• جمعه / ۴ آبان ۱۳۹۷ / ۱۹:۴۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97080401927
  • خبرنگار : 71625

چرا این نمایشگاه "من یک تصویرگر هستم" نام گرفت؟

چرا این نمایشگاه "من یک تصویرگر هستم" نام گرفت؟

به مناسبت آغاز هفته تصویرگر، نمایشگاه «من یک تصویرگر هستم» در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاح نمایشگاه «من یک تصویرگر هستم» امروز جمعه، چهارم آبان ماه در خانه هنرمندان برگزار شد. این نمایشگاه تا ۱۵ آبان ماه برپا خواهد بود.


علی بوذری مدیر انجمن تصویرگران ایران، نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک، محمدعلی بنی اسدی عضو هیات موسسان و رییس اولین هیات مدیره انجمن، هدی حدادی رییس سومین هیات مدیره انجمن، کیانوش غریب پور رییس پنجمین و هفتمین هیات مدیره انجمن و دبیر نشان آبان سال ۱۳۹۷ از جمله سخنرانان این مراسم بودند.
علی بوذری در این مراسم با بیان اینکه تصویرگری در ایران به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، گفت: به دلیل اینکه در زمان افتتاح نمایشگاه سالانه تصویرگری خیلی‌ها با این حرفه آشنا نبودند و نمی‌دانستند چیست، نام آن را «من تصویرگر هستم» گذاشتیم تا بتوانیم آن را به جامعه معرفی کنیم.
او افزود: البته باوجود تلاش‌های انجمن هنوز خیلی‌ها نمی‌دانند که تصویرگری چیست و تا زمانی که این عنوان جا بیفتد نمایشگاه را با همین نام ادامه خواهیم داد.
بوذری ادامه داد: زمان مناسبی است که اطلاعات برگزاری نمایشگاه امسال و سال‌های اخیر را به صورت مکتوب در قالب یک کتاب درآوریم و در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.
او در پایان اضافه کرد که امیدوار است امسال برنامه های بهتر و مفصل تری را برای معرفی تصویرگری ارائه دهند.

نوش‌آفرین انصاری هم بیان کرد که ۵۶ سال از فعالیت شورای کتاب کودک می‌گذرد و در این سال‌ها تلاش زیادی برای پیشرفت تصویرگری ایران کرده‌اند.
او در همین راستا افزود: معیارهای بررسی تصویرگری در شورا تنظیم و تدوین شده است. اینها سند مهمی هستند که افراد باید آن را ببینند و از آن استفاده کنند.
انصاری ادامه داد: ما مرتب روشنگر و مطالبه گر هستیم و این ویژگی تنها در برابر دولت نیست بلکه در برابر خودمان نیز هست. صحبت‌های زیادی باید برای پیشرفت تصویرگری رخ دهد.
او تصریح کرد: باید برای تصویرگری اطلاعات خوبی از تاریخ ایران و ادبیات کودکان داشت. نمی‌دانم در دانشگاه‌ها به چه میزان به ادبیات کودکان توجه می‌شود چرا که برای کار تصویرگری کودکان مسئله بسیار مهمی است.

در این مراسم محمدعلی بنی‌اسدی درباره دلایل تشکیل انجمن تصویرگری گفت: بعد از انقلاب فرض بر این بود که برای تصویرگری کتاب، راه حل‌های بهتری پیدا شود. در ابتدای تأسیس کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان هم دغدغه تصویرگری متناسب با کودکان را داشتیم.
او افزود: خیلی از هنرمندان تصویرگر هم نسل من از نقاشی به تصویرگری رسیده‌اند، به همین دلیل نیز گاهی ممکن بود مخاطب فراموش شود. بنابراین ترجیح می‌دادیم مکانی برای جاانداختن بهتر تصویرگری ایجاد شود. در نهایت ایده انجمن تصویرگری مطرح شد.همچنین برای نشان دادن تصویرگری ایران به جهان نمایشگاه تصویرگری را برگزار کردیم.

هدی حدادی نیز درباره دلیل ادامه حیات انجمن تصویرگران گفت: در این ۱۵سال که درگیر حیات انجمن بودیم علت وجود آن برایمان مطرح بود. در ابتدا یکی از پاسخ‌هایمان به تصویرگرانی که از آنها برای عضویت در انجمن دعوت می‌کردیم، حضور در انجمن برای ایجاد یک فضای گفت‌وگوی حرفه‌ای درباره تصویرگری بود. در ادامه جواب دیگرمان این بود که انجمن می‌تواند منبع خبری اخبار حوزه تصویرگری باشد. ولی بعد از مدتی که اینترنت فراگیر شد و هر کس به راحتی به رسانه‌ها دسترسی داشت، پاسخمان به اعضای انجمن ارائه خدماتی همانند بن کتاب، حضور رایگان در موزه‌ها و... بود.پس از مدتی اعضای انجمن تصویرگران به عرصه بین‌المللی وارد شدند و حضور آنها نیازمند معرفی‌نامه از سمت انجمن بود. چرا که برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی مهم است که از کجا شرکت می‌کنند.
او اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل ادامه حضور اعضای انجمن ارائه بیمه به آنها بود. در حال حاضر نیز به دلیل افزایش مهاجرت باز هم باید یک معرفی نامه از طریق ما داشته باشند.
رییس سومین انجمن تصویرگران در پایان سخنان خود گفت: انجمن امروز یک وجود مستقل است و توانسته طی ۱۵سال حیات خود را ادامه دهد. باید سعی کنیم که این نهاد را قدرت ببخشیم تا بتواند صدای خود را برای مشکلاتش به بیرون برساند.

به گزارش ایسنا، کیانوش غریب پور با بیان اینکه دوام ۱۵ ساله انجمن باتوجه به اینکه ایرانی‌ها در کار گروهی خوب نیستند، امری مهم است، گفت: تصویرگران هنرمندانی هستند که در خلوت خود و به طور مستقل فعالیت می‌کنند و نسبت به اهالی گرافیک یا نقاشان فعالیت انفرادی را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل نیز انجمن باید باتوجه به این شاخصه تصویرگران به فعالیت خود ادامه دهد.
او افزود: در حوزه ادبیات داستانی نقش تصویرگر به طور کامل مشخص می‌شود.
وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم امسال به دلیل رشد شدید قیمت‌ها دوسالانه تصویرگری را برگزار نکنیم و بودجه آن را برای برگزاری این نمایشگاه در یک زمان بهتر و مناسب‌تر نگه داریم.

در پایان نشان آبان با عنوان نام بزرگ تصویرگری، به کریم نصر، نقاش تعلق گرفت که شاگرد او هدی حدادی به نیابت از او جایزه را دریافت کرد.

همچنین نشان‌های آبان نام آشنای تصویرگری به علی اکبر صادقی، نام همگان تصویرگری به لیلی حائری یزدی و نام نو تصویرگری به مریم محمودی مقدم تعلق گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha