• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97072514089
  • خبرنگار : 71415

دفاع سشنز از آزادی رسانه در واکنش به قتل خاشقجی

دفاع سشنز از آزادی رسانه در واکنش به قتل خاشقجی

جف سشنز دادستان کل آمریکا در اظهارنظرهایی در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، از آزادی رسانه‌ها دفاع کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه هیل، جف سشنز، دادستان کل آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: در صورتی که خبرنگاران اجازه پوشش دادن مسائل بین‌المللی را پیدا نکنند، جهان تضعیف خواهد شد.

سشنز اظهار کرد: اگر روزنامه‌نگاران نتوانند به هر جایی رفته و سفر کنند و با صداقت درباره شرایط در کشورهای مختلف گزارش دهند، کل جهان تضعیف خواهد شد.

او ادامه داد: همین طور است اگر که مردم در کشور خودشان نتوانند درباره فساد یا جرم و جنایت یا سوء رفتار و تخلف در کشورهایشان گزارش دهند.

سشنز تصریح کرد: من فکر می‌کنم این موضوع حتی مایه تفکیک کشورها از یک جامعه متمدن می‌شود.

سشنز این اظهارات را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ناپدید شدن خاشقجی مطرح کرده هر چند که به نظر می‌رسد که او به صورت کلی به صنف خبرنگاران اشاره داشته است. از جمله خبرنگارانی که به دلیل پوشش اخبار کارتل‌های مواد مخدری مکزیک کشته می‌شوند.

بر اساس اعلام گروه گزارشگران بدون مرز، مکزیک دومین کشور مرگبار جهان برای خبرنگاران است. از سال ۱۹۹۲ تاکنون دست کم ۴۷ خبرنگار در مکزیک کشته شده‌اند.

جمال خاشقجی از تاریخ دوم اکتبر و بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در ترکیه ناپدید شده و هرگز دیده نشده است. مقام‌های ترکیه، عربستان را به قتل این خبرنگار که شهروند آمریکا نیز بود، متهم کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تاکید داشته که رهبران عربستان از جمله ولیعهد و پادشاه این کشور دست داشتن در یک چنین قتل ادعایی را رد می‌کند. با این حال مقام‌های عربستانی ابتدا این ادعا را رد کردند اما اکنون گزارش شده که در حال بررسی اعلام قتل خاشقجی در یک بازجویی به انحراف رفته هستند.

سشنز درباره ناپدید شدن خاشقجی گفت: این مسئله در دست ارزیابی‌های جدی قرار دارد. من احساس قدرتمندی درباره آن دارم و رئیس جمهور نیز احساس قدرتمندی درباره آن دارد. ما در وزارت دادگستری آمریکا هر آنچه که بتوانیم انجام خواهیم داد و فکر می‌کنم که شاید باید توجه جدیدی به این مسئله معطوف شود.

سشنز همچنین در این کفرانس خبری درباره روابط پرمناقشه‌اش با ترامپ نیز صحبت کرد. ترامپ قبلا سشنز را به خاطر تصمیمش برای کنار کشیدن از تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه فدرال پرونده ارتباط روسیه با کمپین انتخاباتی ترامپ، سرزنش کرده بود.

سشنز درباره این مناقشه گفت: رئیس جمهور چیزی را که در ذهن دارد، به زبان می‌آورد. او در آن زمان نظری را که در ذهن داشته، گفته است. او از این کنار کشیدن من و مسائل دیگر ناراضی بوده و ما بسیار خرسند و مفتخر هستیم که مسئولیت اجرای دستورکار او در وزارت دادگستری را به دست بیاوریم. یکی از قسمت‌های این دستور کار این نوع پرونده‌هاست.

سشنز از پاسخ به سوالی درباره اینکه ترامپ آیا از او درخواست استعفا کرده، خودداری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha