• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97071910817
  • خبرنگار : 71089

وزیر پیشین آمریکا به دلیل خاشقجی مشارکتش در پروژه ابرشهر عربستان را تعلیق کرد

وزیر پیشین آمریکا به دلیل خاشقجی مشارکتش در پروژه ابرشهر عربستان را تعلیق کرد

وزیر پیشین انرژی آمریکا اعلام کرد که نقشش در پروژه ابر شهر نئوم در عربستان سعودی را تا زمان مشخص شدن پرونده جمال خاشقچی، روزنامه نگاری که از دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه ناپدید شده به تعلیق درآورده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا فشارها را بر عربستان سعودی برای ارائه اطلاعات درباره اینکه چه اتفاقی بر سر این روزنامه نگار سعودی افتاده، افزایش داده است.

ارنست مونیز، وزیر انرژی در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به دلیل اتفاقات اخیر مشارکتم در پروژه منطقه تجاری نئوم را به تعلیق درمی‌آورم. ادامه حضور من در این پروژه بستگی به اطلاع درباره همه حقایق دارد.

پروژه تجاری و صنعتی ۵۰۰ میلیارد دلاری نئوم یکی از برنامه‌های پادشاهی عربستان سعودی برای ایجاد یک عربستان پویا و مدرن است.

قرار است در پروژه نئوم ابرشهری به ارزش ۵۰۰ میلیارد دلار در سواحل منطقه دریای سرخ ایجاد شود. این منطقه با ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت روی صنایعی شامل آب، غذا، انرژی، زیست فناوری، تولیدات پیشرفته و سرگرمی متمرکز خواهد بود.

قرار است در پروژه تجاری نئوم دو یا سه شهر ساخته شوند که ساخت این شهرها در سال ۲۰۲۰ آغاز شده و تا سال ۲۰۲۵ کامل می‌شوند.

مونیز اعلام کرد که مشارکت خود را در پروژه نئوم برای ارائه مشاوره درباره قطع انتشار گازهای گلخانه‌ای متوقف کرده است.

مونیز یکی از ۱۸ فردی است که بر پروژه نئوم که از اکتبر گذشته کلید خورده نظارت دارد.

این تصمیم وزیر اسبق آمریکایی تنها یک روز بعد از اعلام مدیریت پروژه مبنی بر تشکیل شورای مشورتی‌اش بود که شامل ۱۸ کارشناس جهانی در زمینه‌های مختلف می‌شود که مستقیما در ارائه ایده و مشورت و ترسیم آینده این ابر شهر نقش دارند.

کار روی این پروژه با بررسی راه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری گسترده سرمایه‌گذاران بین‌امللی آغاز شده و اخیرا برخی پی‌ریزی‌های اصلی این شهر آغاز شده و قرار است مرحله نخست این پروژه سال ۲۰۲۵ خاتمه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha