• پنجشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 97072614657
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه:

از دست دادن فرهنگ طوائف و قبایل استان‌های عشایری را دچار بی هویتی می کند

از دست دادن فرهنگ طوائف و قبایل استان‌های عشایری را دچار بی هویتی می کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: از دست دادن فرهنگ طوائف و قبایل بزرگترین آسیبی است که استان‌های عشایری ما را به خطر می اندازد و آنان را دچار بی هویتی می کند.

به گزارش ایسنا، محمد باقر الفت در نشست با معتمدان و ریش سفیدان افزود: بررسی سوابق در محاکم دادگستری نشان می‌دهد امنیت محقق نمی‌شود مگر اینکه از ظرفیت بزرگان استفاده و اعتبار و حرمت بزرگان و ریش سفیدان را در جامعه حفظ کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: ما از اعتبار بزرگان برای امنیت فرهنگی سیاسی اجتماعی و اقتصادی به نحو شایسته استفاده می‌کنیم و اگر قرار است با قاچاق مقابله شود بهترین سرپل معتمدان هستند .

وی خاطرنشان کرد: قوه قضاییه حداقل از ۱۰ سال گذشته با اتخاذ سیاست‌های اجتماعی سعی کرده است تا رویکرد اجتماعی را سرفصل اقدامات خود قرار دهد و با ارتقای سرمایه‌های اجتماعی فعالیت خود را به طور مشارکتی در عرصه های مختلف قضایی و شبه قضایی اعمال کند .

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی متکی و مستحکم به بنیان‌ها و حمایت‌های مردمی است، افزود: مهمترین نقطه اتکای نظام حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران استفاده از ظرفیت های مردمی به عنوان مهمترین خصیصه نظام دینی مردم سالار است .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ادامه داد: حاکمیت در اتخاذ سیاست های اجتماعی به طور جدی عدالت ترمیمی را جایگزین عدالت تکفیری کرده است به این معنا که از حقوق بزه دیده و بزهکار با اعتماد عمومی به معتمدان و ریش سفیدان قبایل و طوائف حمایت کنیم .

وی خاطر نشان کرد: بررسی سوابق در دادگستری و مراجع امنیتی نشان می‌دهد که برقراری امنیت در مناطقی که فرهنگ عشیره ای و قبیله ای حاکم است، محقق نمی شود مگر آنکه از ظرفیت سران و ریش سفیدان به نحو مطلوب استفاده کنیم .

الفت با بیان اینکه هدایت گران واقعی عشایر و قبایل بزرگان عالم و فهیم آنان هستند، ادامه داد: حفظ آداب، رسوم و سنن در قبایل و عشایر یکی از وظایف حکومت و سران و بزرگان است چرا که این آموزه ها می تواند جامعه را از حربه های دشمن حفظ کند .

الفت افزود: اگر قرار باشد با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و سوخت مقابله شود به طور قطع بهترین و مهمترین عامل جلوگیری از این موارد معتمدان هستند؛ چرا که اختیار حقیقی و بنیادی مردم در مناطق قبیله نشین در دست سران و ریش سفیدان آنهاست .

وی خاطر نشان کرد: وظیفه و کارآیی معتمدان تنها به این نیست که اختلافات طایفه‌ای را حل و فصل کنند بلکه وقتی قبیله‌ای بیشترین افراد تاثیرگذار در جامعه را پرورش داده باشد می توان به مفید بودن بزرگ این قبیله پی برد .

الفت تصریح کرد: ما از بزرگان و ریش سفیدان قبایل درخواست می کنیم تا با حضور در مراجع قضایی ما مشکلات جامعه را با ما در میان بگذارند .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha