• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97080100287
  • خبرنگار : 71592

آسوشیتدپرس: پرونده خاشقجی احتمال دفن طرح "معامله قرن" را در پی دارد

آسوشیتدپرس: پرونده خاشقجی احتمال دفن طرح "معامله قرن" را در پی دارد

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، قتل روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی طرح‌های جاه‌طلبانه رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه از جمله طرح به اصطلاح صلح میان فلسطین و اسرائیل تهدید را می‌کند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی آورده است، مساله جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی که دوم اکتبر در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه به قتل رسید، پایانی برای طرح معامله قرن است که قرار بود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نقش اصلی را از طریق پوشش‌دهی دیپلماتیک طرف‌های درگیر ایفا کند.

طبق اعلام این خبرگزاری، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ممکن است از استراتژی منطقه‌ای خود در سایه سوالات بسیار درخصوص دست داشتن ولیعهد در قتل خاشقجی عقب بنشیند.

دان شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در اسرائیل تاکید کرد، مساله خاشقجی به طور چشم‌گیری طرح‌های ترامپ درباره معامله قرن را در صورتی که واقعیت داشته باشد، پیچیده کرده است.

وی گفت، حتی اگر ترامپ تصمیم داشته باشد که همکاری با عربستان را درباره معامله قرن ادامه دهد، بن سلمان در موقعیتی نیست که تابوشکنی کرده و فلسطینی‌ها را به دادن امتیازهایی که همه کشورهای عربی با آن مخالف هستند، قانع کند.

شاپیرو ادامه داد، به دنبال قتل خاشقجی دیگر بازیگران بین‌المللی این طرح از جمله کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص نقش اصلی بن سلمان در طرح معامله قرن نگران خواهند شد و احتمال ندارد که در آینده نزدیک با او دور یک میز بنشینند، شریک سعودی ترامپ در معامله قرن باید قابل پیش‌بینی و قابل اعتماد باشد.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است، ترامپ با عقب‌نشینی از راهکار تشکیل دو کشور، به سرمایه سعودی‌ها و شهرت منطقه‌ای آنها درباره معامله قرن تکیه کرد و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشدش با ولیعهد عربستان روابط شخصی دوستانه برقرار کرد و در سال جاری میلادی در یک سفر محرمانه برای بررسی موضوع وارد ریاض شد.

طبق این گزارش، برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل به ترامپ اجازه خواهد داد کار خود را درباره تشکیل ائتلاف "سعودی اسرائیلی" علیه ایران آغاز کند اما طرح معامله قرن حتی پیش از قتل خاشقجی هم به ویژه در سایه مخالفت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با هرگونه میانجی‌گری آمریکا در مساله فلسطین پس از به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقاد از دولت ریاض در پی تحریم قطر، جنگ یمن و بروز اختلافات دیپلماتیک با کانادا مشکلاتی داشت.

یک مسؤول آمریکایی آگاه از روند تدوین طرح معامله قرن گفت، تیمی ویژه‌ای که روی این طرح کار می‌کند همچنان برنامه سابق خود را پیش می‌گیرد و مساله خاشقجی هیچ تاثیری بر آن نخواهد گذاشت، این تیم از زمان اعتراف عربستان به قتل خاشقجی، این موضوع را پیگیری نکرده و قصد دارد طی روزهای آتی آن را بررسی کند.

وی افزود، زمان اعلام معامله قرن هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha