• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97071608965
  • خبرنگار : 71496

قانونگذاران آمریکایی خواستار پاسخ روشن عربستان درباره خاشقجی شدند

قانونگذاران آمریکایی خواستار پاسخ روشن عربستان درباره خاشقجی شدند

نمایندگانی از مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی که از روز سه‌شنبه در استانبول ناپدید شده، خواستار پاسخ روشن عربستان شدند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، باب کروکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا، کریس کونز، سناتور دموکرات و از اعضای این کمیته و کریس مورفی، از دیگر اعضای کمیته روابط خارجه به همراه جری کانلی، نماینده کمیته روابط خارجه کنگره آمریکا در بیانیه‌ای پاسخ فوری مسؤولان عربستانی درباره سرنوشت خاشقجی را خواستار شدند.

سناتور باب کورکر گفت: شخصا با سفیر عربستان سعودی در آمریکا موضوع خاشقجی را در میان گذاشتم و از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول خواستم تصاویر ثبت شده را ارائه دهد.

طبق بیانیه‌ منتشر شده از سوی دفتر این سناتور آمریکایی که در حال حاضر ریاست کمیته روابط خارجه مجلس سنا را برعهده دارد، این دفتر به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهد.

مورفی و کونز، از اعضای کمیته روابط خارجه مجلس سنای آمریکا با انتشار توییت‌هایی برای دولت عربستان سعودی از ریاض خواستند محل خاشقجی را اعلام کند.

مورفی در توئیت خود ضمن درج حساب کاربری سفارت عربستان در واشنگتن نوشت، اکنون عربستان باید درباره اینکه چه اتفاقی برای روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست افتاده است و اینکه کسی او را از روز سه شنبه که وارد ساختمان سفارت عربستان در استانبول شد، ندیده است، پاسخ بدهد.

الیوت آبرامز، مشاور امنیت ملی جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز به گروه بزرگی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای و کارشناسان سیاست خارجی این کشور پیوست که ضمن ابراز نگرانی نسبت به مساله ناپدید شدن خاشقجی این ناپدید شدن را با تاکتیک‌های شوروی سابق مقایسه می‌کنند.

آنها بر این باورند که عربستان هنوز تحت حاکمیتی استبدادی است.

آبرامز روز پنج‌شنبه در مقاله‌ای در وبلاگ شورای روابط خارجه نوشت: خاشقجی باید آزاد شود، در غیر این صورت آوازه و اعتبار کنونی عربستان آسیبی غیرقابل جبران خواهد دید.

همچنین روزنامه واشنگتن پست با انتشار سرمقاله خود به دو زبان عربی و انگلیسی نگرانی خود از ربوده شدن خاشقجی ابراز داشت.

کانلی نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به سرنوشت این نویسنده عربستانی گفت: ما به شدت از گزارش‌هایی که درباره خاشقجی منتشر شده نگران هستیم و از دو دولت عربستان سعودی و ترکیه می‌خواهیم سلامت و آزادی او را تضمین کنند، این دفتر از نزدیک این پرونده را دنبال می‌کند.

خاشقجی سابقه طولانی در انتقاد از اقدامات خاندان حاکم در عربستان به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد جوان این کشور دارد. او آشکارا از اینکه تعدادی از نزدیکانش در سال گذشته و مدافعان و روزنامه‌نگاران در کشورش بازداشت شدند، انتقاد کرد و سال گذشته برای اینکه بتواند با آزادی درباره خاندان حاکم در عربستان بنویسد، به آمریکا مهاجرت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha