• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 97071709598
  • منبع : نمایندگی همدان

رازآلود بودن دستکندهای سامن و ارزانفود

رازآلود بودن دستکندهای سامن و ارزانفود

ایسنا/همدان دبیر علمی همایش بین‌المللی معماری دستکند در همدان از رازآلود بودن برخی دستکندها همچون سامن و ارزانفود خبر داد و گفت: این گمان تقویت می‌شود که بانوعی فضاهای آئینی و معنوی در این دستکندها روبرو هستیم.

به گزارش ایسنا، مهناز اشرفی صبح سه‌شنبه 17 مهر در سومین همایش بین‌المللی معماری دستکند در دانشگاه بوعلی‌سینا، اظهار کرد: دو همایش دستکند در سال‌های 91 و 94 توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با هدف معرفی میراث معماری دستکند به محققان حوزه فرهنگ و هنر برگزار شده است.

وی افزود: رازآلود بودن و ابهام فضا به علت نبود تور و حرکت در درون زمین به ویژه در دستکندهای زیرزمیی همچون سامن و ارزانفود به اوج خود رسیده و این گمان را تقویت می‌کند که با نوعی فضاهای آئینی و معنوی روبرو هستیم.

دبیر علمی همایش بین‌المللی معماری دستکند گفت: معماری دستکند انسان همراه با احترام به طبیعت است که ترکیب بی‌نظیری از سازگاری انسان با طبیعت را فراتر از تعامل انسان با طبیعت شکل می‌دهد.

وی اضافه کرد: آمار روبه افزایش مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در دانشگاه‌های کشور توجه و حساسیت بیشتر محققان به این نوع از معماری را نشان می‌دهد.

اشرفی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه 110 چکیده ازمقالات محققان به دبیرخانه همایش معماری ارسال شده که از این تعداد، 80 مقاله داوری و 58 مقاله پذیرفته شد، اظهار کرد: فرانسه، ایتالیا، الجزایر و افغانستان کشورهای میهمان در این همایش هستند.

انجام 10 فصل کاوش در دستکندهای ارزانفود و سامن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز گفت: دستکندهای ارزانفود و سامن دو دستکند مهم استان همدان هستند که تا کنون 10 فصل کاوش در این دو حوزه انجام شده است.

علی مالمیر عنوان کرد: در اواخر سال 96، پایگاهی برای معرفی دستکندهای سامن و ارزانفود ایجاد و کارهای مطالعاتی ایجاد شده بر آنها در این پایگاه نمایش گذاشته شده است و باید زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی از گردشگران و علاقمندان به این حوزه تاریخی را ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: اقدامات زیادی برای دستکندها انجام شده که قطع به یقین دستکند از نظر گردشگری و بازسازی یکی از پروژه‌های میراث است که باعث ماندگاری ما خواهد شد و صنعت گردشگری ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مالمیر اظهار کرد: امسال همدان با توجه به پیگیری‌های انجام شده به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب و عملا رویدادهای مختلفی در این راستا برگزار شد که سعی کردیم با استفاده از این رویدادها شناخت بیشتری نسبت به استان ایجاد و ظرفیت‌های گردشگری را در ابعاد مختلف معرفی کنیم و بتوانیم هم‌افزایی و همکاری بیشتری ایجاد کنیم.

وی افزود: یکی از مهمترین مزیت گردشگری همدان، سبقه تاریخی و گردشگری، چه میراث ملموس و ناملموس بناها و محوطه‌هایی است که در سرتاسر استان پراکنده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان بیان کرد: استان همدان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین پایتخت‌های تاریخ و تمدن ایران زمین مملو از آثار ارزشمند است که نیازمند مراقبت و نگهداری فراوانی است.

وی به رویدادها و برنامه‌های استان همدان در حاشیه رویداد 2018 اشاره و عنوان کرد: بزرگداشت مقام باباطاهر، جشنواره پویانمایی، برنامه‌های کشاورزی همچون شیره‌پزی مانیزان، نشست‌های مقامات سفرای خارجی در تیرماه، کنفرانس بین‌الملی 2018 در شهریورماه و در آبان‌ماه نشست اعضای وابسته گردشگری در راستای معرفی ظرفیت‌های استان همدان انجام شده است.

مالمیر با تأکید بر اینکه خوشبختانه آوازه همدان در سطح کشور طنین‌انداز شده است، به توجه رسانه‌ها به میراث فرهنگی در سطح استان اشاره و تصریح کرد: رسانه‌های مکتوب و مجازی، یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه معرفی جاذبه‌های گردشگری هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha