• شنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97072111806
  • خبرنگار : 99999

رییس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران:

تنها 5 درصد ظرفیت صادرات گل و گیاهان زینتی کشور محقق شده است

تنها 5 درصد ظرفیت صادرات گل و گیاهان زینتی کشور محقق شده است

رییس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با تاکید بر این‌که نقش گل در تامین سلامت روانی فرد و جامعه با هیچ چیز قابل قیاس نیست، از سرانه پایین مصرف گل در کشور که یکی از علل آن بالا بودن قیمت گل به دلیل وجود واسطه‌هاست، ابراز تاسف کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر پژمان آزادی در این باره اظهار کرد: دومین کنگره بین‌المللی و سومین کنگره ملی دوسالانه گل و گیاهان زینتی ایران از اول تا سوم آبان ماه همزمان با برگزاری جشنواره گل‌های داوودی در پژوهشکده گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات برگزار می‌شود. سازه‌ها و اتوماسیون گلخانه‌ای، به‌نژادی و به‌باغی، ریزازدیادی و بیوتکنولوژی، تغذیه و کشت هیدروپونیک، فیزیولوژی پس از برداشت، توسعه و طراحی فضای سبز، توانمندی‌ها و چالش‌های صنعت گل، مدیریت بهینه مصرف آب و مدیریت آفات و بیماری‌ها از جمله محورهای کنگره امسال است.

رییس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران با اشاره به حضور پررنگتر بخش خصوصی در این دوره کنگره، اظهار کرد: توسعه صادرات، اقتصاد و بازار گل و گیاهان زینتی از دیگر موضوعات مورد بررسی در این کنگره با محوریت فعالان بخش خصوصی است. با توجه به مشارکت سازمان پارکها و فضای سبز در کنگره، موضوع نقش گیاهان بومی کم‌نهاده در فضای سبز هم خصوصا با توجه به بحران کم آبی به طور ویژه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با این کنگره جشنواره گل‌های داوودی با ارائه 800 نوع مختلف داوودی که نشان‌دهنده ظرفیت بالای به‌نژادی در جذب توریست است، برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان ضمن حضور در جشنواره از گلخانه‌های تجاری موفق محلات نیز بازدید می‌کنند. در این کنگره همچنین تولیدکنندگان موفق تجارب موفق و ناموفق خود را به حاضران ارائه می‌کنند که خصوصا برای نسل جوان خیلی مهم است که دریابند مسیر موفقیت از شکستها می‌گذرد و این طور نبوده که تولیدکنندگان موفق همیشه موفق بوده‌اند.

دکتر آزادی در ادامه در خصوص وضعیت اشتغال و صادرات صنعت گل و گیاهان زینتی ایران گفت: در حال حاضر بیش از 10 هزار تولیدکننده گل و گیاهان زینتی در ایران فعالیت دارند که حدود 3500 هکتار تولید در فضای باز و دو هزار و 200 هکتار تحت شرایط کنترل‌شده انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برآورد علمی ما یک میلیارد دلار ظرفیت صادراتی است که فقط 5 درصد آن محقق شده است که یکی از دلایل آن شاید این است که تولید گل، علی رغم سوددهی، اشتغالزایی بالا و امکان صادرات بالا هنوز یک مساله استراتژیک تلقی نمی‌شود. متاسفانه تنها مساله استراتژیک کشاورزی ما تامین غذاست، در حالی که با توجه به بحران آبی موجود باید بخشی از ظرفیت موجود را به حمایت از این قبیل محصولات صادراتی اختصاص دهیم.

رییس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر صادرات پایین، سرانه مصرف گل در کشور هم بسیار پایین است که علت عمده آن بالا بودن قیمت گل به دلیل وجود دلالان و واسطه‌هاست که بیشتر سود این بازار به جیب آنها می‌رود.

بر اساس اعلام انجمن گل و گیاهان زینتی ایران، وی در پایان با اشاره به نقش منحصر به فرد گل در تامین آرامش و سلامت روانی مردم اشاره کرد و گفت: توسعه فناوری‌های جدید و اصلاح سیستم بازاریابی و توزیع گل از اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و دسترسی ارزان‌تر مردم به گل موثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha