• دوشنبه / ۲۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97072312980
  • خبرنگار : 71592

ولیعهد امارات از ترس واکنش‌های ناشی از پرونده خاشقجی سفر به فرانسه را لغو کرد

ولیعهد امارات از ترس واکنش‌های ناشی از پرونده خاشقجی سفر به فرانسه را لغو کرد

ولیعهد امارات از ترس اینکه ناپدید شدن روزنامه نگار و منتقد عربستانی پیامدهایی بر امارات، همپیمان اصلی ریاض خواهد داشت، سفرش را به فرانسه لغو کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات با یک بهانه سفر از پیش برنامه‌ریزی شده خود را به پاریس لغو کرد، این بهانه بیشتر از هر عامل دیگری به تحولات مربوط به ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد عربستانی مرتبط است چرا که امارات بعد از عربستان دومین کشوری است که بیشترین تاثیر منفی را از این پرونده متحمل می‌شود.

رهبران عرب عادت ندارند سفر به پایتخت‌های بزرگ مانند واشنگتن، پاریس، لندن و برلین را از دست بدهند زیرا این سفرها برایشان فرصتی برای بررسی نفوذ سیاسی و مالی در معاملات و عرض اندام در برابر ملت‌های خود به عنوان دولت‌مردیمقتدر است که کشورهای بزرگ خواستار دوستی با او هستند.

لغو سفر بن زاید به پاریس یک اتفاق ناخوشایند برای کسی است که دوستدار دیده شدن و ظاهر شدن به عنوان یکی از رهبران عرب مخاطب غرب به ویژه پس از انقلاب‌های بهار عربی است، رهبرانی که تلاش می‌کنند اموال خود را برای اجرای تصمیمات غرب در دنیای اسلام مانند شمال قاره آفریقا، ساحل آفریقا و شرق این قاره به کار گیرند.

بررسی اطلاعات مربوط به روابط بین‌الملل و نقش امارات در آنها نشان می‌دهد دلیل لغو سفر بن زاید تلاش برای اجتناب از بازخوردها و پیامدهای جانبی ناشی از پرونده خاشقجی است که باور بر این است کار عربستان و به طور ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور باشد.

ولیعهد ابوظبی شریک اصلی بن سلمان در برنامه‌های مختلفی محسوب می شود که در منطقه جریان دارد، از جمله این برنامه‌ها در تنگنا قرار دادن فعالان جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران در خارج از مرزها و در جنگ یمن است.

از انتقادهای مهمی که پس از پرونده خاشقجی علیه عربستان مطرح شده مشارکت آن در جنگ یمن و خسارت‌های بشری و جنایت‌ علیه کودکان بی‌گناه است و این همان اتهاماتی است که علیه امارات و ولیعهدش نیز وارد است.

بن زاید به خوبی آگاه است که در صورت سفر به فرانسه زیر گیوتین رسانه و حقوق‌دانان قرار خواهد گرفت، زیرا آنها این کشور را یار غار عربستان و منشا بسیاری از مشکلات در نقض حقوق بشر و شعله‌ور شدن درگیری‌های منطقه‌ای می‌دانند و همچنان اظهارنظرها درباره اینکه امارات شاهزاده‌ها و فعالان حقوق‌بشری سعودی را به این کشور تحویل می‌دهد.

از این رو، ولیعهد ابوظبی ترجیح می‌دهد از نظرها دور بماند زیرا او شریک بن سلمان در خوشی‌ها و برنامه‌ریزی‌هاست اما سختی‌ها را با او تقسیم نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha