار توسعه و تقویت اقتصاد مهم است اما مهم تر از آن در شرایط کنونی کار فرهنگی و رسانه ای خوب و موثر است که قطعا با همکاری های منطقه ای و از سوی کشورهای با فرهنگ مشترک به نتیجه خواهد رسید.

بهارگل عبدی وا، معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور فرهنگ و رسانه نیز در این دیدار، در سخنانی اظهار کرد: ما در کشور ترکمنستان اینجا دانشکده فرهنگ و رسانه را داریم و می‌توانیم از میان دانشجویان، برگزیدگان را برای دوره‌های مختلف به دانشگاه صداوسیمای ایران اعزام کنیم و این پیشنهاد بسیار خوبی است.

بهارگل عبدی وا همکاری با ایران در زمینه فرهنگ و رسانه را مهم توصیف کرد و افزود: باید هرچه زودتر همکاری‌های مشترک در این زمینه را آغاز کنیم و برنامه‌ریزی دقیقی برای ترتیبات آن داشته باشیم.

دیدار رییس صداوسیما ایران با رییس رادیو و تلویزیون ملی ترکمنستان

مردان قارلیف (رییس رادیو تلویزیون ملی ترکمنستان) در دیدار با علی‌عسکری اظهار کرد:‌ فرصت مغتنمی است تا راه‌های مختلف افزایش همکاری را بررسی و به سرعت اقدام کنیم. ما از شما تقاضا داریم تا فیلم‌ها و سریال‌های موفق خود را به ما دهید تا آنها را پخش کنیم و مطمئنیم که مردم هم از آنها استقبال خواهند کرد.

علی عسکری نیز با بیان اینکه «صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های فراوانی دارد»، گفت :همان طور که به دیگر مسئولان کشورتان گفتم با توجه به تشابهات فرهنگی که داریم می‌توانیم همکاری‌های فراوانی داشته باشیم و تجربیات خود را در اختیارتان قرار دهیم.

دیدار رییس رادیو و تلویزیون دولتی هند با رییس سازمان صدا و سیما

سوپریا ساهو، رییس رادیو وتلویزیون دولتی هند (دوردارشان) با حضور در محل اقامت رییس سازمان صدا و سیما با وی دیدار کرد.

در این دیدار خانم ساهو و دکتر علی عسکری ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت های متقابل بر گسترش روابط فرهنگی از جمله در تولید فیلم، سریال و مستند تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، روز گذشته هم مسؤولان رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ای بی یو) و نمایندگان چین و کره جنوبی به دیدار رییس سازمان صدا و سیما رفتند و خواستار گسترش روابط فرهنگی با ایران به ویژه در عرصه تولیدات رادیویی و تلویزیونی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha