• چهارشنبه / ۱۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97071810423
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۸ مهر ماه

دو کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد

دو کارت زرد مجلس به وزیر ارشاد

گزارش کامل سوالات نصرالله پژمانفر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشروح دیگر اخبار مهم جلسه علنی امروز (چهارشنبه) هجده مهر ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی را می‌توانید در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا،   در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به سوالات نصرالله پژمانفر از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  انتخاب ناظران مجلس در شوراهای عالی و اجرایی، بررسی ارسال گزارش کمیسیون عمران درباره بخشنامه ای وزارت راه به قوه قضاییه و... در دستورکار نمایندگان قرارگرفت.

در ابتدای جلسه پزشکیان، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درگذشت نماینده ادوار مجلس از حوزه انتخابیه مشگین شهر را تسلیت گفت.

سوال نمایندگان از وزیر ارشاد

در این جلسه نصرالله پژمان‌فر  در جریان طرح سوال خود از وزیر ارشاد درخصوص نظارت بر آنچه عملکرد ضعیف و شائبه‌دار بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای خواند گفت: بازیهای رایانه‌ای به دستگاه ضد فرهنگی تبدیل شده است.

درپاسخ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روند بازی‌های داخلی ایرانی در سال‌های اخیر حرکت رو به رشد از لحاظ سهم بازار در کیفیت و کمیت داشته است، گفت: بر اساس پژوهش‌های دقیق در سال ۹۶ گردش مالی بازی‌های ایرانی یارانه‌ای حدود ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است.

درادامه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح دومین سوالش از وزیر ارشاد با بیان اینکه جریان‌های استکباری برای پیشبرد اهداف خود از سینما استفاده می‌کنند گفت: اکنون در حوزه پخش و بارگذاری فیلم نظارت‌های کافی وجود ندارد؛ به طوری که شاهد پخش فیلم‌های مشکل‌دار در سطح کشور هستیم که حتی خود آمریکا هم اجازه پخش به آن نمی‌دهند.

عباس صالحی در پاسخ به این سوال هم گفت که یکی از مسیرهایی که در حوزه فن آوری قابلیت استفاده دارد سامانه‌های آنلاین است که مخاطب از طریق موبایل، تبلیت یا کامپیوتر امکان دسترسی دارند. طبیعتا مسیر نظارت ما بر این سامانه‌ها هم متفاوت از روش‌های دیگر است. وی افزود: میزان تخلفات سامانه‌های ویدیویی آنلاین، نسبت به حجم کل این ویدیوها بسیار محدود است.

در ادامه این جلسه نمایندگان پس از استماع سوال نماینده‌ی مشهد و پاسخ‌های وزیر با ۸۰ رای موافق، ۸۳ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر پاسخ‌های وزیر را قانع کننده ندانستند و در نتیجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز دو کارت زرد از مجلس گرفت.

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال گزارش کمیسیون عمران درباره بخشنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به قوه قضاییه مخالفت کردند.

در این رابطه رییس کمیسیون عمران مجلس ضمن ارائه توضیحاتی خبر داد که کمیسیون اصل ۹۰ به تخلفات وزارت راه و شهرسازی ورود می‌کند و به عنوان ناظر بر تخلفات دستگاه‌های اجرایی پس از بررسی مفاد گزارش کمیسیون عمران و انجام تحقیقات تکمیلی و احراز تخلفات انجام شده می‌تواند جمع‌بندی خود را در قالب گزارش به قوه قضاییه ارسال کند تا این قوه به تخلفات اتفاق افتاده رسیدگی کند.

ناطقین امروز مجلس

عبدالهی: امروز باید با انسجام نقشه‌های اقتصادی و نظامی دشمن را خنثی کرد

بیگلری خواستار افزایش نظارت وزارت صنعت و سازمان تعزیرات بر قیمت‌ها

آقاپور: در کنار مطالبه‌گری، از دولت به طور کامل حمایت می‌کنیم

نماینده مبارکه:اعتراضات کامیون‌داران شنیده شود

نماینده پیرانشهر:رییس‌جمهور برای معرفی وزرای جدید از ظرفیت اقوام و مذاهب مختلف استفاده کند

***

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرحی موافقت کردند که در صورت تصویب نهایی، عوارض خروج از کشور مرزنشینانهمانند زائران عتبات محاسبه می‌شود. این طرح که از سوی ۱۱۴ نماینده امضا شده، کاهش عوارض خروج مرزنشینان را پیش‌بینی کرده است.

همچنین ۱۸۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه ای از عوامل حج سال ۹۷ تقدیر و تشکر کردند.

تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با صدور بیانیه‌ای دیگر خطاب به رییس جمهور خواستار امهال وام های کشاورزان زحمتکش تا پایان سال جاری شدند.

جمعی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم  در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار رسیدگی و برخورد با مسببان حادثه فوت دانش‌آموز سنندجی به دلیل ریزش دیوار مدرسه شدند.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

نماینده قروه: با مقصران فوت دانش‌آموز سنندجی برخورد شود

نماینده جیرفت در مجلس:مسئول هرج و مرج حاکم در بازار کیست؟

تذکر نماینده نوشهر به وزیر راه و شهرسازی

***

درادامه مجلس  کلیات طرح اصلاحماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری که درباره بازداشت موقت متخلفان است را به تصویب رساندند و رسیدگی به جزییات را بر عهده کمیسیون قضایی و حقوقی گذاشت.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود را در شورای عالی معادن، شورای عالی آموزش و پرورش و شورای اجرایی فناوری اطلاعات انتخاب کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی نیز در پایان جلسه علنی امروز موارد اعلام وصولی سوال از ۳ وزیر کشور، ارشاد و نیرو را قرائت کرد و علی لاریجانی به اعلام اینکه مجلس هفته آینده جلسه ندارد، گفت:جلسه بعدی مجلس ساعت ۸ روز یکشنبه ۲۹ مهرماه است.

در تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور نیز در مورد علت حذف یارانه متولدین سال ۹۷ سوال شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha