• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97080100299
  • خبرنگار : 71415

توکل کرمان: مرگ خاشقجی نباید بدون مجازات بماند/ عربستان می‌خواهد یمن را نابود کند

توکل کرمان: مرگ خاشقجی نباید بدون مجازات بماند/ عربستان می‌خواهد یمن را نابود کند

توکل کرمان، یمنی برنده جایزه صلح نوبل که از دوستان جمال خاشقجی خبرنگار کشته شده عربستانی بوده، گفت: درخصوص مرگ خاشقجی در صورتی که ولیعهد عربستان را مجبور به پاسخگویی کنیم، این امر باعث بروز تغییر در منطقه خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گاردین، خانم توکل کرمان، فعال حقوق بشری برنده جایزه صلح نوبل گفت: مرگ جمال خاشقجی خبرنگار منتقد عربستانی باید اکنون منجر به تشدید نظارت بر مداخله نظامی عربستان در یمن شود.

کرمان اظهار کرد: مرگ جمال خاشقجی نباید بدون مجازات باقی بماند. خون او باید منجر به پیگرد مسببان این جنایت که همان عاملان جنایت علیه میلیون‌ها نفر از مردم یمن هستند، یعنی عربستان سعودی، شود.

کرمان تصریح کرد: مرگ خاشقجی می‌تواند یک پنجره بزرگ برای تغییر باز کند اگر که ما برای مقابله با هر گونه معامله‌ای به منظور محافظت از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان فشار وارد کنیم. من معتقدم که اگر جنایتکاران پشت این جرم از عدالت فرار نکنند این منجر به یک تغییر بزرگ خواهد شد.

به گفته توکل کرمان خاشقجی به خاطر این کشته شد چون به دنبال آزادی بیان بود.

وی افزود: من معتقدم خون جمال در صورتی که بن سلمان را از بابت آن مجازات کنند، باعث ایجاد صلح در منطقه می‌شود.

توکل کرمان در سخنرانی در اجلاس موسوم به "یک جهان جوان" در شهر لاهه خواهان آن شد که یک کمیسیون بین‌المللی درباره مرگ خاشقجی تحقیق کند.

او گفت: این جنایت یک تهدید جدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی به وجود می‌آورد. کوتاهی در برخورد با آن به معنی این خواهد بود که صاحبنظران، سیاستمداران و خبرنگاران فعال در یک خطر بزرگ قرار گرفته‌اند و این افراد هر جایی که باشند، از دست دیکتاتورها ایمن نیستند و این دیکتاتورها مجازات‌ناپذیری خود را مثل یک چراغ سبز برای گرفتن انتقام از مخالفانشان، کشتن مردم‌شان و سرکوب کسانی که به آنها جواب منفی می‌دهند آن هم بدون هیچ گونه تبعاتی می‌دانند.

در اجلاس یک جهان جوان که اواسط اکتبر برگزار می‌شود، از عربستان خواسته شده فاش کند که چه اتفاقی برای الهزلول، یکی از رهبران کمپین برداشتن ممنوعیت حق رانندگی برای زنان در عربستان افتاده است.

کرمان اضافه کرد: همین تروریسم دولتی پشت قتل خاشقجی و حملات هوایی در یمن قرار دارد. عربستان می‌خواهد یمن را نابود کند. آنها از اینکه این کشور دموکراسی باشد، نگران بوده و عطش ثروت یمن را دارند. آنها می‌خواهند یمن یک کشور شکست خورده باشد.

توکل کرمان در عین حال از آمریکا و بریتانیا خواست فورا فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند.

کرمان همچنین تاکید کرد که نقش عربستان در کشته شدن خاشقجی باید به این منجر شود که رسانه‌های بین‌المللی توجه هر بیشتری به اتفاقات در یمن معطوف کنند.

او یمن را یک "سرزمین فراموش شده" خواند که تمرکز کافی بر وقوع نسل‌کشی در این کشور وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha