• یکشنبه / ۶ آبان ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 97080602892
  • خبرنگار : 71402

/گزارش- واشنگتن پست/

نشست سوریه و رهبرانی که پاسخی برای مساله نهایی نداشتند

نشست سوریه و رهبرانی که پاسخی برای مساله نهایی نداشتند

گرچه رهبران روسیه، ترکیه، فرانسه و آلمان شنبه در تلاش برای پایان جنگ طولانی سوریه دیدار کرده و هر کدام از آنها بر تعهدشان برای پایان این درگیری هفت ساله تاکید داشتند، اما به نظر می‌رسد این نشست نتایج قاطع اندکی به همراه داشته است و در این میان می‌توان به چالش‌های حصول فرمول صلح در بحبوحه عدم تمایل جناح‌های رقیب، گروه‌های افراطی و غرب به همکاری با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، "شرکت‌کنندگان در کنفرانس خبری اختتامیه بار دیگر همچون سال‌های گذشته بر حصول راه‌حلی سیاسی و نه نظامی تاکید کردند.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه با توضیف گفت‌وگوها به عنوان "صادقانه و مثمرثمر" گفت این چهار شرکت‌کننده با حمایت از طرح تحت حمایت سازمان ملل برای تشکیل یک کمیته قانون اساسی جدید برای سوریه تا پایان سال موافقت کردند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: چنانچه روند سیاسی آغاز نشود، شاهد بازگشت واقعی، بادوام و معتبر آوارگان نخواهیم بود.

بیانیه پایانی این رهبران خواستار یک "روند سیاسی جامع، تحت امر سوریه و متعلق به سوری‌ها" و تشکیل کمیته‌ای تا پایان امسال برای کار روی اصلاحات قانون اساسی شد که مقدمه‌ای بر برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه تحت حمایت سازمان ملل باشد. با این حال نشانه‌های اندکی وجود دارد که این وعده‌ها در کوتاه مدت محقق شود.

در همین حال کارشناسان معتقدند این نشست فرصتی برای عکس گرفتن رهبران رده بالا بود و شرایط روسیه بر سر دور آخر این درگیری را به نمایش گذاشت. توبیاس اشنایدر، از محققان "موسسه سیاست عمومی جهانی" مستقر در برلین می‌گوید: نباید انتظار فوق‌العاده‌ای از نشست روز شنبه داشت. این بیشتر نشان‌دهنده اهرم فشار واقعی روسیه –برای لابی بازسازی سوریه بدون گذار سیاسی- بر سایر بازیگران بیرونی است که روی ثبات در سوریه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha