• جمعه / ۴ آبان ۱۳۹۷ / ۰۲:۱۸
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 97080401669
  • خبرنگار : 71467

افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۸ چقدر است؟

افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۸ چقدر است؟

گرچه هنوز درصد افزایش حقوق کارکنان برای لایحه بودجه سال آینده نهایی و اعلام نشده است، ولی احتمالا این درصد افزایش تا ۲۵ درصد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، اخیرا بخشنامه بودجه ۱۳۹۸ از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد. البته ضوابط و پیوست‌های آن که تعیین کننده سقف و چارچوب هزینه‌ها برای پیش‌بینی بودجه دستگاه‌های اجرایی است، فعلا منتشر نشده است.

دستگاه‌های‌ اجرایی در شرایطی موظف به برآورد بودجه خود در چند روز آینده و اعلام آن به سازمان برنامه و بودجه برای نهایی شدن لایحه هستند که تعیین میزان افزایش حقوق کارکنان یکی از مهمترین بخش‌های هزینه‌ای سازمان‌ها به شمار می‌رود. به هر حال بخش اصلی هزینه دستگاه‌ها و البته دولت را هزینه جاری و به عبارتی حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد که باید بر اساس مقداری که قرار است حقوق در سال بعد افزایش یابد، برآورد و پیش‌بینی شود.

تاکنون در رابطه با برنامه دولت برای درصد افزایش حقوق سال آینده چیزی به صورت رسمی اعلام نشده و بخشنامه بودجه نیز اطلاعاتی در این رابطه در بر نداشت. این در حالی است که اطلاعات دریافتی ایسنا نشان می‌دهد که با توجه به برآورد تورم بالای ۲۰ درصدی در سال آینده احتمالا درصد افزایش حقوق کارکنان نیز بالاتر از ۲۰ درصد بوده و حتی بحث افزایش حقوق تا ۲۵ درصد نیز مطرح است.

دولت برای سال جاری نیز در ابتدا در بخشنامه بودجه ۱۳۹۷ درصد افزایش حقوق را بین پنج تا ۱۰ درصد پیش‌بینی کرد، اما در ادامه و با ورود لایحه بودجه به مجلس، وضعیت تغییر کرد و قرار بر این شد که حقوق کارکنان افزایش پلکانی داشته باشد؛ به گونه‌ای که کارکنان با حقوق دریافتی پایین‌تر، از درصد بیشتری برخوردار شوند و به طور پلکانی برای حقوق‌های بالاتر درصد افزایش حقوق کمتر شود.

درصد افزایش حقوق کارکنان برای امسال حداکثر تا ۲۰ درصد مصوب شد و در دستور کار دولت قرار گرفت. این در حالی است که در مدت اخیر با توجه به نوسانات نرخ ارز و رشد تورم و به دنبال آن افزایش قیمت کالا و خدمات، بحث افزایش مجدد حقوق کارکنان به منظور جبران شرایط مطرح شد ولی در نهایت دولت ترجیح داد که این افزایش را لغو کرده و هر آنچه لازم است برای سال آینده انجام دهد.

روند افزایش حقوق کارکنان در سال‌های اخیر با توجه به تورم به این ترتیب افزایش یافته است: ۲۰ درصد در سال ۱۳۹۳، ۱۴ درصد در سال ۱۳۹۴، ۱۲ درصد در سال ۱۳۹۵، ۱۰ درصد در سال ۱۳۹۶ و ۱۰ درصد  در سال ۱۳۹۷.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۰۹:۰۱

والا حقوق ما که سال ۹۷ فقط ۸ درصد اضافه شد و ۲۰ درصدی درکار نبود، پس لطفا خبردروغ چاپ نکنید بعد هم این شبهه برای کارمندان هست که چرا موقع افزایش حقوقها تورم می‌رسه زیر ۱۰درصد ولی یک ماه بعد میره بالای ۲۰تا۳۰درصد؟

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۰۹:۴۴

زیر ۲۵درصد واقعا کمه

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۱۰:۳۲

اگه می خواهید اضافه کنید پلکانی نباشه و به همه 25 درصد اضافه بشه تا عدالت بر قرار بشه

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۱۲:۲۵

بزک نمیر بهار میاد

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۱ ۱۲:۵۶

سلام اگه قراربشه امسال هم پلکانی باشه قطعا ساکت نخواهیم ماند زندگی همه خرج داره و هرکس باید به اندازه تلاش و زحمتش مزد بگیره شب نخوابیها و تلاشها برای ارتقا هم نباید نادیده گرفته بشه سکوت هر مسلمان خیانت است به قران

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۱۲:۴۸

برای سال 97 هنوز اجرایی نشده است

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۱۵:۵۴

ضوابط و پیوست‌ها هم منتشر شده اند و از سایت سازمان برنامه و بودجه در دسترس هستند. به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش حقوق برای کارکنان دستگاهای دولتی در نظر گرفته شده.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۲۰:۱۲

زیر ۲۵ درصد نامردیست

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۴ ۲۰:۱۷

امسال که 5 درصد بود... اطلاع نداشتید...

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۵ ۱۰:۵۷

باسلام. آخه دروغ تا کی؟ من یک کارمند دولت هستم و به ماگفتن قراره 20درصد افزایش حقوق داشته باشیم. بعد از کلی پیگیری آخر هم فقط 10درصد اضافه شد. فقط 10درصد اون هم با این همه تورم. واقعا متاسفم هم برای خودم هم برای اون دروغگوهایی که فقط خودشون و منفعتشون رو میبینن.

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۵ ۲۱:۰۹

فعلا وضعیت حقوق شاغلین و بازنشستگان بسیار متاثر کننده است . امروز فکری شود برای حال و سال آینده وضعیت خودش را خواهد داشت. دولت با یک متمم بهتر است افزایش حقوق موقت برای این چند ماه تا پایان سال را ایجاد نماید و این افزایش در سال آینده در اضافه حقوق محاسبه شود..

avatar
۱۳۹۷-۰۸-۰۷ ۱۷:۵۷

این کار عوامفریبانه به نام افزایش پلکانی را کنار بگذارند. در کمتر از ده سال حقوق یک کارگر معمولی با یک مهندس یا عضو هیئت علمی یا قاضی یکی میشود سرنا را از سر گشادش نزنید عاقبتش بدتر است

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۰۵ ۱۹:۳۹

احسنت...چرا وقتی تورم 50 درصدی رو بر من تحمیل میکنید،حقوقم باید 10 یا 20 درصد بره بالا؟؟ضمناً اونی که مثلاً حقوق بالای 5 میگیره مگه وام و قسط نداره؟؟فرض کنید 5 تومن میگیره و نصفش رو قسط میده.بعد میگن حقوقت 6 درصد میره بالا!آیا گناه کرده بالای 5 میگیره؟؟نظر من اینه که حقوق همه باید بر اساس تورم یا یکی دو درصد پایین تر اضافه بشه و حقوق فقرا بیشتر از تورم اضافه بشه.

avatar
۱۳۹۷-۰۹-۲۴ ۱۰:۵۵

من که شوهرم یه کارگر سادست تو شرکت با حقوق دومیلیون نمیتونم زندگی کنم با دوتا بچه واقعا انصاف نیست تو رو به هرکه که ایمان دارید ومیپرستید واقعا یه فکری واسه ما هم بکنید میدونم که از هم سطح ما تو جامعه کم نیست لطفا فقط به فکر منافع خود نباشید

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۶ ۰۶:۰۶

سلام درسته موقع افزایش حقوق تورم ۱۰درصده ولی دوباره سال آینده مطمئنا تورم بالای ۵۰درصده فقط قشر کارمند وکارگر باید فشار مشکلات رو تحمل کنند

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۳ ۰۸:۵۷

آقا اصلا سال 98 من افزایش حقوق نمیخام.میخام بدم به دولت محترم تا دچار کسری بودجه نشن.والله. یعنی چی.ملت اینهمه پرتوقع؟؟؟!!!!!

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۲۸ ۱۳:۲۴

افزايش پلكاني زماني درست است كه تاثيري منفي در سابقه، تحصيلات نداشته باشد. مثلا كسي كه مدرك كارشناسي ارشد دارد قطعا با كسي كه فوق ديپلم دارد، تقاوت حقوق دارند و اين تفاوت ناشي از اختلاف تحصيل و به حق است. يا كسي كه 20 سال سابقه دارد با كسي كه 2 سال سابقه قطعا اختلاف حقوق دارند. نبايد كاري كرد كه سابقه و تحصيلات ناديده گرفته شود. به نظر من بايد هر دستگاهي درصد خاصي در نظر گرفته شود. بايد ميانگين حقوق هر دستگاهي را در نظر گرفت و يك درصد افزايش ثابتي براي همه كارمندان آن سازمان در نظر گرفت. مثلا آموزش و پرورش متوسط حقوق آنها اگر 2 ميليون است، 25 درصد و اداره اي مثل تامين اجتماعي يا سازمان زندان كه احكام بالاي 4 ميليون دارند، 10 درصد و همينطور بقيه ادارات....

avatar
۱۳۹۷-۱۱-۱۴ ۰۸:۰۵

معلوم نیست این دولتمردان بیسواد چی می خوان از این کارمند و کارگر بدبخت. سقف معافیت حقوق از مالیات رو که تغییر ندادین مثل پارسال . افزایش حقوق هم میگین 20 درصد. اونم احتمالا راه پله ایی. بابا تورم بالای 200 درصده . داریم میشیم ونزوئلا.