• شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97072815319
  • خبرنگار : 71402

تقلای بولتون برای خاتمه دادن به پیمان کنترل تسلیحاتی آمریکا - روسیه

تقلای بولتون برای خاتمه دادن به پیمان کنترل تسلیحاتی آمریکا - روسیه

به گفته منابع مطلع، مشاور امنیت ملی آمریکا به‌رغم مقاومت‌هایی درون دولت ترامپ و برخی از متحدان آمریکا خواستار خروج کشورش از معاهده کنترل تسلیحاتی دوران جنگ سرد با روسیه است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توصیه‌ نامه‌ای خواستار خروج از معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد ۱۹۸۷ شده است. به گفته آمریکا، روسیه این توافق را با ساخت موشک‌های کروز جدید نقض کرده است.

خروج از این پیمان که شکافی در سیاست کنترل تسلیحاتی آمریکا به وجود می‌آورد، هنوز مورد توافق کابینه قرار نگرفته است و با مخالفت‌هایی در وزارت خارجه و پنتاگون مواجه است. دوشنبه در کاخ سفید نشستی برای بررسی پیشنهاد خروج تشکیل می‌شود.  

این پیمان تسلیحاتی همچنین در سال آتی با ضرب‌الاجل کنگره آمریکا هم روبروست. براساس متمم لایحه بودجه ۲۰۱۹ رئیس‌جمهوری آمریکا باید تا ۱۵ ژانویه سنا را مطلع کند که آیا روسیه این توافق را نقض کرده است یا خیر و آیا این پیمان هنوز هم برای آمریکا الزام‌آور است یا خیر.

مقام‌های سابق آمریکا می‌گویند بولتون در مذاکرات تمدید معاهده "استارت جدید" ۲۰۱۰ با روسیه که استقرار کلاهک‌های استراتژیک جدید و سیستم‌های آنها را محدود می‌کند، مانع‌تراشی می‌کند. این معاهده سال ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و مسکو برای تمدید آن آماده است اما مشاور امنیت ملی آمریکا با از سرگیری یک گفت‌وگوی استراتژیک درباره آینده کنترل تسلیحات میان دو کشور مخالف است.

آمریکا اخیار درباره این پیشنهاد با متحدان اروپایی خود رایزنی کرده است که واکنش‌هایی را در پی داشت. این طرح هشداری برای مقام‌های انگلیسی بود که به این پیمان به چشم محور کنترل تسلیحاتی می‌نگریستند. این پیمان پایان یک بن‌بست هسته‌ای خطرناک در دهه ۸۰ میلادی بود که همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آنها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برد. این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد. در مه ۱۹۹۱ ، ۲۶۹۲ موشک نابود شدند. به دنبال آن ۱۰ سال از سایت‌های هسته‌ای بازرسی به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha