• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97073016730
  • خبرنگار : 71544

نمایشگاه نقاشی «فرا فرش» برگزار می‌شود

بازخوانی قصه‌ها و افسانه‌های فرش دستباف

بازخوانی قصه‌ها و افسانه‌های فرش دستباف

نمایشگاه آثار نقاشی مریم طاهری با نام «فرا فرش» در گالری «تم» برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مریم طاهری استاد دانشگاه، طراح فرش دستباف و پارچه این مجموعه نقاشی را با تکیه بر عناصر اصلی فرش نظیر موتیف‌ها، اسلیمی‌ها، رنگ و فرم پدید آورده است.

نمایشگاه آثار او با نام «فرافرش» از ۴ الی ۱۴ آبان در گالری «تم» برگزار می‌شود. همچنین در ادامه این نمایشگاه یک پرفورمنس با موضوع فرش های ایرانی فروید برگزار خواهد شد. کیوریتوری نمایشگاه و کارگردانی پرفورمنس بر عهده مهدیار پیرزاده است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم مهدیار پیرزاده آمده است:

«عقل پادشاه پادشاه انسان نیست؛ رفتار و گفتار بشر سرچشمه ی مهم تری دارد و آن "ناخودآگاه" است. بنا بر نظریه فروید روان‌کاو سرشناس، شخصیت انسان از سه عنصر تشکیل شده است: نهاد، خود (ایگو، یا من) و فراخود (سوپرایگو، یا فرامن). این سه عنصر در تعامل با یکدیگر، رفتارهای پیچیده انسانی را به وجود می‌آورند.

مریم طاهری، نقاش، طراح فرش و استاد دانشگاه که تا کنون صدها طرح فرش دستباف را به زیور رنگ و بافت آراسته و زینت بخش خانه‌های مردم ایران و جهان کرده است، دغدغه‌ای بزرگ را سال‌ها با خود به دوش کشیده تا پایبندی به اصول فرش دستباف را فدای فرش‌های ماشینی نکرده باشد.  او قصد دارد با بازخوانی قصه‌ها و افسانه‌های دستبافت‌های هنر ایرانی، توجه همگان را به ضرورت حفظ "رویا" برای ساخت جهان جلب نماید.

آنچه پیش روی شماست اولین نمایشگاه رسمی مریم طاهری در مقام نقاش است که "ناخودآگاهش"، رنگ و نغمه و آوای فرشبافان ایران زمین را که حاصل حضور بیش از یک دهه از عمر وی در حوزه فرش دستباف ایرانی است، به نمایش می‌گذارد. مجموعه "فرافرش" ورای گره و تار و پود است و تلاش می‌کند تا زیبایی‌های پنهان و از دست داده گذشته خود را دوباره بر دیوار قاب گرفته و تماشا کنیم.»

نمایشگاه آثار نقاشی مریم طاهری با نام «فرا فرش» در گالری «تم» به آدرس خیابان کریم خان زند، نجات الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک ۱۰ برگزار خواهد شد. آیین گشایش نمایشگاه  ساعت ۱۷ الی۲۰ روز جمعه چهارم آبان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha