• شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 97072815486
  • خبرنگار : 71191

این تجربه، بناهای تاریخی را می‌تواند نجات دهد

این تجربه، بناهای تاریخی را می‌تواند نجات دهد

معاون میراث فرهنگی کشور معتقد است: تجربیات معماری سازه‌های قدیم برای حفاظت سازه‌های معماریِ امروز در مقابل تهدیدهایی مانند سیل و زلزله کارگشاست، چون این تهدیدها هنوز بافت‌های تاریخی کشور را تهدید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، با آغاز به کار نخستین کارگاه آموزشی بین‌المللی مرمت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی که با گروه خارجی «ایسکارسا» - استادان و صاحب‌نظران کمیته علمی بررسی،تحقیق و مرمت سازه‌های تاریخی بین‌المللی- از شنبه ۲۸ تا دوشنبه  ۳۰ مهر در سالن وزارت اقتصاد و دارایی در حال برگزاری است، جدیدترین اصول حفاظت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی بررسی می‌شود.

محمدحسن طالبیان - معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری - در آیین افتتاح این کارگاه بین‌المللی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین موضوعات در این کارگاه گفت‌وگوهایی است که بین استادان و علاقه‌مندان به حوزه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی اتفاق می‌افتد، افزود: موضوع مهم و با اهمیت میراث فرهنگی، "حفاظت" است، حفاظت از تاریخ و حفاظت از مواریث فرهنگی، بنابر این همه باید در این موضوع مشارکت داشته باشند و خوشبختانه برای برگزاری این کارگاه مهم بین المللی شاهد حمایت و همکاری بخش های مختلف سازمان میراث فرهنگی بوده‌ایم.

او در ادامه با اشاره به خصوصیات معماری ایران گفت: انواع مختلف معماری را در ایران شاهدیم و شاهکارهایی را در این خصوص از ایرانی‌ها سراغ داریم و در طول تاریخ شاهد خلق معماری‌های شگفت‌انگیز از سوی ایرانیان هستیم که به عنوان مثال می‌توان به خلق گنبد اشاره کرد، بعد از آن نیز شاهد خلق انواع سازه‌های معماری از سوی ایران بودیم، بدون ایران نمی‌توان این موضوع را در دنیا پیگیری و جست‌وجو کرد.

وی با بیان این‌که در کنار انواع سازه‌ها شاهد بافت‌ها و بناهای تاریخی بی‌شماری در ایران هستیم که همه این‌ها شاهکار هستند، افزود: در ایران هزاران تجربه از این اقدامات وجود دارد که توسط معماران و مهندسان جدید به این موضوع کمتر توجه شده، در حالی که این موضوع و شاهکارهای ایرانی می‌توانند رمزگشایی شوند.

او ادامه داد: باید بدانیم که فرایندی که در گذشته انجام شده و معماری‌هایی که در گذشته صورت گرفته به چه صورت بوده، باید آن‌ها رمزگشایی شوند، چون در کنار ظرفیت‌های موجود در کشور، تهدیداتی مانند سیل و زلزله نیز وجود دارد که بافت‌های تاریخی ما را تهدید می‌کند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: خوشبختانه اکنون نهضتی آغاز شده تا حفاظت به شکل بهتری ایجاد شود، نسبت به دهه‌های گذشته موضوع حفاظت به شکل بهتری دنبال می‌شود، اما با توجه به تعداد بافت‌ها و بناهای تاریخی و آثار فرهنگی تاریخی که در کشور وجود دارد، موضوع حفاظت از آثار تاریخی باید با قوت و جدیت بیشتری دنبال شود.

او در ادامه به مختصات سازه‌های تاریخی اشاره کرد و گفت: در سازه‌های تاریخی و معماری بناهای فرهنگی تاریخی شاهد این هستیم که موضوعات ایمنی و حفاظت به خوبی رعایت شده است، به عنوان مثال در تخت‌جمشید سازه‌ها به گونه‌ای احداث شده که در مقابل زمین لرزه مقاوم است، ما باید از این نوع معماری درس بگیریم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌هایی در این زمینه در دهه‌های گذشته، افزود: در آن‌ها با استفاده از نظرات و تجربیات استادان با تجربه به این نتیجه رسیدیم که بهترین روش برای حفاظت و نگهداری از آثار فرهنگی تاریخی استفاده از مصالح بومی است، مصالحی که در دسترس افراد باشد و بتوانند به راحتی آن را تهیه کنند.

طالبیان با تاکید بر این‌که خوشبختانه در حوزه مقاوم سازی، نمونه‌های خوبی را در ایران داریم که رمز گشایی آن‌ها و استفاده از تجربه‌ی قدیمی‌ها می‌تواند به حفاظت هرچه بهتر از آثار فرهنگی تاریخی کمک کند، ادامه داد: حفاظت یک امر مقدس است، چون حفاظت از فرهنگ و تاریخ و تمدن است.

گرون آرون - رئیس ایسکارسا - نیز در این آئین افتتاحیه گفت: ایسکارسا یک نهاد زیر نظر ایکوموس است که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۶ شروع کرده و در این نهاد مهندسان و معماران از کشورهای مختلف حضور دارند که به موضوع حفاظت از ابنیه تاریخی و سازه‌های تاریخی می‌پردازند. این کمیته در هر سال دوبار تشکیل جلسه می‌دهد.

او افزود: کمک به دانش حفظ میراث فرهنگی، ارائه توصیه ها به اهداف این موضوع، ترویج دانش مرتبط با اصول حفاظت، مشارکت در سازمان‌دهی برنامه های آموزشی و نیز گسترش همکاری‌ها با سایر کمیته‌های ایکوموس از مهمترین اهداف ایسکارسا است.

وی ابراز امیدواری کرد تا بتواند با میراث فرهنگی ایران همکاری شایسته‌ای را انجام دهند.

در نخستین کارگاه آموزشی بین المللی مرمت و استحکام بخشی بناهای تاریخی ۲۸ تا ۳۰ مهر در تالار مدرسوزارت  اقتصاد و دارایی در کنار کاخ گلستان برگزار می‌شود، ۱۰ کارگاه تخصصی با حضور استادان بین المللی برگزار می شود و در پایان روز سوم، شرکت کنندگان با مرمت نمونه هایی از جمله مدرسه سپهسالار، مسجد ده نو در میبد و منار بسطام آشنا خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha