• دوشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 97080703487
  • منبع : فرهنگستان هنر

معاون هنری وزارت ارشاد عنوان کرد

تاکید بر توجه به نقاشی قهوه‌خانه‌ای

تاکید بر توجه به نقاشی قهوه‌خانه‌ای

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت نقاشی قهوه‌خانه‌ای و تداوم این هنر ملی، از اینکه در دهه‌های اخیر کمتر به آن پرداخته شده ابراز تاسف کرد و خواستار رفع این نقص شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، سیدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همراهی محمدرضا حسینخانی، رئیس موسسه صبا و مهدی مکی‌نژاد، عضو هیئت علمی فرهنگستان هنر، عصر یکشنبه (۶ آبان‌ماه) از کارگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای «حماسه حسینی در آیینه خیال» در رواق هنر فرهنگستان هنر و نمایشگاه «آثار اعضای جاوید این فرهنگستان» که هم‌اکنون در این موسسه برپاست، دیدن کرد.

معاون هنری وزارت ارشاد پس از دیداری که از کارگاه «حماسه حسینی در آیینه خیال» انجام شد، اظهار کرد: نقاشی قهوه‌خانه‌ای یا به تعبیر جدیدتر خیالی‌نگاری، یکی از نقاط اتصال هنر با فرهنگ ملی و دینی ما و مخاطبان عامه است. از این جهت این هنر یک نقطه کانونی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. آثاری که در این حوزه خلق می‌شده، سال‌های سال و شاید چندین قرن، نقش تلویزیون را برعهده داشته است. به تعبیری، هم رسانه بوده و هم نقش آموزشی و تربیتی را ایفا می‌کرده. بنابراین یکی از نقاطی است که ما در آیینه آن می‌توانیم گذشته و بخش‌هایی از فرهنگ عامه و باورهایمان را بازیابی کنیم.

او پرداختن به نقاشی قهوه‌خانه‌ای و تداوم این هنر ملی را بسیار بااهمیت دانست و تصریح کرد: متاسفانه در دهه‌های اخیر کمتر به نقاشی قهوه‌خانه‌ای پرداخته شده و این مسئله جزء نقایصی است که باید رفع کنیم.

حسینی از زنده‌یاد دکتر حسن حبیبی، معاون اول کشورمان یاد کرد و گفت: ایشان در سال‌های دهه 70 ماموریتی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعریف کردند. طبق این ماموریت مقرر شد تعدادی از هنرمندان نامدار نقاشی‌ قهوه‌خانه‌ای را که شاید از آخرین‌های این هنر به شمار می‌رفتند، گرد هم آوردند تا مجموعه‌ای بسیار ارزشمند آفریده شود. تاکنون سه جلد کتاب از آثار این گنجینه منتشر شده است. امروز این مجموعه می‌تواند محلی برای رجوع هنرجویان جوان و جویا باشد.

معاون هنری ارشاد درباره بازشناسی نقاشی قهوه‌خانه‌ای و پژوهش در حوزه این میراث هنری و ملی یادآور شد: گمان می‌کنم ضرورت دارد اقدام موثری در حوزه بازشناسی هنر و ظرفیت‌های نهفته‌ای که در این رشته هنری است، انجام شود و شاید بهترین محمل برای بازشناسی میراث هنری، نهادی مانند فرهنگستان هنر باشد که سوی پژوهشی، علمی، حکمی و نظری در اساس آن وجود دارد.

او درباره همکاری‌های فرهنگستان هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری گسترده‌دامنی را با فرهنگستان هنر دارد که مقدماتش در حال فراهم شدن است.

حسینی درباره نمایشگاه «آثار اعضای جاوید فرهنگستان هنر»، که هم اکنون در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست و تا ۹ آبان ادامه دارد، نیز گفت: نمایشگاه آثار اعضای جاوید، نمایشگاه بسیار ارزشمندی است، چون حقیقتا فرهنگستان‌ها به نوعی عصاره فضائل هر رشته را، از نظر سرمایه‌های انسانی، اجتماعی، علمی و هنری، در خود جای داده‌اند. اعضای فرهنگستان هنر همه از سرمایه‌ها و مفاخر کشور ما هستند. در تمام کشورهای جهان، فرهنگستان‌ها، جایگاه و اعتبار ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند؛ از این رو خیلی خوب است که به بهانه‌های مختلف آثار اعضای فرهنگستان هنر، به عنوان الگو و چراغ راه، به نمایش درآید. در چنین نمایشگاه‌هایی است که ما می‌توانیم سیر تعالی هنرمندان را در آثارشان ببینیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha