• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97072514267
  • خبرنگار : 71402

همه‌چیز درباره انتخابات پارلمانی افغانستان

همه‌چیز درباره انتخابات پارلمانی افغانستان

انتخابات پارلمانی افغانستان شنبه آتی، بیست و هشت مهر ماه (۲۰ اکتبر) برگزار خواهد شد. پارلمان کنونی افغانستان در سال ۲۰۱۰ انتخاب شده بود و دوره کاری آن در ۲۲ ژوئن ۲۰۱۵ به اتمام رسید اما به علت ناامنی و ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی، انتخابات به تعویق افتاد و ریاست جمهوری افغانستان مدت کار شورای ملی را تا زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی تمدید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، برای به دست آوردن ۲۵۰ کرسی در مجلس نمایندگان افغانستان بیش از ۲۵۰۰ کاندیدا رقابت می‌کنند که ۴۰۱ تن از آنان زن هستند. سهم زنان در "ولسی جرگه" (پارلمان) ۶۸ کرسی یا به عبارتی ۲۷ درصد است. ۱۰ کرسی برای کوچی‌ها (عشایر) در نظر گرفته شده است، یک کرسی هم برای هندوها و سیک‌های افغانستان. بیشتر کاندیداها به عنوان نامزدهای مستقل ثبت‌نام کرده‌اند اما اکثر آنها به صورت غیر مستقیم به احزاب سیاسی وابسته هستند.

کارزار انتخاباتی در ۲۸ سپتامبر آغاز شد و تبلیغات نامزدهای انتخاباتی باید ۴۸ ساعت پیش از آغاز رای‌گیری متوقف شود. فرد رای‌دهنده هم باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشد، شهروند افغانستان و ساکن این کشور باشد و مهمتر از همه اینکه برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده باشد.

قرار است در ۲۸ مهر انتخابات پارلمانی افغانستان با سه سال تاخیر برگزار ‌شود. شش ماه بعد از آن، رای‌دهندگان به پای صندوق رای خواهند رفت تا رئیس‌جمهوری جدید افغانستان را انتخاب کنند.

اگر اوضاع در افغانستان پیچیده شود و زمینه برگزاری انتخابات در برخی نقاط فراهم نشود، برگزاری انتخابات در فصل سرما ممکن است سخت‌تر شود؛ به ویژه در ولایت‌های دوردست و کوهستانی مانند بامیان، دایکندی و بدخشان که دسترسی به آنها در این فصل بسیار دشوار می‌شود.

نظام انتخاباتی افغانستان

انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در افغانستان به صورت مستقیم، عمومی و با رای سری صورت می‌گیرد. برای انتخاب نمایندگان پارلمان و رئیس‌جمهوری به ترتیب از نظام انتخاباتی تک‌رأی غیرقابل انتقال و سیستم انتخاباتی دو مرحله‌ای به کار گرفته می‌شود.

شورای ملی افغانستان (پارلمان)

شورای ملی افغاستان از دو مجلس، مجلس نمایندگان و مجلس سنا تشکیل شده‌ است. مجلس سنا بیشتر یک نهاد مشورتی و نظارتی است که ۱۰۲ عضو دارد، یک ثلث آن از میان اعضای شوراهای ولایتی، ثلث دوم از میان اعضای شوراهای شهرستان‌های ولایات به طور غیرمستقیم انتخاب و ثلث سوم آن توسط رئیس‌جمهوری افغانستان منتصب می‌شوند.

۵۰ درصد از اعضای انتصابی را باید زنان تشکیل دهند. چون انتخابات شوراهای شهرستانی تاکنون برگزار نشده است، به منظور تأمین توازن میان اعضای انتخابی و انتصابی سنا، هر شورای ولایتی دو نماینده به مجلس سنا معرفی می‌کند.

تعیین نمایندگان پارلمان

پارلمان افغانستان ۲۵۰ نماینده دارد و مدت نمایندگی آنها پنج سال است. نمایندگان پارلمان از طریق نظام انتخاباتی تک‌رأی غیرقابل انتقال به پارلمان راه می‌یابند. قاعده این نظام طوری است که پس از آن که آرا به صندوق انداخته شد و شمارش آنها صورت گرفت، آن کاندیداهای که در حوزه انتخابی خود بیشترین آرا را کسب کرده باشند، پیروز انتخابات معرفی می‌شوند.

این نظام انتخاباتی نامزدمحور است یعنی رأی‌دهندگان به نامزدان رای می‌دهند نه به احزاب و در آن هر رأی دهنده حق دادن یک رأی را دارد. آرای رای‌دهندگان به دیگر کاندیداها یا احزاب سیاسی قابل انتقال نیست. وسعت حوزه‌های انتخابی بیش از یک است، به این معنا که از هر حوزه انتخابی بیش از یک نماینده انتخاب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha