• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97072212118
  • خبرنگار : 71496

القدس العربی: عربستان در جهت اعتراف ضمنی به قتل خاشقجی گام برمی‌دارد

القدس العربی: عربستان در جهت اعتراف ضمنی به قتل خاشقجی گام برمی‌دارد

عربستان پس از آنکه به نسخه‌ای از عملیات ترور جمال خاشقجی در کنسولگری‌اش در استانبول دست یافت، در جهت اعتراف ضمنی به دست داشتن در این پرونده حرکت کرده و اینگونه جلوه خواهد داد که مقامات امنیتی از سر اشتباه مرتکب قتل او شده‌اند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در گزارشی نوشت، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف عربستانی دوم اکتبر جاری هدف تروری شنیع قرار گرفت، ریاض در ابتدا هرگونه ارتباط با این پرونده را تکذیب کرد اما اندک اندک در برابر دلایل و مدارک مستحکم و تهدیدات بین‌المللی عقب‌نشینی کرده و نیز برای آماده کردن اوضاع جهت اعتراف به دست داشتن در این جرم بدون تحمیل مسؤولیت آن به رهبران این کشور حرکت می‌کند. ریاض به شدت تلاش می‌کند این بحران را مهار کند تا به دادگاه‌های بین‌المللی کشیده نشود زیرا احتمال پیگیری و تحت تعقیب قرار گرفتن شاهزادگان این کشور را در پی دارد.

در همین راستا یک منبع آگاه اعلام کرد: آنکارا در برابر وقت‌کشی‌های عربستان برای دادن مجوزی به این کشور جهت بازرسی کنسولگری این کشور در استانبول، صدا و تصویر ضبط شده‌ای از این ترور را برای تیم عربستانی به ریاست شاهزاده خالد فیصل، مشاور ملک سلمان که به ترکیه‌ رفته، ارسال کرد تا آنها دیگر آن را تکذیب نکنند.

این همان ویدیویی است که واشنگتن پست درباره آن صحبت کرده بود و با ساعت اپلی که لحظه قتل خاشقجی در دستش بود، ضبط شده بود.

این منبع افزود: رهبران عربستان در ابتدا به دنبال این بودند که این رسوایی جهانی را مهار کرده و مسؤولان امنیتی این کشور را عامل این اتفاق نشان دهند و این گونه جلوه دهند که آنها به جای اینکه خاشقجی را راضی به بازگشت به کشورش کنند، کار را به درگیری کشاندند و این درگیری منجر به قتل خاشقجی شد،‌ آنها در برابر این اتفاق سعی کردند هرگونه رد پایی از خود را از بین برده و خود را بی‌گناه جلوه دهند.

در ادامه عربستان به مسؤولیت محدود خود در این جنایت به حکم وابستگی نیروهای امنیتی یاد شده به دستگاه‌های این کشور اعتراف خواهد کرد و در راستای دستیابی به راه‌حلی قانونی برای این جنایت جهت راضی کردن خانواده‌ خاشقجی به پذیرش دیه و یا محاکمه کسانی که در این قتل دست داشتند، مبادرت خواهد کرد. این افراد هرگونه مسؤولیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این قتل را تکذیب کرده و برای نجات کشورشان از تبعات این جنایت اعلام خواهند کرد که شخصا مسؤول این ترور هستند.

ریاض ابتدا حضور خاشقجی در کنسولگری را تکذیب و تاکید کرد که او از ساختمان خارج شده است اما اکنون عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور عربستان می‌گوید که هیچ گونه دستوری برای کشتن خاشقجی صادر نشده است.

رهبران عربستان گمان می‌کنند که این سناریو می‌تواند به صورت موقت از این فشارها بکاهد و این کشور و شاهزادگان آن از جمله بن سلمان را از هر گونه محاکمه‌ای در آینده دور سازد. با وجود اجرای این سناریو، رهبران عربستان متوجه شده‌اند که قربانی کردن بن سلمان تنها راه برای کاهش فشارها از این کشور است.

از سوی دیگر، خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داد، با وجود اینکه روز شنبه تعطیل بوده و کنسولگری عربستان مراجعه‌ کننده‌ای را نمی‌پذیرفته اما شش نفر با دو دستگاه خودروی پلاک شهری وارد ساختمان کنسولگری شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha