• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97072916141
  • خبرنگار : 71381

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۹ مهر ماه

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۹ مهر ماه

تشریح مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی از سوی رییس مجلس، ماموریت لاریجانی به عارف برای حل مشکل اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد، قرائت نامه معرفی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس، گلایه ها و انتقادها از دولت در معرفی وزرا، موافقت مجلس با کلیات طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت زندان‌ها و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) بیست و نهم مهر ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به‌ گزارش ‌ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، بررسی طرح یک فوریتی اصلاح قانون بودجه و ... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنیی به تشریح آخرین تصمیمات جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا پرداخت.

ادامه به دو نفر از نمایندگان مجلس خواستار ورود مجلس به مشکلات به وجود آمده بین وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد شدند و لاریجانی نیز از عارف خواست تا هر چه سریعتر مسئله به وجود آمده را در کمیسیون آموزش و تحقیقات رسیدگی کند.

در همین راستا یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی مشکلات دانشجویان پذیرفته‌ نشده دانشگاه آزاد در کمیسیون آموزش و با حضور مسئولین وزارت علوم و بهداشت خبر داد.

در تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی نیز بر بررسی علت انصراف اجباری هزاران دانشجوی پذیرفته‌شده در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد تاکید شد.

با استعفای محمد شریعتمداری از وزارت صمت و عباس آخوندی از وزارت راه و شهرسازی رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای به هیات رییسه مجلس چهار گزینه پیشنهادی خود برای تصدی چهار وزارتخانه اقتصاد، کار، صنعت و راه را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

بر این اساس آقایان محمد اسلامی، فرهاد دژپسند، محمد شریعتمداری و رضا رحمانی به ترتیب به عنوان گزینه های  پیشنهادی برای وزارت راه، اقتصاد، کار و صنعت به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.

در همین رابطه محمدرضا تابش با اشاره به گلایه‌مندی فراکسیون امید از دولت به دلیل عدم مشورت در معرفی وزرا، گفت که موضع فراکسیون امید درباره ترمیم کابینه بعد از تشکیل جلسه شورای مرکزی و مجمع عمومی اعلام خواهد شد.

مهرداد لاهوتی هم با اعلام انتقاد فراکسیون مستقلین از عدم رایزنی دولت با مجلس درباره معرفی وزرا، اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز فراکسیون در خصوص کابینه و معرفی وزرا بود و اعضا خیلی نسبت به این امر معترض بودند و عنوان کردند بهتر بود پیش از معرفی گزینه‌های پیشنهادی دولت، مشورت و رایزنی اولیه با فراکسیون‌ها صورت می‌گرفت در حالی که با هیچ فراکسیونی رایزنی نشده است.

در ادامه سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به بررسی کارنامه وزرای معرفی شده در جلسه صبح امروز این فراکسیون گفت: فراکسیون ولایی در این جلسه به بررسی اولیه وضعیت وزرای معرفی شده پرداخت که در جلسات بعدی نظر خود را اعلام خواهد کرد.

همچنین معاون پارلمانی رییس جمهور با بیان این که رییس جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کند، گفت که امیدواریم در طول یک هفته‌ آینده گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی بین وزرا با نمایندگان انجام شده و در نهایت شاهد رای بالای نمایندگان به آنها باشیم.

اسدالله عباسی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز از نامه تعدادی از نمایندگان به رئیس مجلس برای برگزاری جلسه رای اعتماد به چهار وزیر پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری (2 آبان) خبر داد.

ناطقین امروز مجلس

عابدی: عمده رفتارهای هجومی خرید طلا و کالا ناشی از عدم اعتماد مردم است

پورمختار: اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی در راس امور دولت قرار گیرد

انتقاد یک نماینده از دانشگاه آزاد

جلیلی: تمام احزاب و جناح‌ها برای پیروزی در جنگ اقتصادی تلاش کنند

نطق پارسایی درباره نام‌گذاری روز کوروش

***

حسن کامران در جلسه علنی مجلس در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو در خصوص علت جاری نشدن حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده‌رود و به غارت رفتن حق‌آبه این کشاورزان با تاکید بر این‌که حق‌آبه حق‌الناس است گفت که دولت نمی‌تواند حق‌آبه را بفروشد و آب شرب را نباید به بخش صنعت اختصاص داد.

در پاسخ رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به تلاش وزارت نیرو برای حل مشکل حقابه‌ها در سطح ملی گفت: مسئله حقابه‌ها مسئله‌ای است که در سطح کشور مطرح است. چند ده میلیون جمعیت در چند صد شهر در مسئله سهم‌آبه‌ها و حقابه‌ها سهیم هستند که باید تصمیمات دقیقی در این باره اتخاذ شود.

در ادامه نمایندگان پس از استماع سوال نماینده اصفهان و توضیحات وزیر نیرو با ۱۱۴ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۲۸ نماینده حاضر پاسخ وزیر را قانع کننده ندانستند.

مدر ادامه کار مجلس، طرح یک فوریتیاصلاح قانون برنامه و بودجه با درخواست جمعی از نمایندگان مجلس ۶ ماه مسکوت ماند. این طرح بستر اجرایی شدن بودجه عملیاتی را به وجود می‌آورد.

امروز همچنین  مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها موافقت کرد و نمایندگان ناظران مجلس در شورای عالی استاندارد، بیمه و صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران را انتخاب کردند.

در ادامه چند سوال از وزرای کشاورزی و نفت در مجلس نیز اعلام وصول شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha